Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cyklisters liv är inte så viktiga

Publicerad den 19 december, 202219 december, 2022

Tänkt dig att du kommer cyklande i cykelfältet och närmar dig en korsning. Det är ingen trafik framför dig. Du ska rakt fram, så du följer pilarna målade i vägbanan. Kanske cyklar du med dina barn. Körfältet är tydligt, extra markerat med röd asfalt. Det du inte ser är att snett bakom dig kommer en lastbil.

”Wrr……”

Så du rullar glatt på i ditt körfält. Det du heller inte vet är att lastbilens körfält är för smalt. Så där kommer du glatt cyklande med ingen trafik framför dig. Samtidigt som lastbilen kommer i högre fart snett bakifrån i ett körfält där den snart inte får plats.

”….oom”

Tackochlov saknas helt cyklist på bilderna ovan. Men platsen finns och är alldeles nyutformad.

Hela situationen här bygger på att trafikanterna själva ser livsfaran: Att cyklisten uppfattar att vägkörbanan är för smal för lastbilar. Och för bilar för den delen:

Att motorfordonsförarna uppfattar det – och att de både ser och kan se cyklisterna. Så att de till exempel inte är i döda vinkeln.

Och situationen bygger också på att biltrafiken vet att cykelfältet räknas som ett vanligt körfält. Och att de därför i den här korsningen gör ett körfältsbyte och därmed ska väja för cyklister i cykelfältet. Att det betyder att instruktioner som till exempel den här, inte gäller:

Trots att det är något som brukar framföras som en sanning.

Och så tänker vi avslutningsvis efter att ha sett foton på den här splitternya cykellösningen i Stockholm, på Nollvisionen och vad den säger:

”Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken och misstag ska inte straffas med döden. Vägar, gator och fordon ska anpassas och utformas ska anpassas och utformas efter människans förutsättningar.”

Det är klart, om en lastbilsförare gör misstag i situationen ovan, så kommer den föraren inte straffas med döden. I varje fall inte sin egen. Den som straffas oavsett vem som begår misstaget, är cyklisten.

Och konstaterar än en gång att Nollvisionen inte gäller cyklister.

Senaste inläggen

  • Varje vinter
  • Stadsjeepen som inte behöver stanna
  • Cykla mot enkelriktat i Stockholm: Epilog
  • Oskyddade trafikanter ansvarar själva för trafiksäkerheten
  • Cyklisters liv är inte så viktiga

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2023 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}