Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Hur mycket plats slösas på för breda vägar?

Publicerad den 26 december, 20199 januari, 2022

För två år sedan gjorde UNT en inventering i Uppsala över hur vägnätet ser ut – vi skrev om det då.

De nöjde sig inte med det, utan kollade också de vanliga vägarna:

Det visar sig att måtten för biltrafiken överstiger Trafikverkets rekommendationer med upp till två meter på några av platserna. Cykelvägarna är upp till 35 procent smalare och kurvorna mycket snävare  än Trafikverkets riktlinjer.

Man kom alltså fram till att här och var var vägarna för biltrafik över två meter bredare än vad som rekommenderades. Cykelvägarna å andra sidan var trettiofem procent smalare än vad de borde vara.

I Uppsala svarade kommunen med att:

– På varje enskild plats behöver man ta hänsyn till och kompromissa mellan en mängd olika faktorer. Där gör vi som jobbar med detta  kvalificerade bedömningar. Trafikverkets dokument är dessutom bara råd,  säger Michael Eriksson, gatuchef i Uppsala kommun.

Men – passa på att titta när snön snart ligger igen. Då blir det rätt tydligt hur den där spillytan ser ut. Vi noterade till exempel att den här lilla vägen hade en rejäl yta över. Till höger på bilden ser ni den dubbelriktade, kombinerade gång- och cykelbanan. Alltså en plats där två cyklister och två fotgängare i olika riktning ska kunna mötas. Till vänster ligger den vanliga vägen:

Den orörda snön visar bonusytan, som alltså strikt taget inte används:

Det enda den där ytan gör är att det blir lättare att hålla högre fart på vägen, när snön inte ligger alltså. Om man inte jämför med en lastbil, utan en vanlig bil, blir det ännu tydligare hur mycket bonusyta motortrafiken får:

Om de där bilarna bara körde lite närmare mittlinjen så hade de nästan kunnat köra i bredd. Samtidigt buntas cyklister och fotgängare ihop på den lilla trottoarytan som man valt att kalla ”kombinerad gång- och cykelbana”. Dubbelriktad.

Här ska tilläggas att mycket av den här extra ytan framförallt har till syfte att möjliggöra högre hastighet för motortrafiken. Vill man göra en 30-väg till 50-väg så måste bredden öka. På samma sätt borde en hastighetsminskning frigöra yta.

(Vilket osökt får oss att tänka på Stockholms Stads kampanj som pågår nu och fram till 2026:)

Stockholmsstad.se

Här är vår fundering inför 2020: Hur mycket yta blir det totalt i Sverige? Hur mycket onödig yta får biltrafik bland kommunerna? Alltså yta inte ens bilisterna har någon egentlig nytta av? Hur mycket yta skulle kunna frigöras för cykling om kommunerna inte gjorde som i Uppsala och gav biltrafiken två meter extra yta utöver de extra ytor som Trafikverkets rekommendationer ger den?

Här något för Sveriges trafikorganisationer och Cykelfrämjandet – för att inte tala om lokaljournalister och media, att ta tag i under 2020: Fortsätt UNT:s fantastiska initiativ att faktiskt kolla i verkligheten. Är det så att vi av ren vana ger motortrafiken yta som den egentligen inte behöver? Kan den ytan omfördelas så att oskyddade trafikanter både få bättre framkomlighet och bättre trafiksäkerhet.

Det är bara att sätta igång.

Läs också: Hur ska vi få plats när alla vill ha större bil?

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}