Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Säkerhet viktigt, eller inte, när Transportstyrelsen ändrar regler

Publicerad den 3 november, 20223 november, 2022

Alltså. Ibland är det svårt som vilande cykelbloggare att… ja vila.

Häromdagen framkom det att a) Antalet a-traktorer har ökat lavinartat sedan sommaren 2020, b) Skälet står att finna i att Transportstyrelsen ändrade reglerna och c) ett av skälen som anfördes till det var trafiksäkerhet.

Det Transportstyrelsen gjorde för något år sedan var att göra det lättare att elektroniskt göra om en vanlig bil till A-traktor. Varpå folk, ja gjorde det. Transportstyrelsen menade att detta var modernt och säkert – ungdomarna skulle helt enkelt lockas bort från de osäkra mopedbilarna, eller gamla slitna A-traktorerna, och istället frestas att använda moderna, mycket säkrare bilar. Som den här Range Rovern som tillverkaren beskriver som en ”kompakt SUV”:

Klassiskt jordbruksredskap i dess naturliga miljö.

Anywhoo. Nu läser vi en twittertråd från en åklagare, Han har läst Transportstyrelsens rapport. Där står att läsa att polisen varnade för att det är svårt och kostsamt för dem att kontrollera om ett fordon är trimmat eller inte:

”Manipulering av hastigheten är något som Polisen framhåller som ett av de absolut största problemen de ser med A-traktorer. Att undersöka de här fordonen är ett mycket tids- och resurskrävande arbete”

Men att det tar tid var inte enda problemet. Ett annat var att det faktiskt inte går:

”En del av problemet med den tekniska bevisningen av om en omprogrammerad motorstyrenhet möjliggör för föraren att kringgå den högsta tillåtna konstruktiva hastigheten är att varken besiktningspersonal, polisen eller bilinspektörer har möjligheter att läsa ut programmeringen och dess parametrar.”

Alltså, inga av de relevanta instanserna, inte ens därför avsedd besiktningspersonal, har möjlighet att kontrollera om fordonet verkligen följer reglerna, eller om det går att framföra i vanlig ”bil-hastighet”, alltså betydligt över de tillåtna 30 kilometerna i timmen.

Eller i korthet, när Transportstyrelsen med rekordkort remisstid, två veckor, ändrade de här reglerna, så innebar det alltså att det blev aplätt att fixa en A-traktor som med en knapptryckning gjordes om till vanlig bil, utan att polisen kunde bevisa det.

Transportstyrelsen konstaterar också i sin rapport att det ändå inte hade räckt. Vi läser på sidan 92 i rapporten att:

”Att en A-traktor har framförts i en högre hastighet än den tillåtna konstruktiva hastigheten har av domstol inte bedömts vara tillräckligt för att manipulering ska anses vara bevisad. ”

För att döma någon för att ha kört A-traktor i säg 110 km/h på en motorväg, räcker det inte med att A-traktorn i fråga faktiskt gick i 110 blås. Man måste också kunna bevisa exakt hur och att föraren var medveten om detta.

Det är alltså snudd på omöjligt. Hur Transportstyrelsen såg på detta? Det visade P4 Väst:

”Vi ser inte kopplingen till trafiksäkerhet för just den ändringen.” säger Anders Gunneriusson som är utredare på Transportstyrelsen.”

Transportstyrelsen såg inga problem med att man gjorde det extremt lätt för kids att maskera en riktig bil som A-traktor, som de sedan kunde framföra i allmän trafik bland oskyddade trafikanter, utan krav på vare sig adekvat utbildning eller säkerhetsbälte. På ett sätt där det i princip är omöjligt att bötfälla, eller ens upptäcka, det nu avsevärt förenklade trimmandet. (Jodå, det är klart att de gjorde, om man skriver det så. Men när de ändrade reglerna, ja då såg de inte den kopplingen).

Här vill vi bara passa på att förtydliga att vi inte har något emot A-traktorer som sådana, eller ungdomars rätt att använda dem.

Från P4 Väst
Från Twittertråden

Och vi drar oss till minne ett annat tillfälle en lagändring, eller lagtolkning, skulle undersökas, den om att cykla mot enkelriktat. Det däremot var något som Transportstyrelsen genast satte P för. Faktiskt nästan samtidigt som man glatt ändrade reglerna så att kids fick lättare möjlighet att köra riktig bil med sina moppekörkort.

”Lars Hammar pekar på att det är viktigt att värna om cyklisters säkerhet. Fordon som färdas på en enkelriktad gata ska vid vänstersväng ligga så långt till vänster på körbanan som möjligt. Det är samma del av körbanan där även cyklisten ska färdas i motsatt riktning, om det vore tillåtet enligt kommunens regler”

Detta till trots att alla undersökningar visar på att säkerheten snarare ökar. Men hey, orka hålla på och läsa om sånt när man kan killgissa lite. Och här tullas det inte på trafiksäkerheten!

Unga kids säkerhet i bil, och oskyddade trafikanter säkerhet i deras närhet, däremot, det är inte lika viktigt. Klart kidsen ska köra moderna bilar. Finns inga trafiksäkerhetsproblem med det. När man killgissar lite.

Senaste inläggen

  • Varje vinter
  • Stadsjeepen som inte behöver stanna
  • Cykla mot enkelriktat i Stockholm: Epilog
  • Oskyddade trafikanter ansvarar själva för trafiksäkerheten
  • Cyklisters liv är inte så viktiga

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2023 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}