Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cykelbanor är för dyra

Publicerad den 6 december, 20208 januari, 2022

Helt nya cykelbanor är för dyra.

Mitti.se

Från Trafikverket.se:

”- När vi nu står inför upphandling visar det sig att stråket kommer att bli betydligt dyrare att bygga än beräknat, vägplanen är för ambitiös och tar inte tillräcklig hänsyn till genomförbarhet. Därför har vi beslutat att avvakta med bygget och se över olika alternativ för att få ner kostnaderna så att de bättre överensstämmer med budget, berättar Ylva Gustafsson-Höjer, enhetschef på Trafikverket.”

Mitti.se

”Som Mitt i tidigare har berättat så blir det inget snabbcykelstråk på sträckan mellan Mörby centrum och Frescati. Anledningen är att det skulle bli all för kostsamt, närmare en halv miljard kronor.”

Om Vinsta, där cyklister, funktionshindrade, barn och gamla tvingas ta långa omvägar för att via ramper komma upp på bron över vägen när Förbifart Stockholm är klar, gissar Trafikverkets medarbetare tillika ordföranden i Nationella Cykelrådet:

”En separat cykelbana hade varit en lösning men det kostar också där efter.”

Samtidigt i Skåne, 15 kilometer omledd gammal Europaväg:

SVT.se

Fem minuter snabbare bilväg för en miljard kronor däremot, det är som hittat.

Vi citerar Vi Bilägare:

Det är orimligt att lägga miljardbelopp på att bygga nya vägar som baseras på prognoser om att biltrafiken kommer öka. Det skriver fyra trafikforskare i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Just nu pågår flera vägprojekt i Sverige som baseras på ökade vägtransporter, och vägarna kommer också i sin tur generera ökad biltrafik. Om trafiken ökar blir det svårt att nå målet att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030 även om fler bilister tankar biobränsle eller byter till en elbil.

Toppbild: Förbifart Stockholm, om vilken Mest Motor skrev:

Den stora motorvägen Förbifart Stockholm blir försenad med fyra år och kommer dessutom kosta tre miljarder mer än budgeterat, enligt Ekot.

Läs också:
Expressen ”Ursäkta Trafikverket, är det här ett skämt?”

Trafikverket stoppar cykelväg längs nya E18

När Trafikverket bygger leder försvinner cykelvägen

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}