Vem hade trott att det ligger en världsledande trafiklösning i Blåsut?

Ja, vi är ju en blogg, så vi behöver inte få med allt i flashiga long-reads där allt kommer med i samma artikel. Eller, vi kan tjata om saker i miljarder inlägg, istället för ett enda.

Och när nu Expressens ledare tar upp Vinsta idag också, så passar vi på att svara på en fråga som dykt upp på flera ställen: Vad skulle Trafikverket ha gjort istället? Vill ni ha jättebranta ramper, eller fattar ni inte att man måste göra längre ramper om cykelvägen ska bli rimlig?

Expressen idag

Vi föreslog ju tidigare att man skulle kunnat titta på Hovenring från Nederländerna, det vill säga byggt en cirkulationsplats också för cyklisterna. Vi tycker ju att när det handlar om stora projekt, och Förbifart Stockholm är väl ett av de största trafikprojekten i Sverige även historiskt, så ska gång- och cykellösningarna inte bara vara bra, utan ännu hellre världsledande.

Dels eftersom det inte är särskilt svårt att vara världsledande för cykellösningar i världen, dels så är det här projekt som slår an tonen för decennier framåt, och ska vi sikta på 2030 som året då alla problem med trafiken löser sig, så behöver vi börja bygga riktigt bra vägar för fotgängare och cyklister nu.

Men, invänder någon, bygger man Hovenring då får man ju ramper också, eftersom cyklisterna fortfarande måste upp på cirkulationsplatsen.

Hovenring Foto: Bruggenbouwer/Wikimedia CC-BY.3.0

Och då inser vi att Hovenring redan byggts i Stockholm. Japp, det finns redan en sådan lösning – dock inte världsledande och kanske mindre känd. Eftersom den är byggd för bilar. Och där är det inte mycket att komma med att man gjort en väg som är framkomlig, eftersom det ju är standard när man bygger vägar. För att bli världsledande, unik och spektakulär behöver man bygga en helt vanlig bilväg, fast för cyklar. Som med Hovenring i Eindhoven alltså.  

Så, vi åker inte längre bort än till Blåsut i Stockholm. Där finns den här lösningen:

Foto:Google Maps

Det är Sofielundsvägen som korsar Nynäsvägen. Och trots att cirkulationsplatsen över Nynäsvägen ligger drygt fem meter upp i luften, precis som den skulle göra i Vinsta, så är det inga kilometerramper för att köra över. Man bara rullar på rakt fram:

Kolla, inga ramper

Hade man använt samma lösning som i Vinsta hade det väl sett ut något i stil med det här:

(OBS! ALLTSÅ RENT HYPOTETISK!)

Men när bilar möter varandra så vill man ju gärna slippa det där mecket, så då gör man helt enkelt så här:

Istället för ett litet berg, gör man en liten dal, och så kan alla köra på med god framkomlighet.

Stockholms egen Hovenring. Fast för bilar.

Hade gått att göra i Vinsta också. Gjordes inte. Och så skapade man ytterligare en barriär för fotgängare och cyklister, handikappade, gamla och barn.

För att vara extra övertydlig, tänk er alltså hela den här ytan, fast bara för gående, funktionshindrade, gamla och barn:

Jäklar vad det hade blivit framkomligt. Och världsledande.

Läs också övriga inlägg om Vinsta.