Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

När man har vägar så det blir över.

Publicerad den 30 mars, 202125 januari, 2022

Vad det måste vara härligt att ha så mycket väg att man ibland bara kan stänga av den för att få lite bättre flyt!

Trafikverket har ju de senaste tio åren ägnat sig åt att bygga bort möjligheten att cykla på landsbygden skapa trygga säkra, framkomliga 2+1 vägar.

Det här har vi skrivit om så ofta att det fått en egen tagg. Men nu är det påskadags och Trafikverket ser med fasa på att alla dessa ombyggda framkomliga vägar där det kan bli lite köigt. Så därför stänger de det där extra körfältet. Så här skriver de på sin Facebooksida (länk om inbäddningen inte fungerar):

Alltså, det finns vägyta över på ställen, som vi kan stänga när det blir för mycket trafik, för då flyter trafiken bättre.

Och som bittra cyklister kan vi ju tänka att det måste vara härligt att ha så mycket pengar att man kan först kan ösa dem över miljardombyggnader, för att sedan stänga av själva grejen med ombyggnaden.

Men hey, ”vi är inte emot att bygga cykelvägar också”.

1 svar på ”När man har vägar så det blir över.”

  1. Kristoffer skriver:
    9 juni, 2021 kl. 6:39 e m

    Det är lätt att vara bitter på hur eftersatt och nedprioriterad cykelplaneringen är jämfört med bilplaneringen. Men här blev det i min mening mer bittert än konstruktivt.

    Att de kan stänga av det extra körfältet just dessa perioder är ju för att den just den perioden inte fyller sin funktion, inte att den generellt inte har någon användning.
    Det extra körfältet (då och då) är ju till för att kunna ha fordon med flera olika hastigheter utan att alla måste anpassa sig till den lägre hastigheten. Men när det är köer och långsam trafik så måste alla ändå hålla samma hastighet och då behövs inget omkörningsfält. (kapacitetsmässigt hjälper det inte så mycket, och definitivt ingenting när hastigheten är lägre än vad alla fordon på vägen klarar)

    Men, det här leder istället in på hur viktigt den här typen av funktion (omkörningsmöjligheter) är för cykelbanor (och kombinerade GC…). För där är hastighetsskillnaderna ännu större. Så passa på att använda dessa typer av vägar som motiveringar för bredder på cykelbanor och att inte blanda GC.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d