Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cykelbro från Vaxholm till Stockholm

Publicerad den 23 april, 20199 februari, 2022

För en massa år sedan var det tal om att bygga en bro mellan Lidingö och Bogesund – för att Vaxholms kommun skulle få bättre förbindelser med huvudstaden.

Lidingöbron projekterades utifrån 1960 års trafikplan vilket förklarar dess överdimensionerade bredd med sina sex körfält. Mot Stockholm skulle bron ansluta till den aldrig realiserade Rådmansleden. Mot nordost planerades bron för att ingå i en led som skulle dras över Lidingö och vidare norrut till Vaxholm och Åkersberga. (Wikipedia)

Det blev aldrig något av med det, men nu funtar vi på om man skulle kunna väcka idén till liv igen. Men inte för bilar. Utan för cyklar.

I röda rutan ligger gränsen mellan Bogesundslandet och Lidingö. Foto: Google Maps med tillstånd.

Idag cyklar man längs rätt hårt trafikerade väg 274 upp till Täby/Arninge för att fortsätta in till stan – en jätteomväg.

Broplanerna mellan Lidingö och Vaxholm fanns alltså med i 60-talets trafikplan. På den tiden var Vaxholm en betydligt mindre befolkad kommun idag. Idag växer befolkningen inte bara i Vaxholm, utan ute på Rindö, Resarö och Kullön också. Och de boende är hänvisade till SL-buss eller egen bil.

Skulle man få till en cykelbro mellan Bogesundslandet och Lidingö skulle sträckan mellan själva Vaxholm och Hjorthagen bli 1,5 mil. Knappt två mil in till centrala Stockholm. Ett helt rimligt pendlingsavstånd, särskilt nu när cyklar inte bara behöver förlita sig på muskelkraft.

Inte långt. Foto: Google Maps med tillstånd.

Med en elcykel i lugnt tempo, skulle man nå Stockholms city på under 45 minuter. Man skulle slippa cykla längs tung motortrafik, stora delar av sträckan skulle i det närmaste vara en ren naturupplevelse. Och man skulle slippa sitta i bilköerna i city.

Utöver det skulle Bogesundslandet öppnas upp för cyklister från södra länet – ett besök på Skärgårsbåtens dag eller Kastellet, skulle inte längre belasta vägarna med privatbilism – turiststaden Vaxholm skulle bli nåbar för fler via cykel.

Vad tror ni, är det en realistisk tanke? Vad säger ni som bor i Vaxholm?

Toppbild: Bogesunds slott – möjligt cykelmål med ny cykelbro?

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}