Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Får man stänka ner andra?

Publicerad den 20 september, 20215 december, 2021

Måste man ha stänkskärmar? För den icke-cyklande kan det verka som en konstig fråga, varför skulle man inte vilja ha det? Men det har visat sig vara likt hjälmdebatten, en fråga som några har starka åsikter kring. Rätten att slippa stänkskärmar alltså.

En som berörde det var DN:s ledarskribent Erik Helmersson häromveckan:

”Ett fenomen är återkommande. Någon ger ett förtvivlat vittnesmål om hur hen blivit påkörd, bespottad, nedstänkt, prejad eller rammad av en fellow cyklist. Det haglar in sympatiyttringar, igenkännanden och empatiska utrop – tills någon gör entré, vi kan kalla honom Carl-Magnus.

 ”Är det för mycket begärt att använda stänkskärm?” frågar en nedstänkt och Carl-Magnus svarar ”Du blir ändå blöt i regnet och skärm är inte estetiskt.””

DN.se

Cyklistbloggens uppfattning i frågan är rätt klar, vi har svårt att se några skäl till att inte ha stänkor, men desto fler för att man ska ha det – åtminstone om man cyklar i stadstrafik med andra trafikanter. Och gärna komplettera de vanliga stänkskärmarna med en ”kompislapp”.

Kompislapp från Brooks.

Det främsta skälet är såklart att man riskerar att stänka ner andra. En för Cyklistbloggen vanlig situation är i nerförslutet på Skanstullsbron mot Ringvägen, där man gärna blir omkörd, eller för all del kör om, där lerstrålen kan bli flera meter hos de omkörande. Då vill det till att man håller ordentliga avstånd så att man inte placerar en rejäl lervälling på cyklisten man kör in framför.

Kompislapp modell större. Perfekt i innerstan.

Ett annat exempel är Strandvägen där det ofta rider hästar på cykelbanan. De bajsar rätt maffigt och när regnet kommer blir det där till en hästbajssörja som man inte önskar ens sin värste fiende att få som tvåmeters stråle.

Rejäl nerstänkningsingrediens.



Men vad gäller egentligen? Måste cykeln ha stänkskärmar? Nej, faktum är att vare sig cykel eller bil måste ha stänkskärmar. Men man får inte stänka ner andra trafikanter. När vi ser oss omkring i trafikdiskussionen så handlar omsorgen för det mesta om fotgängare i förhållande till bilar, men lagen gör inte skillnad på trafikant och trafikant.

Från Automotorsport.


Så här står det i Trafikförordningens tredje kapitel, femtonde paragrafen:

”Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.”

Trafikförordningen

Det betyder alltså att man är skyldig att hålla så låg hastighet att man inte riskerar att utsätta någon annan trafikant för just smutsstänk. Är du alltså en av dem som av något skäl inte vill ha stänkskärm på din cykel, så ställer det krav på dig att köra så pass långsamt att ingen annan riskerar att smutsas ner av dig. Med stänkskärm blir risken betydligt mindre.

3 svar på ”Får man stänka ner andra?”

  1. KerstinB skriver:
    24 september, 2021 kl. 1:05 f m

    Angående hästbajsen, så finns det en uppsjö vetenskapliga artiklar om utbrott av Campylobacterios i samband med MTB.lopp t ex Birkebeinerrennet. Där har man just kunna spåra samband mellan smittade och de som inte har skärmar. https://doi.org/10.1017/S0950268812000817

    Laddar in …
  2. Mango Mingo skriver:
    20 september, 2021 kl. 7:36 f m

    Stod vid hörnet odengatan/dalagatan häromdagen och 3 skolflickor som hade fastnat i mitten blev dränkta av flera förbipasserande bilar upp till midjan. 😒

    Och eftersom jag inte hitta någon kontaktmejl, skickar jag den här länken här:
    https://slate.com/business/2021/09/paris-cars-bicycles-walking-david-belliard-anne-hidalgo.amp

    Laddar in …
  3. Mango Mingo skriver:
    20 september, 2021 kl. 7:36 f m

    Stod vid hörnet odengatan/dalagatan häromdagen och 3 skolflickor som hade fastnat i mitten blev dränkta av flera förbipasserande bilar upp till midjan. 😒

    Och eftersom jag inte hitta någon kontaktmejl, skickar jag den här länken här:
    https://slate.com/business/2021/09/paris-cars-bicycles-walking-david-belliard-anne-hidalgo.amp

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d