Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Viktigt att också förbjuden biltrafik är så framkomlig som möjligt

Publicerad den 28 maj, 202130 november, 2021

För snart ett år sedan skrev vi om hur Stockholms stad planerade att göra Lingvägen i Söderort till en genomfartsled. Nu har planerna gått vidare, men med en anpassning. Vi läser i Mitt i att:

”Men det ser inte ut att bli någon autostrada för privatbilister förbi skolan, som en del kritiker fruktat. I beslutet står, efter förslag från majoritetspartierna, att ”trafikbegränsande åtgärder är en förutsättning för vägens genomförande”.”

Rent konkret så ska de stänga vägen för genomfartstrafik under skoltid, vilket väl blir mellan kanske 8 och 17 i så fall. Så, inte en ”autostrada” under de tiderna alltså, men fritt fram övriga tider.

Här är vår fundering: Man väljer alltså att bygga en genomfartsled, rita den jämnt och fint förbi, med god framkomlighet och generösa svängradier:

Men inte utan att det sker på bekostnad av övriga trafikanter. För samtidigt har man använd svenska trafikanläggares standardmetod för gång- och cykeltrafiken, det vill säga att när vägen väl är på plats, rita in den ad-hoc på ytan som blir kvar.

I det här fallet innebär det till exempel att cykelbanan inte ”fick plats” på samma sida, så att alla hugade cyklister, inklusive skoleleverna, tvingas korsa vägen på mitten, över en obevakad cykelpassage och att cykeltrafik som ska något så enkelt som upp på Farstavägen, tvingas löjligt omfattande omvägar.

Och det är där oskyddade trafikanter tvingas korsa vägen som de svåra olyckorna sker.

Detta gör man alltså nu, och sedan förbjuder man trafiken? ”Hey, det är visserligen för det mesta förbjudet med biltrafik, men de måste såklart ändå ha optimala förutsättningar, alla kan faktiskt inte få allt, vi måste kompromissa och vi har verkligen försökt göra det så bra som möjligt”?

Vad var det de sa nu i trafikanalysen? Jo:

Alternativet, att ge den trafik, det vill säga gång- och cykeltrafiken, som faktiskt får passera här dygnet runt, till exempel till skolan, en framkomlig, säker och intuitiv väg, skulle man ju kunna tycka vore rimligare. Och låta den förbjudna genomfartstrafiken anpassa sin väg efter det. Men såklart viktigare att biltrafiken har optimala förutsättningar, även där den är förbjuden.

Tidigare inlägg:

Hejdå cykelbanan, hej ny genomfartsled!
Hur man gör det krångligare för cyklister

1 svar på ”Viktigt att också förbjuden biltrafik är så framkomlig som möjligt”

  1. Fredrik Larsson skriver:
    28 maj, 2021 kl. 7:09 f m

    Och jag antar att ”stänga vägen” innebär att man sätter upp skyltar som ingen bryr sig om

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d