Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Är det riktigt, Riktigt, RIKTIGT säkert att man inte får parkera i cykelbanor?

Publicerad den 28 september, 20174 mars, 2022

Det här är en frågeställning som dyker upp med viss regelbundenhet, inte sällan understött av någon artikel i tidning som velat reda ut. Behovet av att få bekvämparkera sin bil i cykelväg tycks outsinligt. Nu är det Nya Wermlands Tidning, NWT, som väljer att lyfta denna viktiga fråga.

Kanske okej ändå?

Som valt att ta in en insändare med den uppfordrande rubriken:

”Cyklister får visa hänsyn som alla andra”.
Det där är ju en vanlig replik när cyklist påpekar att det är dumt, och olagligt, att ställa sig i cykelfält och cykelbanor. Att det är cyklisten som ska visa hänsyn till den stackars motorfordonsförarens behov av närhet till vad det nu kan vara. Pizzeria, Lidl, eller affär.
För skälen att få stanna precis i cykelfältet, eller cykelbanan är ju många. Som insändaren i Nya Wermlands Tidning målar upp det:

(…) men menar du på allvar att yrkesfolk ska behöva leta upp en ledig parkeringsplats (vilket kan ta sin tid i stan), betala parkeringsavgift och sedan bära fönstren (som du tog som exempel) över stan bara för att du ska slippa stiga av din cykel?

Ja, hur skulle det se ut med yrkesfolk irrande omkring på stan med stora laster av fönster, bara för att en dryg cyklist ska slippa stiga av cykeln. Ett vanligt problem för hederligt folk i Sveriges städer.

Typiskt intolerant cyklist som inte fattar att det är viktigt att taxi kan köpa macka på Lidl utan att behöva leta parkeringsplats hela dagen

Men. Insändare är såklart en sak, redaktionell text en annan. Och till den här insändaren hade redaktionen valt att foga en lite faktaruta:

”Det är tillåtet att stanna/parkera för lastning och avlastning trots att det råder parkeringsförbud på platsen (vilket det gör på cykelbanor). Man får i princip stå den tid som behövs för lastandet/lossandet, men avbrott i lastning eller lossning får inte ske. Källa: Transportstyrelsen”

Det här är ju lite revolutionerande i så fall. Vi har grävt i det här vid massor av tillfällen och samtliga gånger fått samma svar, från Transportstyrelsen, från Stockholms stad och från stans parkeringsbolag, nej det är inte tillåtet att ens stanna på cykelbanor eller i cykelfält.

Tidigare svar

En av våra följare på Facebook var snabb som en kobra och skrev till redaktionen. Och fick svaret:

Hej!
Jag har talat med Transportstyrelsen eftersom jag tyckte deras broschyr var lite vag. Det som står i bildtexten stämmer.

Så vi gjorde vad varje cyklistbloggare värd sitt vägsalt skulle göra, vi hojtade till våra kontakter på Transportstyrelsen. Vad är detta? Har reglerna ändrats? Har vi missförstått något?
Nope. Svaret vi fick var entydigt, nej man får inte lasta och lossa på cykelbanor:

Ett cykelfält är en del av körbanan som är avskild med vägmarkering (rader av små ”sockerbitar”) medan cykelbana är en särskild bana normalt skild från körbanan med kantsten eller motsvarande. När det gäller stannande och parkering på cykelbana eller i cykelfält är det helt enkelt stoppförbud som gäller. Stoppförbud är ett starkare förbud än parkeringsförbud. Står det en bil, med eller utan förare, på en cykelbana eller i ett cykelfält kan en parkeringsvakt skriva ut parkeringsanmärkningen direkt – då finns ingen respittid utan lappen på rutan direkt!

Så. för att göra det tydligare och enklare:
1. helt enkelt stoppförbud som gäller.
2. lappen på rutan direkt.
Så, för femte, sjätte gången, man kan tycka att det är helt rimligt att hålla sin bil ur vägen för den riktiga trafiken genom att ställa sig tvärs över en cykelbana, men det är fortfarande olagligt. Och ironi och raljerande åtsidan, det är dessutom livsfarligt.
Jag citerar Jeroen i ett tidigare inlägg:

Fast vet du vad? När jag pustar upp för en backe där någon står dubbelparkerad i cykelfältet så måste jag ta mig ut i vägbanan. Där är jag inte särskilt välkommen, eftersom jag ju har min plats i cykelfältet och dessutom går det rätt långsamt för mig. Säg att jag cyklar i långsamma 20 km/tim och hinns upp av bilar som ibland kör 50 med råge. Då blir det just – farligt. För mig. Cyklister som blir påkörda av bilar blir ofta allvarligt skadade eller dör.

Och mig själv:

Som cyklist och som cyklist med barn är det oerhört otryggt att behöva köra slalom runt parkerade bilar. Det spelar ingen roll hur mycket man saktar ner – det är oerhört svårt att bedöma hastigheten på upphinnande fordon, inte minst när det på vintern är mörkt och man bara har strålkastare att titta på. Då tvingas man stanna och vänta tills det är helt klart i vägen, något det sällan blir. Vilket gör att framkomligheten blir noll. Särskilt jobbigt när man har barn i barnsadel bakpå.

Det är farligt, inte minst för unga, som inte är så trafikvana. Cykelbanan som du parkerar i är kanske en skolväg, en väg till träning, eller till en kompis. När du tvingar barn att lämna tryggheten på cykelbana eller cykelfältet så kan det vara så att du tvingar ut barnet i snabb biltrafik. Och det var väl inte meningen?

Därmed hoppas vi det besvarat för den här gången och med lite tur dröjer det några år till innan vi behöver återkomma till ämnet.

21 svar på ”Är det riktigt, Riktigt, RIKTIGT säkert att man inte får parkera i cykelbanor?”

  1. Cyklist & bilist skriver:
    1 oktober, 2017 kl. 8:41 e m

    Hallå Christian. Ville bara informera om att Firefox blockerar din blogg
    ”Ägaren av https://www.cyklistbloggen.se har konfigurerat sin webbplats felaktigt. För att skydda din information från att bli stulen, har Firefox inte anslutit till denna webbplats.”

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      2 oktober, 2017 kl. 3:50 e m

      Yes, det är vår internetleverantör som har problem med sina säkerhetscertifikat. De jobbar på det!

      Laddar in …
  2. Malin Kling Uddgren skriver:
    29 september, 2017 kl. 2:55 e m

    Hej allihop.
    Jag är väl medveten om cyklisthatet som någon skrev om här i tråden. Jag är inte en av dem som hatar cyklister 🙂
    Min man är som sagt cyklist (med det menar jag att han inte bara cyklar till jobbet, utan tränar och tävlar i cykling) och har flera gånger nästan blivit påkörd av galna bilister som tror att vägen bara tillhör dem.) och oaktat det så har jag sällan lätt att följa folks ilska när det gäller vem som har rätt att breda ut sig, om det nu är fotgängare, cyklister eller bilister.
    Det bästa är väl om alla bara lugnar sig, det känns ju säkrast liksom.
    Med det sagt är det inte bra när det blir fel, och jag beklagar verkligen att det blev det.
    Den utmärkte Bo Göingberg på Transportstyrelsen har mailat mig idag (jag skrev till dem idag istället för att ringa, eftersom jag ville ha deras svar på pränt) och han beklagade att en person utan full koll på regelverket hade uttalat sig och gav mig en utförlig och mycket tydlig förklaring till vad som gäller.
    Den förklaringen är dessvärre lite för lång, men i en förkortad form kommer den att finnas på insändarsidan på måndag.
    Det finns, tvärtemot vad somliga i cyklistkollektivet har gett ifrån sig, ingen som helst vilja hos mig att medvetet sprida desinformation.
    Alla, både trevliga och otrevliga, verkar läsa den här bloggen, så jag önskar mig att ni som börjar närma er trakasserinivå slutar med det nu. Ingen skugga över er andra, och ni får förlåta mig att jag skriver detta här, men jag vet inte annars var jag ska skriva det för som sagt – alla som har hört av sig läser den här bloggen. Och med trakasserier avser jag inte att vi har haft en kanske bitvis lite frän mailväxling i flera led, utan helt andra saker.
    Lev väl och cykla lugnt!
    /Malin

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      29 september, 2017 kl. 3:24 e m

      All cred för att du tog dig tid och svara – jag har gjort en post på vår Facebooksida också, för att göra det ytterligare tydligt:
      https://www.facebook.com/cyklistbloggen/posts/1604599429591212?comment_id=1605299239521231&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R0%22%7D
      /Christian

      Laddar in …
      1. Malin Kling Uddgren skriver:
        29 september, 2017 kl. 5:08 e m

        Tack för det, Christian 🙂

        Laddar in …
    2. Anders Andersson skriver:
      29 september, 2017 kl. 6:19 e m

      Hej Malin!
      Förlåt om jag drog dig över samma kam som många av dina kolleger här i stan som hellre höftar än gör research, eller kanske tom. är ganska säkra på att de ”vet”. Ber om ursäkt för det.
      Som du märker så är reglerna för cykel inte särskilt glasklara och många bilförare verkar vara väldigt säkra på att man får stanna och lasta av på både cykelbana och cykelfält. Många av dem anser tom. att de gör en god gärning genom att hålla undan för övriga trafiken. Här kan du som journalist göra en stor insats genom att tala om vad lagen säger.
      Sen lär inte detta hindra alla som stannar i cykelfält, lika lite som upplysning stoppar allt rödljuscyklande eller alla som kör för fort utanför skolor, men blotta vetskapen om att det ÄR olagligt gör att de flesta skärper sig och mest gör det när det inte drabbar någon annan. Hur strikt lagtillämpning man ska kräva i olika situationer, debatterar vi livligt på den här sajten (vi HAR ju faktiskt ett styre och kan göra små girar och ibland är kanske det smidigast för alla), men utan tvekan finns det också många tillfällen då det inte bara är olämpligt utan direkt farligt att ha en bil stående i cykelfältet. Då är det bra om alla bilförare vet att detta är strikt förbjudet.
      Så än en gång, förlåt – och håll upplysningens fana högt!

      Laddar in …
      1. Malin Kling Uddgren skriver:
        29 september, 2017 kl. 7:46 e m

        Jag gör mitt bästa 🙂 Tack för din inlaga Anders. Trevlig helg!

        Laddar in …
  3. Anders Norén skriver:
    29 september, 2017 kl. 11:07 f m

    Med tanke på att hela transportbranschen har den etablerade uppfattningen att det alltid är tillåtet att köra parkera, lasta och lossa på gångbanor och cykelbanor så är det inte otänkbart att personen på Transportstyrelsen också tror det.

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      29 september, 2017 kl. 12:30 e m

      Vi fick två svar från Transportstyrelsen, från samma person, Bo Göingberg som är utredare på Väg- och järnvägsavdelningen, Sektion regelinformation. Det första i texten ovan, det andra när vi bad om förtydligande:

      ”Hej!
      Den här texten är helt igenom felaktig:
      ”Det är tillåtet att stanna/parkera för lastning och avlastning trots att det råder parkeringsförbud på platsen (vilket det gör på cykelbanor). Man får i princip stå den tid som behövs för lastandet/lossandet, men avbrott i lastning eller lossning får inte ske.”

      Anledningen till att ovanstående text är på tok är att det inte är endast parkeringsförbud på cykelbanan eller cykelfältet utan STOPPFÖRBUD, ”förbud mot att stanna och parkera” vilket är den strängaste regleringen av uppställning av fordon vilket också brukar avspegla sig i felparkeringsavgiftens storlek, den är i allmänhet dubbelt så hög om man bryter stoppförbud jämfört med ”bara” att bryta mot parkeringsförbud.
      Att förbud att stanna och parkera (stoppförbud) gäller på cykelbana framgår av 3 kap. 48 § trafikförordningen och att samma förbud gäller i cykelfält anges i 3 kap. 53 § trafikförordningen (1998:1276).”

      Laddar in …
  4. Anders Norén skriver:
    29 september, 2017 kl. 1:07 e m

    Med tanke på att hela transportbranschen har den etablerade uppfattningen att det alltid är tillåtet att köra parkera, lasta och lossa på gångbanor och cykelbanor så är det inte otänkbart att personen på Transportstyrelsen också tror det.

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      29 september, 2017 kl. 2:30 e m

      Vi fick två svar från Transportstyrelsen, från samma person, Bo Göingberg som är utredare på Väg- och järnvägsavdelningen, Sektion regelinformation. Det första i texten ovan, det andra när vi bad om förtydligande:
      ”Hej!
      Den här texten är helt igenom felaktig:
      ”Det är tillåtet att stanna/parkera för lastning och avlastning trots att det råder parkeringsförbud på platsen (vilket det gör på cykelbanor). Man får i princip stå den tid som behövs för lastandet/lossandet, men avbrott i lastning eller lossning får inte ske.”
      Anledningen till att ovanstående text är på tok är att det inte är endast parkeringsförbud på cykelbanan eller cykelfältet utan STOPPFÖRBUD, ”förbud mot att stanna och parkera” vilket är den strängaste regleringen av uppställning av fordon vilket också brukar avspegla sig i felparkeringsavgiftens storlek, den är i allmänhet dubbelt så hög om man bryter stoppförbud jämfört med ”bara” att bryta mot parkeringsförbud.
      Att förbud att stanna och parkera (stoppförbud) gäller på cykelbana framgår av 3 kap. 48 § trafikförordningen och att samma förbud gäller i cykelfält anges i 3 kap. 53 § trafikförordningen (1998:1276).”

      Laddar in …
  5. Ingrid skriver:
    29 september, 2017 kl. 7:28 f m

    Att ställa bilen och andra breda fordon, pinaler på cykelbanor etc, är för mig likställt med folk som parkerar på trottoarer, för att ”inte vara i vägen” och därmed tvingar gående t ex med barnvagnar eller rollatorer att ta sig ner för en 10-20 cm hög icke avfasad trottoarkant på körbanan och gå bland bilarna i i 2-5 meter för att sedan ta sig upp på trottoaren igen för att komma till övergångsstället, så en bra fråga är väl om de anser att _det_ vore OK? Jag har råkat ut för platser där folk rutinmässigt använt trottoaren som parkeringsyta på det viset.
    Ska de gåpende då också ”visa hänsyn” ? personligen fick jag lust att skriva i lacken på bilarna i fråga. Numera skulle jag nog tryckt upp lämpligt svåravlägsnat klistermärke.

    Laddar in …
  6. Ingrid skriver:
    29 september, 2017 kl. 9:28 f m

    Att ställa bilen och andra breda fordon, pinaler på cykelbanor etc, är för mig likställt med folk som parkerar på trottoarer, för att ”inte vara i vägen” och därmed tvingar gående t ex med barnvagnar eller rollatorer att ta sig ner för en 10-20 cm hög icke avfasad trottoarkant på körbanan och gå bland bilarna i i 2-5 meter för att sedan ta sig upp på trottoaren igen för att komma till övergångsstället, så en bra fråga är väl om de anser att _det_ vore OK? Jag har råkat ut för platser där folk rutinmässigt använt trottoaren som parkeringsyta på det viset.
    Ska de gåpende då också ”visa hänsyn” ? personligen fick jag lust att skriva i lacken på bilarna i fråga. Numera skulle jag nog tryckt upp lämpligt svåravlägsnat klistermärke.

    Laddar in …
  7. Gustaf skriver:
    28 september, 2017 kl. 10:01 e m

    Så bra att du uppmärksammade detta och att bilden och bildtexten är borta! Det är faktiskt rätt farligt om tidningar kompletterar insändare från arga bilförare som redan är upprörda med ”fakta” som ger de arga bilförarna vatten på sin kvarn.

    Laddar in …
  8. Anders Andersson skriver:
    28 september, 2017 kl. 6:26 e m

    Om du orkar – kolla gärna upp om Transportstyrelsen verkligen talar med dubbla tungor, eller om journalisten bara drog en vals. Man behöver ju inte hänga ut journalisten för det, men begära att tidningen inför en rättelse eller en upplysande artikel om de rätta förhållandena – med hänvisning till att skrönor sprider sig med blixtfart över hela Sverige i dessa internettider och att det innebär en allvarlig fara för cyklister om bilister börjar parkera i cykelfälten

    Laddar in …
  9. Anders Andersson skriver:
    28 september, 2017 kl. 8:26 e m

    Om du orkar – kolla gärna upp om Transportstyrelsen verkligen talar med dubbla tungor, eller om journalisten bara drog en vals. Man behöver ju inte hänga ut journalisten för det, men begära att tidningen inför en rättelse eller en upplysande artikel om de rätta förhållandena – med hänvisning till att skrönor sprider sig med blixtfart över hela Sverige i dessa internettider och att det innebär en allvarlig fara för cyklister om bilister börjar parkera i cykelfälten

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      28 september, 2017 kl. 8:28 e m

      Min misstanke är att journalisten bara läst upp texten, minus parentesen. Utan parentesen stämmer den, det finns undantag för lastning och lossning. Men inte på cykelbanor och i cykelfält. Så förmodligen har Transportstyrelsen svarat rätt, men så att säga fått fel fråga.

      Laddar in …
      1. Malin Kling Uddgren skriver:
        28 september, 2017 kl. 9:42 e m

        Det är jag som är journalisten. Jag frågade vad som gäller för att stanna på cykelbana för att lasta och lossa för det var det den ursprungliga insändaren handlade om. Det måste väl ändå ha varit ’rätt’ fråga? Vi har tagit bort bilden och bildtexten nu och i morgon kommer jag att höra av mig till Transportstyrelsen igen och fråga vad det är som har gått snett.
        Varför jag skulle dra en vals förstår jag inte, det är ju verkligen ingen betjänt av så det är ju bara trist att den tanken ens förs fram, istället för att man utgår från att något annat är fel.
        Varför skulle jag dra en vals istället för att göra som jag gjorde, dvs ringa för att få klarhet? Vad skulle jag ha tjänat på det? Tio minuter in arbetstid? Vad? Hur som – det är borttaget.
        Min man är cyklist och jag har fyra barn som cyklar runt i sin vardag, så jag är lika intresserad av trafiksäkerhet som alla andra. Därav mitt samtal för att veta säkert. Det var verkligen inte min mening att sprida desinformation.
        Vänligen,
        Malin Kling Uddgren

        Laddar in …
        1. Gunnar Parment skriver:
          29 september, 2017 kl. 5:01 f m

          Snyggt. Kanske någon uppföljare är på sin plats. En dementi eller en liten artikel om vad som egentligen gäller?

          Laddar in …
        2. felix reychman skriver:
          29 september, 2017 kl. 7:59 f m

          Utan att på något sätt vilja hänga ut just dig, jag är övertygad om att du verkligen är en duktig journalist, och du tycks ju ha gjort allt man kan begära av dig (reglerna är ofta helt bizarrt krångliga!), så finns det många människor som gärna drar en vals, därför att de hatar cyklister. Det är till och med ganska vanligt att man ser folk antingen bara hitta på regler (även när de skriver mer eller mindre redationell text i tidningar) eller att de har grava missuppfattningar. Alltså riktigt grava, som till exempel idén om att cyklister ALLTID har väjningsplikt.
          Detta att folk hatar cyklister kan låta märkligt för den som inte följt debatten, eller cyklat i Stockholm, men så är det, och de är många och de utgör ett reellt hot. Ibland bokstavligen i termer som ”Va fan, ska jag köra över dig, din djävel?!”
          Detta skriver jag inte för att raljera, utan därför att jag tror att många har svårt att se det, eller ens tänka sig det, utanför storstäderna. Jag föreslår att du lägger någon timme och läser bakåt i den här bloggen (en ovanligt saklig och väl påläst blogg), så förstår du varför folk blev så upprörda, och kanske gärna skulle se inte bara att bildtexten tas bort, utan också att man kanske publicerar en explicit dementi med korrekt information, nu när du har den.
          Tack för att du tar dig tid att delta i debatten efteråt.

          Laddar in …
          1. Anders Andersson skriver:
            29 september, 2017 kl. 6:05 e m

            Tack Felix, du sa det mycket bättre än jag själv kunde göra.

            Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d