Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nytt försök att lösa Götgatspuckelneländet

Publicerad den 20 augusti, 202120 augusti, 2021

Vi läser i Trafiknämndens senaste föredragslista, finns det något roligare, och ser att kommunen nu återigen försöker göra något åt Götgatspuckelnstråket. Alltså den där sträckan som är gågata, men som också är pendlingsväg för nästan alla cyklister som ska i nord-sydlig riktning i stan. Alltså den här sträckan:

Det röda på kartan ovan är alltså den omledning som kommunen sedan, ja typ 2012, försökt få cyklister att välja eftersom den blåa också är en gågata över krönet.

Då, 2012, leddes cykeltrafiken rätt in i gågatan, så här upplevde vi det då:

Och med ojämna mellanrum brukar också polisen stå däruppe och bötfälla cyklister som kört snabbbare än gångfart.

Tidigare försökt har inkluderat klistermärken:

och målade streck:

Men framförallt norrgående, alltså bilden ovan, har det varit svårt att övertyga cyklister att svänga vänster. Med ofta rätt tät och dubbelriktad korsande trafik på Högbergsgatan (till höger och vänster på bilden ovan), väjningsplikt och övergångsställe, har det varit svårt att få till den där vänstersvängen. Det kan vara rätt körigt.

Bilar från alla håll

Lättare då att bara köra rakt fram när man äntligen vågat knixa sig ut i korsningstrafiken.

Vi har tidigare föreslagit att man tar bort väjningsplikten för norrcyklande trafik, för att underlätta svängen och att också bygga någon form av hastighetshinder. För några veckor sedan visade det sig att Högbergsgatan enkelriktats, vilket åtminstone lite minskade intensiteten i korsningen och gjord det lättare att svänga vänster.

Och nu verkar det faktiskt som att årets försök att lösa den här trafikknuten är mer ambitiöst än bara klistermärken. Så här föreslår de att korsningen ovan ska göras om:

Från Trafiknämndens protokoll

Och nu jäklar i min lilla låda börjar det likna något. Här görs alltså gångbanan från Götgatan genomgående i korsningen och kopplas ihop med gågatan. Cykelbanan färgas röd, breddas och tar upp hela vägytan. Den kommer också eventuellt klassas som den nya formen, cykelgata, vilket om det utformas rätt, innebär att korsningen blir just cykelgata och därmed har Högbergsgatantrafiken väjningsplikt. Samtidigt försvinner då väjningsplikten för cykeltrafiken.

Det här, tror vi, kommer få betydligt fler cyklister att välja parallellgatan också i nordlig riktning. På själva parallellgatan, Repslagargatan, föreslås bilparkeringarna flyttas till andra sidan, så att cykelvägen från Högbergsgatan kan ligga kvar på samma sida, och inte som idag sluta vid parkeringen, så här:

Bilarna flyttas till vänstra sidan istället.

Om förslaget går igenom kan det stå klart tidigast 2023. Vad tror ni som cyklar där, kommer det här göra det lättare för er?

Läs hela trafikkontorets förslag här.

2 svar på ”Nytt försök att lösa Götgatspuckelneländet”

  1. felix reychman skriver:
    20 augusti, 2021 kl. 8:21 f m

    Nämen?! Det ser ju BRA ut!

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      21 augusti, 2021 kl. 4:26 f m

      Ja, det tyckte vi också. Jag började ju cykla Repslagargatan södergående när den öppnades och fick målning i gatan, men norrgående har den där korsningen alltid gjort att jag hellre fortsatte rakt fram. Men så här skulle det ju vara en baggis att svänga runt och få en hel gata för sig själv.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d