Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Motorleden mellan Gamla Stan och Riddarholmen blir kvar.

Publicerad den 4 oktober, 202123 november, 2021

Mitt mellan Gamla Stan och Riddarholmen ligger Centralbron inklämd, en av de många motorleder som byggdes i 60-talets bilyra. Samtidigt försvann stora delar av den kanal som låg mellan öarna, Riddarholmskanalen.

Pressmeddelandet innan förra valet.

Moderaterna gick till val med löftet att gräva ner Centralbron och frigöra Riddarholmskanalen igen, men nu rapporterar DN att de planerna är skrotade:

DN.se

Skälet är kanske inte oväntat prislappen:

– Vi har utrett det, och det skulle kosta 10–12 miljarder. I ett läge där vi medfinansierar flera stora byggprojekt i Stockholm så kan vi inte också finansiera ett så stort belopp själva. Vi skulle behöva statliga medel för det.

Inga konstigheter, vi reflekterar väl kanske mest att politiker borde sluta backa vallöften med löften om att äta upp hattar, åtminstone innan finansieringen är säkrad.

Mitti.se

Det här betyder alltså att Centralbron vad det verkar blir kvar. Här minns vi reaktionerna från härom året när ”cykelbanan”, eller vad man ska kalla den hopträngda asfaltsstig som klänger sig fast vid Munkbroleden, skulle breddas.

”Bitvis”

Lite mer plats för cyklister alltså mellan de två trafiklederna Munkbroleden och Centralbron. Men förslaget fick Skönhetsrådet att gå i taket:

DN.se

Också SvD gav sig in i debatten och konstaterade att bilvägar är för alltid:

SvD.se

Stockholm kommer alltså inte själva gräva ner Centralbron, utan vill att staten skjuter till pengar. Så nu frågar vi oss om alla de som protesterade mot cykelbanans ingrepp på öppen vattenyta också är lika pigga på att kliva upp på barrikaderna nu när det visar sig att Centralbrons decennielånga kvävande av den viktiga fria vattenspegeln blir kvar också framledes.

Den här utsikten blir alltså kvar.

Så, vad säger ni Skönhetsrådet?

Läs också:

Stockholm var en gång- och cykelstad

1 svar på ”Motorleden mellan Gamla Stan och Riddarholmen blir kvar.”

  1. Erik skriver:
    4 oktober, 2021 kl. 9:27 f m

    Man borde riva Centralbron när Förbifarten öppnar. Dagens trafik på Centralbron till Essingeleden och dagens trafik på Essingeleden till Förbifarten. (Men Trafikverket tror ju inte på inducerad trafik så det lär ju inte hända…)

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d