Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Tåg och cyklar tar olika stor plats

Publicerad den 10 oktober, 201817 januari, 2022

Vi har tidigare skrivit om att i Stockholm, och Sverige, gillar man att låta cyklister svänga rejält i varje korsning. Det kan se ut så här:

2017-08-02-18.11.38-1024x768

Det leder till att man dels blir osynlig för trafiken och dels att det blir branta svängar. Värdelöst och i direkt konflikt med hur kommunens egna handböcker instruerar.

Enda förklaringen vi hört är att någon bestämt att det är säkrare. Av någon anledning kan inte cyklister köra rakt som övrigt trafik.

En annan plats där man nyligen använt det här sättet att utforma korsningar är Slakthusområdet. Vi har skrivit om det också. Där tog de en gammal banvall för godståg och fick utrymme över för en ny cykelbana.

När tågen gick här såg ut så här:

Här funkar det bra att låta stora tåg och mindre bilar korsa varandras väg rakt och fint. Men när exakt samma plats byggs om för cykel så…

Foto: Tomas Eriksson

Womp, då ska det vara slalom igen. Och som extra bonus ett trafikljus mitt i högra körbanan.

Varför det är så här? Vet inte. När vi frågar svarar kommunen att:

Korsningen är till exempel trång och det skulle innebära mycket större omarbetningar för att göra gång- och cykelbanan genare.

Lagom stor för tåg alltså, men för trång för cykel. Vi är inte helt med på det. Till exempel har korsningen dedikerade höger/vänsterfiler för att motortrafiken ska slippa stå och vänta. Tar man bort dem, så blir det rejält med plats över. Men, då måste som sagt motortrafik som ska rakt fram vänta på dem som ska svänga.

Vår gissning är att principen snarare är att man gör som man alltid gjort. Och eftersom man alltid drar upp cykelvägar i korsningar, så fortsätter man med det.

Trots att de egna handböckerna säger att det är farligare.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}