Hej, politiker, lämna oss utanför tack.

Vi har ju skrivit en del om hur cyklisterna i Stockholm används som tillhygge i den eviga debatten om vem som får mest i stan. I kommentarsfält och tidningsartiklar målas bilden av några få (och här ska poängteras att det alltså inte är vår nidbild) medelålders män som i specialkläder far fram på sommarunderlag, samtidigt som 90-åriga damer med rullator halkar runt på oröjda trottoarer.

Nu har även Stockholms egna politiker gett sig in i den här, faktiskt, enögda och polariserande diskussionen.

Oppositionsborgarrådet Jan Valeskog retweetade till exempel likaledels (S) politikern Ömer Oguz i går:

Twitter

Och retweetade åsikten att cykling på vintern bara är några få medelålders extremsportare:

Bilden i första retweetet är alltså på Götgatans sopsaltade pendlingsstråk, ett av de förhållandevis få stråken i innerstaden som sopsaltas.

Här sopsaltas det i innerstan. Sträckor utan mörkblå linje snöröjs som vanligt.

Resten av ytan plogad på traditionellt sätt, förutom en del gågator och torg som uppvärms med markvärme:

Och när politikerna ger sig in i smutskastningen, kan det vara värt att göra en historisk tillbakablick.

Sopsaltningen startades 2013 i Stockholm. Det var det dåvarande borgerliga styret som satte igång på Per Ankersjö (C):s initiativ. Inledningsvis skedde det inte inne i city eftersom man var orolig att riskera att skada parkerade bilar med ivägsprättande snö. Det är rätt bra drag i sopborstarna.

Det var inte bara framgång från början och det tog några år innan det hittade sin form. Under 2014-2018 var styret inte längre borgerligt utan “Röd-grönt-rosa”. Här satt alltså (S) på en fantastisk position att också fixa fint också för fotgängarna. Av någon anledning så klagades det ändå lika mycket, särskilt när de sopsaltade stråken började dyka upp i city.

Vi citerar ur Aftonbladet från 2016, alltså under det “röd-grön-rosa”-styret:

Det är lätt att skratta åt stockholmarna.

Det kommer lite snö och hela huvudstaden paralyseras. Allt prat om feministisk snöröjning faller lika platt som tanterna på hala trottoarer. Ambulanserna har gått i skytteltrafik de senaste dygnen.

Aftonbladet

Och kollar lite i våra egna arkiv, så här såg det ut på Götgatan 2016:

Foto: Sheng Li

Vi minns Stadsgårdsledens gång- och cykelbana 2015:

Därefter, 2018, blev styret (Blå-grönt) och där är vi nu.

Här kan man lägga till att det inte bara är (S)-politiker i opposition som klagat på den snöröjning de själva i närtid hade förvaltat politiskt. I februari 2018, alltså under det “röd-grön-rosa”-styret, lyckades en, numera pensionerad därför pixlad, (KD) politiker Facebooka att:

“Halkade på trottoaren men det gick bra, så ingen fara! När jag ändå låg där  kunde jag “glädjas över” att cykelbanan bredvid inte bara var plogad, utan den var helt renskrapad!”

(KD)-politikern i fråga var borgarråd när beslutet att införa metoden som skapade den “renskrapade”-cykelbanan togs, men tycktes ha glömt bort det ansvaret helt.

Det vi försöker säga är att snöröjningen har bedrivits förhållandevis konsekvent i snart tio år, under olika styren.

Vi fattar att det här är en fantastisk chans för oppositionspartierna att vinna enkla debattsegrar över rådande styre, vi fattar att det är lockande.

Men snälla, 2021 är inte det bästa året att göra det genom att polarisera mellan olika grupper av människor. Feck, med diskussionen om USA-valet i färskt minne, hur kan någon tycka att det är en bra idé att använda ungefär samma metoder i den lokala kommunpolitiska debatten? Alldeles särskilt när man själv faktiskt haft politiskt ansvar, utan att det, tydligen, gjort några större avtryck?

Vi som cyklister, och fotgängare, är redan kommentarsfältskrigares och medias slagträ – eftersom samtidens medielogik premierar just polarisering.

Vi slipper gärna också bli politikernas.

Och avslutningsvis: Det finns massor att säga om snöröjningen i stan. Säg gärna det. Snöröj mer, snöröj bättre. Men gör det utan att ställa trafikantgrupper mot varandra. Och helst utan att måla upp en hittepåbild av att cyklister får allt de pekar på och att alla cykelvägar överallt är perfekt snöröjda. För det är de inte.

Situationsbilder från senaste veckan:

Igenvallad gång- och cykelbana Foto: Jon Jogesjö
Röjd gata, röjd trottoar, igenplogad cykelbanepåfart
Röjd gata, röjd trottoar, snövall i cykelfältet
Röjd gata, röjd trottoar, snövall i cykelfältet

Tack.