Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Det finns fall där lagen om omkörningsavstånd prövats. På sätt och vis.

Publicerad den 10 juni, 202110 juni, 2021

Det är alltid först när man slår fast att ”det har vi aldrig sett”, som man plötsligt ser det – och samma sätt med lagen om omkörningsavstånd. Vi skrev ju i morse att vi inte under våra tio år som cyklistbloggare sett att lagen om omkörningsavstånd prövats i cyklistfall i Sverige. Men ett fall finns, på sätt och vis. Det var den här situationen:

Den polisanmäldes, men prövades inte i domstol. Åklagaren fattade beslutet att inte åtala eftersom:

”Man kan på objektiva skäl inte förvänta sig en fällande dom.”

Så, ingen prövning i domstol, men en prövning av hur ”stark” lagen är.

Vilket givet det man faktiskt ser på filmen ju gör det alldeles glasklart att det i Sverige inte finns något krav på att köra om cyklister på ett säkert sätt. Även om lagtexten åtminstone antyder det. Åklagaren ansåg det inte ens värt att försöka.

Läs mer på Paragrafhjälpen.se ”Farlig omkörning men inte tillräckliga skäl för åtal”

Läs också:

1,5 meters avstånd – när trafikreglerna är luddiga

4 svar på ”Det finns fall där lagen om omkörningsavstånd prövats. På sätt och vis.”

  1. Fredrik G skriver:
    11 juni, 2021 kl. 6:42 f m

    Att sopbilen till och med är inne på cykelfältet är alltså inte tillräckligt? Jag saknar ord för att beskriva hur bedrövligt det är.

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      11 juni, 2021 kl. 1:26 e m

      Ja, frågan blir ju då vad som skulle krävas. Gissningsvis att cyklisten faktiskt faller, men även då kan det säkert ifrågasättas – ”cyklisten vinglade till” tex.

      Laddar in …
    2. Janne skriver:
      16 juli, 2021 kl. 11:49 f m

      Men att cyklisten inte håller sig i påbjudet cykelkörfält då, det är okej? Det händer dagligen att man som yrkesförare tvingas anpassa sig för att rädda såna här tomskallar.

      Laddar in …
      1. Cyklistbloggen skriver:
        16 juli, 2021 kl. 4:36 e m

        Ja, om cyklisten ska svänga vänster, som här, så är det okej. Alldeles bortsett från gradskillnaden, att cykla i fel körfält skulle riskera bara det egna livet, men att med sopbil preja en oskyddad trafikant riskerar någon annans.

        Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d