Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Sverige 1967: Nu kör vi på höger sida. Nyköping 2020: Hold my beer.

Publicerad den 20 april, 20208 januari, 2022

Man vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta. Som bloggare som precis skrivit om ”cykelbanans” låga status i Sverige och lyft att det är dags att avskaffa begreppet helt så är man såklart tacksam. Men som cyklist blir man ju inte direkt sprudlande, när man upptäcker sånt här:

Foto: Tim Lundström

Det här är i Nyköping och är man van vid att cykelvägar kan se ut precis hur som helst kanske man inte först höjer på ögonbrynen. Så låt oss använda färg. Det här är cykelbanan:

”Cykelbana”

Om man lite snabbt bryter ner det har alltså Nyköping lyckats med konststycket att skapa en cykelväg, ”cykelbana” med vänstertrafik. Något övriga Sverige avskaffade 1967. Av någon anledning, kanske för att i princip hela resten av världen kör i högertrafik.

Men, för att vara cyklist i Sverige krävs ju exceptionell anpassningsförmåga, så Nyköping kanske tänkte att det gäller att inte låta cyklisterna slappa till.

Man valde dessutom att lägga en trottoarkant mellan cykelbanans bägge körfält, men inte mot gångtrafiken. Because… nej, det är är lite bortom våra vanliga  spetsfundigheter inför ”när det blivit lite tokigt”. På riktigt, vad fan är det här? Är det ens lagligt?

Stockholmcyklister kan förresten förledas att tro att det lägre av körfälten är cykelfält, men det är det inte. Vägmålningen är vanlig kantlinje, vilket betyder att det där är vägren – eller eventuellt ”cykelbana som är del av vägen”.

Ska vi vara snälla, hoppas vi att det här faktiskt inte är ett planerat haveri, utan ett exempel på att den ena handen inte vet vad den andra gör. Det vill säga att det är en avdelning på kommunen som har hand om vägen, en annan som har hand om trottoaren och att de helt enkelt inte pratat med varandra. Men fan vet, Nyköping är ju också kommunen som bygger halshuggningstunnlar:

Foto: Privat

Symptomatiskt är att på Google Maps är enda fotgängaren en mobilgångare som går i cykelbanan:

Och cyklist har gjort det enda rätta:

Läs också Krister Isaksson/Bicycling.se: Nu blir det vänstertrafik.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}