Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nu blir det nationella mål för cyklingen

Publicerad den 8 oktober, 202125 november, 2021

Vi läser i Sydsvenskan att regeringen nu så här något år innan mandatperiodens slut bestämt sig för att ta fram ett nationellt mål för cyklingen. Det här var ju något vi skrev om förra sommaren när vi läste nationella cykelbokslut att:

”Det är ju lite märkligt att det övergripande syftet, det här med att få folk att cykla, inte har ett mål satt. Hur många ska cykla i Sverige? Hur mycket ska cyklingen öka?”

Nu har regeringen alltså bestämt sig för att lyssna på oss (ja, eller i ärlighetens namn är vi väl vare sig först eller ensamma om idén…) och ta fram ett mål. Av någon anledning är det dock finansmarknadsministern som släpper nyheten, inte infrastrukturministern. Är inte infrastrukturdepartementet inblandade funderar vi. Finansmarknadsminster Åsa Lindhagen säger dock till TT att:

– Får vi ett mål på plats kan vi styra mer mot att på olika sätt stimulera cykling och se om vi uppnår målet, och gör vi inte det behöver vi stimulera ännu mer, säger Lindhagen.

Och det låter ju bra. De som får i uppdrag att ta fram målet blir Statens väg- och transportforskninsinstitut, VTI, vilket borgar för att det blir ordentligt gjort. Sen är väl frågan om målet också kommer med någon form av uppdrag till andra myndigheter, till exempel till Trafikverket och Transportstyrelsen, att mer konkret verka för bättre förutsättningar för cykeln som transportslag.

Och på temat gamla surdegar noterar vi också mer lokalt att Stockholm stad vill göra något åt parkeringssituationen på Centralstationen. Vi citerar ur Dagens Nyheter:

Cykelbudgeten förstärks med drygt 300 miljoner kronor till fler cykelbanor, bättre skyltning och fler cykelparkeringar. Bland annat ska ett pendelstråk målas i avvikande färg i ett pilotprojekt och Centralstationen får ett nytt cykelgarage för 1 600 cyklar.

Sextonhundra cyklar är rätt mycket. Vi hoppas att staden har lärt av sina misstag, vi minns till exempel parkeringshuset vid Älvsjö station som polisen bara något år efter öppnandet varnade cyklister från att använda. Vi minns också floppen med parkeringen vid Centralen, som stod tom ett par år och sedan i stillhet avvecklades.

Rätt öde vid Centralen.

Vi minns också att parkering vid Centralen har det lovats förr, men väljer att hoppas och se framför oss Malmös cykelparkering, snarare än Älvsjö:

Eller varför inte, suck, Amsterdams nyöppnade med plats för 2000 cyklar, och detaljer som skyltar som visar lediga platser.

Slutligen noterar vi också att Stockholms stad lyssnat på oss och tänker göra något åt pendlingsstråket vid Danvikstull. Inte ett decennium för sent. Trafikborgarrådet Daniel Helldén till DN:

– Vi har en lista över alla stråk där det är utpekat att det behövs åtgärder. Danvikstull är på tok för smalt, det nästan så att man får skämmas när man ser bilder därifrån. Men där har vi ett förslag som vi jobbar med just nu.

Ska fixas lovas det

Vi håller andan, förra gången kommunen lovade att fixa det var 2014 och då blev det inte av. Men, vi hoppas ju.

Läs mer om politikerlöften här.

3 svar på ”Nu blir det nationella mål för cyklingen”

  1. Isabella Gross Alström skriver:
    8 oktober, 2021 kl. 9:49 f m

    Det känns lite som att Helldén försöker lämna ett ordentligt legacy nu när han ska gå vidare, så jag har höga förhoppningar faktiskt! Men är också glad att jag inte längre cyklar förbi Danvikstull.

    Laddar in …
    1. Cyklistbloggen skriver:
      8 oktober, 2021 kl. 2:11 e m

      Nej, hur har det gått – hittade du en bra sträckning från nya orten?

      Laddar in …
  2. felix reychman skriver:
    8 oktober, 2021 kl. 8:25 f m

    yay!!!

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d