Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Vintercykling FTW!

Publicerad den 10 januari, 20189 januari, 2022


Det händer verkligen grejer på cykelfronten! I morse fick vi ännu ett konkret bevis på att det är mycket fler cyklister på vägarna även nu på vintern.
I morse var det fyra minusgrader i Stockholm, frostigt och vackert. En riktigt fin cykelmorgon där man för några år sedan varit helt ensam på cykelvägarna. Nu var det nästan trängsel framför rödljusen vid Skanstull och på Götgatan norrgående. Härligt!
Cyklade du imorse?

16 svar på ”Vintercykling FTW!”

  1. Vik skriver:
    18 januari, 2018 kl. 8:48 f m

    Har cyklat varje dag, men ska ta paus nu pga oplogade cykelbanor och cykelfält. Less på farliga hårda vallar av frusen snö. Återkommer när jag ledsnat på snorig trängsel på bussen om nån månad!

    Laddar in …
  2. Vik skriver:
    18 januari, 2018 kl. 9:48 f m

    Har cyklat varje dag, men ska ta paus nu pga oplogade cykelbanor och cykelfält. Less på farliga hårda vallar av frusen snö. Återkommer när jag ledsnat på snorig trängsel på bussen om nån månad!

    Laddar in …
  3. Gustaf skriver:
    11 januari, 2018 kl. 9:03 e m

    Upplever samma sak här i Uppsala, vintercyklisterna har blivit fler de senaste åren. En annan sak, vet ni cyklistbloggare hur det går med ändringarna av bland annar trafikförordningen gällande exempelvis utökad möjlighet för cyklister att välja körbana i vissa fall även när cykelbana finns? Jag har för mig att ändringarna var planerade träda i kraft 1 januari 2018 men inte sett ett dugg av detta.

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      12 januari, 2018 kl. 11:51 f m

      Det senaste vi hörde var att det skjutits på framtiden. Igen.

      Laddar in …
  4. Gustaf skriver:
    11 januari, 2018 kl. 10:03 e m

    Upplever samma sak här i Uppsala, vintercyklisterna har blivit fler de senaste åren. En annan sak, vet ni cyklistbloggare hur det går med ändringarna av bland annar trafikförordningen gällande exempelvis utökad möjlighet för cyklister att välja körbana i vissa fall även när cykelbana finns? Jag har för mig att ändringarna var planerade träda i kraft 1 januari 2018 men inte sett ett dugg av detta.

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      12 januari, 2018 kl. 12:51 e m

      Det senaste vi hörde var att det skjutits på framtiden. Igen.

      Laddar in …
      1. Anders Andersson skriver:
        12 januari, 2018 kl. 7:47 e m

        Blir det inte beslut innan sommaren så kan det bli liggande hela nästa mandatperiod. Detta borde ju vara okontroversiellt jämfört med alla andra beslut mp tryckt igenom detta valår (höjd bensinskatt, höjd bilskatt, höjd koldioxidskatt, flygskatt, miljözoner + funderingar på kilometerskatt etc).
        Kan inte Christian, å bloggens vägnar, med X antal läsare i ryggen, be någon insatt regeringsledamot förklara varför en så enkel sak dröjer? Tror det kan vara lättare för dig att få svar eftersom du s.a.s. representerar många cyklister.

        Laddar in …
        1. Gustaf skriver:
          14 januari, 2018 kl. 10:39 e m

          Jag har ställt frågan, återkommer om jag får svar.

          Laddar in …
          1. Anders Andersson skriver:
            16 januari, 2018 kl. 10:06 f m

            Bra! Tack!

            Laddar in …
        2. Gustaf skriver:
          16 januari, 2018 kl. 9:12 e m

          Såhär svarar ett kansliråd på näringsdepartementet:
          ”I den promemoria som remitterades föreslogs att de förslagna bestämmelserna skulle träda ikraft den 1 januari 2018. Eftersom ärendet dock fortfarande bereds kommer det bli ett senare ikraftträdande för eventuella regeländringar.”

          Laddar in …
          1. Anders Andersson skriver:
            18 januari, 2018 kl. 1:22 e m

            Ja det var ju upplysande… Orkar du vara tjatig och be dem beskriva vari svårigheten ligger? Fast det brukar vara bäst om du får tag på den som verkligen handlägger frågan, inte kansliråden.

            Laddar in …
    2. Staffan skriver:
      19 januari, 2018 kl. 8:16 e m

      Välja vägbana? Varför ska det vara så enkelt? Vad jag hört så ska man hålla reda på vilken hastighetsbegränsning som gäller på vägen man cyklar. Är den över 50 km/h så måste man använda cykelbana om sådan finns. Det innebär att man eventuellt vid ändrad hastighetsbegränsning får försöka ta sig till en cykelbana, vilket kan vara riktigt besvärligt. Resultatet blir att cykellogistiken blir ännu mer komplicerad.
      Nu tar det också längre tid att genomföra regeln. Vi cyklister måste inse att både myndigheter och organisationer skojar med oss. Kolla även Blocket.se! Där kategoriseras cyklar som Lek&Hobby och inte som Fordon.

      Laddar in …
  5. Fredrik Jönsson skriver:
    10 januari, 2018 kl. 6:04 e m

    Jo. Som varje dag.

    Laddar in …
  6. Fredrik Jönsson skriver:
    10 januari, 2018 kl. 7:04 e m

    Jo. Som varje dag.

    Laddar in …
  7. George skriver:
    10 januari, 2018 kl. 4:30 e m

    Jajamensan. Håller med om att det är många som cyklar på vägarna idag. Kul. Flera platser i Stockholm skulle behöva dubbla filer för cyklisterna. Själv cyklar jag varje arbetsdag året runt med undantag för extremväder.

    Laddar in …
  8. George skriver:
    10 januari, 2018 kl. 5:30 e m

    Jajamensan. Håller med om att det är många som cyklar på vägarna idag. Kul. Flera platser i Stockholm skulle behöva dubbla filer för cyklisterna. Själv cyklar jag varje arbetsdag året runt med undantag för extremväder.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d