Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Ingen idé att cykla till Kungens Kurva

Publicerad den 10 januari, 202127 december, 2021

Först, för er som inte bor i Stockholm: Kungens kurva är området någon mil från Stockholms city, där IKEA, Elgiganten och de andra har sina stora köplador. Vi ska villigt erkänna att nio av tio besök på platsen har vi använt bilen (den tionde buss).

Det är väldigt bekvämt, området är enormt och välförsett med bilparkeringar. Man parkerar i ena änden, går in och handlar och tar sedan bilen till nästa affär.

Men, i fredags var vi ute och hade ärenden i Huddinge – ett par Blocket-inköpta pjäxor skulle hämtas upp och väl där så insåg vi att, ja, där ligger IKEA. Varför inte ta en sväng?

Kungens kurva, med det regionala cykelstråket. 

Det gick sådär. Nu ska sägas att delar av området är en byggarbetsplats på grund av Förbifart Stockholm. Det har det varit länge. Men omledningarna för bil funkar alldeles utmärkt. Omledningarna för cykel?

Ja, om det hade funnits några hade vi kunnat sätta betyg. Det var hyggligt lätt att cykla runt hela området, det går ju ett, visserligen grindförsett, regionalt cykelstråk runt. Men att ta sig från Herons City, som ligger i ena änden, och försöka hitta till andra änden, och sedan ut mot Stockholm eller Skärholmen, visade sig vara svårare.

Det första som hände var att vi hamnade vid en klassisk ”Det är synd om din cykel”-skylt, alltså en sådandär ”För din skull led cykeln”:

Och det här är alltså det regionala cykelstråket.

Normalt brukar det betyda att när man väl passerat hindret så dyker det upp en fortsättning, men här försvann inte bara cykelvägen, utan också faktiskt trottoaren. Vi hamnade med hela lastcykeln på en busshållplats och fick sedan gena bäst vi kunde över de bägge filerna för att kunna fortsätta fram mot IKEA.

Kungens Kurva är som sagt stort – och här kan vi säga att det inte fanns en enda skylt som visade var man som cyklist kunde ta vägen för att hitta rätt. Vi vet inte, men vi gissar att det var mer än en trottoar vi hamnade på när vi försökte kryssa oss fram bland den rätt hetsiga biltrafiken. Vi kan säga att Kungens kurva på två hjul är en helt annan upplevelse än när man kommer på fyra i en bil.

Där ligger i alla fall IKEA.

Nu hade vi inget ärende utan flanörcyklade mest, men att hitta ut till Skärholmen/Stockholm var ingen lek. Det fanns ingen skylt alls inom själva området som visade hur det är tänkt att man skulle cykla eller gå. När vi väl hittade en utanför, så ledde den rakt in i en grusgrop omgärdad av stängsel och vi fick snedda över en refug och tre filer med trafik för att hamna rätt.

Kan säga att det förmodligen inte blir fler försök, nästa gång tar vi bilen igen. Vilket såklart är synd – för Kungens Kurva ligger hyggligt centralt i Söderort, många förutom Cyklistbloggen borde kunna ta sig dit för att handla. Och det borde vara rätt lätt, ytorna är stora, det borde gå att skylta upp ett enkelt stomnät för cykel inom området, och några skyltar som visar hur man tar sig ur det.

Men, som det är nu kan vi inte annat än avråda.

Ni andra som cyklar där regelbundet, och kanske inte i snöglopp och vintermörker – vad är era upplevelser?

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}