Plötsligt händer det – ombyggnad av Skeppsbron, Strömbron och Stallgatan

| 6 kommentarer

I morgon sätts spaden i ummm… asfalten för att bredda cykelvägen längs Skeppsbron – Strömbron och Stallgatan. Inte en dag tidigt!

Allt det gröna blir cykel och gångväg

Just Strömbron är ju ett sorgebarn, dels är det smalt, dels ligger hela brons avrinning där så det brukar förvandlas till en mindre flod när det regnar. Så, saker vi hoppas på:

  • Att de fixar avrinningen samtidigt.
  • Att de passar på att sänka hastighetsgränsen över bron från 50 km/h till 30 km/h.
  • Att det blir en cykelväg, inte en gång/cykelväg med vit linje mellan.
  • Att det inte slutar vid Stallgatan, utan att också den fullständigt värdelösa cykelvägen längs Nybroviken fixas samtidigt (annars blir det nästan meningslöst att fixa Stallgatan):

  • Att de också gör något åt västra Strömbron, som är lika otäck varje gång man passeras av en stor buss och känner backspegeln passera någon centimeter från huvudet. Särskilt på vintern med dålig snöröjning

Lyckade de med det kanske vi slipper Arsenalsgatan och passagen förbi Kungsträdgårdens tunnelbana en gång för alla. Härligt.

(Läs mer: Huvudled Arsenalsgatan blockerad av container/Cyklandeombud)

Sedan får de också gärna behålla spårviddshindren även när Slussen är färdigbyggd. Och låta människor fortsätta promenera i den nuvarande stillheten längs avstängda Skeppsbron.

Det är kan bli riktigt, riktigt bra!

Det här är alltså sträckan för den som inte cyklar i Stockholms city:

Läs mer:
Nu får bilar ge plats för cyklister på Strömbron (SVT)

Här får cyklister och fotgängare mer plats – bygget börjar i natt (Direktpress)

Nu ska cyklisterna få plats på Strömbron (Mitt i)

Ombyggnaden är en del av Sverigeförhandlingen, läs mer här: STOR SATSNING PÅ CYKEL I STOCKHOLM

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

6 Kommentarer på "Plötsligt händer det – ombyggnad av Skeppsbron, Strömbron och Stallgatan"

Låt mig veta när
avatar
Arne B
Gäst

En mycket viktig åtgärd är att ordna kopplingen mellan Strömbron och Kungsträdgårdgatan respektive Stallgatan. Knixen in mellan fotgängarna som det ser ut idag är under all kritik.
Västra sidan av Strömbron, söderut, har jag felanmält några gånger. Puckelpisten skulle aldrig accepteras om bilytan varit motsvarande knölig. Redan för flera år sedan hade jag en dialog med Stockholms Stad som hänvisade till entreprenören. Jag är glad att så många engagerar sig i cykelmiljön idag. Vi är många som tjänar på detta!

Spårviddshindren kan verkligen få vara kvar i framtiden. Hindren har visat oss hur fridsam och vacker Skeppsbron verkligen är när bilarna(=köerna) är borta. Det vore ett jättekliv in i framtiden att hålla sträckan öppen enbart för fotgängare, cyklister, bussar och transporter till och från fastigheterna. Det är obegripligt att använda Skeppsbron för genomfartstrafik. Utrymmet är trångt och genomströmningen låg. Som trafikled är den i allra högsta grad ineffektiv och hindrar busstrafiken som fick stånga sig fram när sträckan var öppen för all trafik.

Skeppsbron är inte vital för privatbilismens genomfart i Stockholm.

Henrik
Gäst

Plötsligt händer det på andra sidan stan också. Om man cyklar från Långholmsgatan över Västerbron och ner via Västerbronedfarten och sen vidare på Norr mälarstrand så är det ta mig tusan snart både brett och bra. Testa så får ni också se! Tack för mycket bra blogg cykelvänner.

matz
Gäst

fast hur ska man tolka bilden …. det ser ju enbart ut som om cykelbanan blir obetydlig bredare ( på Skeppsbron ) då jag tolkar det som att den skjuts mer åt vänster

L
Gäst

Det verkar som om gång- och cykelbanan totalt blir en halv bilfil bredare. Förmodligen likadant i andra riktningen. Bilar och bussar får då en fil mindre, d.v.s. tre filer totalt för bussar och bilar. Antar att en norrgående fil förblir bussfil. (Söder ut är det redan nu bara en fil och ingen separat bussfil.)

L
Gäst

Tänk, jag håller med om nästan allt i denna bloggpost! Möjligen tveksam till det där om spårviddshindren, man vet ju inte hur allt blir när Slussenombyggnaden är färdig.
(Sen borde det väl stå “Inte en dag för tidigt!” i första stycket. Det här borde ju gjorts för länge sedan.)

En viktig punkt är “Att det blir en cykelväg, inte en gång/cykelväg med vit linje mellan.”.

Christian Gillinger
Gäst

Ja jösses, för tidigt ska det ju vara. Plus, att jag såg att jag använt alldeles för många “s” i “Skeppsbron”… Det var sent när jag skrev.

wpDiscuz