Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Ibland är man stolt över sin stad

Publicerad den 22 oktober, 202125 november, 2021

I många städer plockar man bort övergångsställen och så har det varit de senaste kanske tio åren. Ungefär samma skäl anges varje gång. Här några exempel:

Vi bilägare
DN.se

”Lidingö hänvisar till forskning som visar att färre än 50 procent av bilisterna stannar vid ett övergångsställe och risken att skadas i en trafikolycka är dubbelt så stor när man korsar gatan vid ett övergångsställe än där det saknas.”

Mer än hälften av bilisterna skiter alltså i övergångsställena, de skapar en ”falsk trygghet”, eller mer ärligt, fotgängarna litar på att bilisterna följer trafikreglerna, och därför ska de tas bort. I Jönköping slog lokala NTF fast att:

”– Skulden till det är zebralagen som kom 1998. Nu har gående fått för sig att de inte har några skyldigheter. Ett annat fenomen som påverkar är luvjackor och hörlurar som blivit vanligare. Även mobiltelefonerna gör att fotgängarna inte fokuserar på bilisterna.”

Fotgängarna fokuserade alltså inte på de där bilisterna som inte gillar att stanna vid övergångsställen. Pffft, bort med dem. Vem bryr sig om framkomlighet för gående? Folk får väl passa på när det är luckor och springa över helt enkelt.

Tillbaks då till Stockholm. Hur gör de där? Tvärtom:

Publicerad med tillstånd av: Foto: Cykla och gå i Stockholms Stad

Här bygger vi om övergångsställen till genomgående trottoar så att det blir ännu säkrare. Man blir onekligen lite stolt.

Trevlig helg!

1 svar på ”Ibland är man stolt över sin stad”

  1. Alex skriver:
    22 oktober, 2021 kl. 11:23 f m

    Det finns många gånger ett mer eller mindre antytt orsakssamband i uttalandena som såvitt jag kan se saknar grund.

    Man går från ”risken att skadas i en trafikolycka är dubbelt så stor när man korsar gatan vid ett övergångsställe än där det saknas” till ”det blir säkrare för gående om man tar bort övergångsställen.” Eftersom man inte har jämfört samma platser med och utan övergångsställe så finns det mycket annat som kan påverka. Man kanske till exempel har placerat övergångsställen som redan från början har en förhöjd risk just i syfte att minska den risken?

    För övrigt är undersökningen som åsyftas utan källa förmodligen https://lup.lub.lu.se/search/files/5498494/1313935.pdf. Den bygger på data från 1979 till 1984, långt innan zebralagen infördes.

    Forskningen som Lidingö 2017 hänvisade till är troligtvis https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:670206/FULLTEXT01.pdf, som baseras på data fram till 2002, några månader efter lagändringen i mitten på 2000. Det kanske har hänt något med regelmedvetenheten sedan dess? Det kanske finns andra förändringar som spelar in?

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d