Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nu är det lite bättre på Götgatan.

Publicerad den 18 juli, 202130 augusti, 2021

Det blir lite ömsom vin, ömsom vatten det här – i går skrev vi ju om nya terrorhindren på Götgatan, som rent praktiskt gör det rätt mycket svårare att cykla säkert ut på Hornsgatan. Men i andra änden, vid Högbergsgatan, har det faktiskt blivit bättre, upptäckte vi igår.

Det är här det vore bra om cykeltrafiken skippade gågatedelen av Götgatan, rakt fram på bilden nedan, och tog parallellgatan Repslagargatan istället, alltså till vänster på bilden. Problemet har varit att det har varit rätt intensiv biltrafik längs korsande Högbergsgatan, så det har varit svårt att svänga. Så här såg det ut för ett par år sedan:

Fast färgen slits bort rätt fort. Här tagen norrut mot gågatan.

Läs till exempel:

Stockholm gör nytt försök att leda bort cyklister från Götgatspuckeln

Nu har de bättrat på färgen i korsningen och lagt till ”Stockholmsröd” beläggning (sorry för bild tagen i andra riktningen):

Så här ser det ut söderut, med Globen vid horisonten.

Men nu har man också passat på att enkelrikta Högbergsgatan, vilket gör att korsande trafik bara kan komma från ett håll. Förhoppningsvis minskar det trafikintensiteten och gör det lättare att göra svängen på cykel och därmed lämna gågatan till de gående. En sak vi är osäkra på är om flervägsväjningen kvarstår – det vill säga att all trafik in i korsningen har väjningsplikt. Vi ska försöka kolla det någon ledig kväll.

Tyvärr verkar det som att enkelriktningen bara är temporär, tills dess kommunen fått ordning på terrorhindren vi skrev om igår.

Och vi läser i lokaltidningen Mitt i om förändringen. Här är dock tongångarna inte lika positiva:

Skälet till det kan ju vara att man, som vanligt sa vi bittert, bara frågat bilister om vad de tycker.

2 svar på ”Nu är det lite bättre på Götgatan.”

  1. felix reychman skriver:
    22 juli, 2021 kl. 4:47 e m

    Bilburna söderbor?
    Att de ens är tillräckligt många för att man ska hitta någon att fråga är ju något av ett mysterium. Bor man där bör man rimligen inte behöver köra bil i någon större utsträckning.

    Och ser man det som en mänsklig rättighet att vara Bilist i innerstan, då kan man fan ha det.

    Laddar in …
  2. Nils Risberg skriver:
    18 juli, 2021 kl. 9:20 f m

    Flervägsväjningen såg ut att vara kvar i torsdags iaf.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d