Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Det är viktigt att inte köra för fort

Publicerad den 10 februari, 201815 december, 2021

Vi skrev ju häromdagen om att polis och media är oroliga för elcyklar som trimmas så att:
”cykeln kommer upp i 50, redan det en väldigt hög hastighet på exempelvis en cykelbana.”

Kan eventuellt vara trimmad. Vi är oroliga. (Foto: Richard Masoner/Barry on the Schwinn Tailwind Flickr CC-BY-SA 2.0)

Eller om det vill sig riktigt illa, kanske ända upp i 100 kilometer i timmen (vilket borde ge en räckvidd på några enstaka kilometer med dagens batteri)

”Gröna faran”, man vet aldrig om den är supertrimmad. (Foto: Richard Masoner/Hub motor cyclist Flickr CC-BY-SA 2.0)

Och i morse läste vi Dagens Nyheter. I motordelen får vi reda på att en dansk blir först i Skandinavien med Fords nya ”superbil” Ford GT. Motorn är en 3.5-liters V6 ”EcoBoost” – så det är grönt också.

”Bilen toppar 347 kilometer i timmen”.

På sidan efter i samma tidning läser vi att ”Senna gör entré i Genève”:

”0-200 km/tim utlovas gå på 6,8 sekunder”.
Det får ju oss att googla runt lite.Vi läser i ”Vi bilägare” om VolvoV60 och V60 Polestar:

”Allt som allt gör Polestars modifieringar att bilarna accelererar från stillastående till 100 km/tim på 4,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim.”

(Här får man hoppas ingen får för sig att trimma bilen, så den kan köra i tokiga farter, tex över 250 km/tim)
Vi läser i Aftonbladet om:

”Made by Italy. For Sweden. Eller vad ska man säga om en Ferrari som även driver med framhjulen när det blir halt? Och som är så nära en Volvokombi man kan komma med en stegrande häst i stället för järnmärke i nosen?”

Som gjord för Sverige alltså. Nästan en hederlig familjebil.
Och i faktarutan:

”Acceleration 0 – 100 km/tim: 3.4 s, 0 – 200 på 10,5 s. ✓ Toppfart: 335 km/tim.”

0-200 km/timmen på 10,5 sekunder. Toppfart på 335 km/timmen.
Det är tur att ingen av bilarna är trimmade, med tanke på att de redan nu kan köra mångdubbelt fortare än den snabbaste lagliga hastigheten i Sverige, 120 km/tim.
Men ser du en trimmad elcykel, ring fort 11414.

3 svar på ”Det är viktigt att inte köra för fort”

  1. Uffe skriver:
    14 februari, 2018 kl. 1:06 e m

    Det finns ju till och med bilar tillverkade i Sverige som går långt fortare än dem du tar upp: Koenigseggs värstingmodell har en toppfart på över 440 km/h. Otrimmad… Tänk vad den skulle kunna göra om ägaren fick för sig att trimma den!

    Laddar in …
  2. Jens skriver:
    12 februari, 2018 kl. 8:14 f m

    Ringa 112? De hinner väl inte fram i tid?
    Det måste vara en rimligare åtgärd att öppna bildörren, ställa en byggställning över cykelvägen eller fylla den med snö/grus.

    Laddar in …
  3. Felix Reychman skriver:
    10 februari, 2018 kl. 10:43 e m

    Nej, ring 112!!!

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d