Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Ingen ombyggning av Danvikstull

Publicerad den 27 april, 201716 januari, 2022

 
För mer än tre år sedan aviserade dåvarande Allians-styrda Stockholms Stad att man äntligen skulle bredda den extremt smala passagen på pendlingsstråket vid Danvikstull:

I smalaste passagen är gångdelen bara något tiotal centimeter brett och det är är en väg som används av trafikanter från flera kommuner och stadsdelar, från Nacka, Värmdö, Söderort och de över 30000 i Hammarby Sjöstad.
När vi ändå skrev om cykelvägen till Skanstull, passade vi på att fråga Stockholms Stad hur det går. Deras svar?
https://twitter.com/Stockholmsstad/status/857478899869126657

”Ambitionen är fortfarande att öka framkomligheten för cykeltrafiken längs det aktuella stråket. På sikt kommer Hästholmsviadukten, bron även Värmdöleden, behöva ersättas. Om detta görs med en ny konstruktion utan bropelare skulle plats kunna frigöras så att gång- och cykelbanan kan breddas. I dagsläget pågår dock inget aktivt arbete med detta.”


I dagsläget pågår dock inget aktivt arbete med detta.

Hästholmsviadukten är alltså bron som går över pendlingsstråket. Här är platsen på Google Maps. Bilvägen brevid, Värmdöleden, är sexfilig in till Södermalm och innerstaden.
2014 var tanken att vägen skulle breddas genom att berget sågades bort. Men det gick inte. Så här sa Trafikkontoret då:

– Arbetet visade sig ta mycket längre tid än beräknat och skulle ha medfört trafikstörningar på Värmdöleden under tre-fyra månader, vilket skulle ha inneburit stora påfrestningar för resandet.

Tre-fyra månader alltså av meck för dem som vill köra in i innerstaden, på vägen som 2017 leder till Stadsgårdsleden och den i princip avstängda Slussen.
För er som följt bloggen över tid så vet ni att det tar tid att planera vägarbeten. Ett ärende där det faktiskt pågår aktivt arbete kan ta fyra-fem år att genomföra. Att bygga ny bro förmodligen ännu längre.
Så ni som cyklar över Danvikstull, förvänta er ingen förändring alls de närmaste tio åren.

3 svar på ”Ingen ombyggning av Danvikstull”

  1. annahja skriver:
    28 april, 2017 kl. 12:24 e m

    Cykelbanan är inte bara extremt smal, den är dessutom dubbelriktad! Jag bor på Söder och jobbar i Nacka, cyklar alltså mot strömmen i rusningstid. Det är näradödenupplevelser varje dag. Jag är räddare där än någon annanstans i trafiken, till och med att ligga mellan bilfiler känns säkrare. Det är också mycket fotgängare där, så den ännu smalare gångbanan går sällan att smita ut på. Det är ett under att det inte sker fler allvarliga olyckor. Ta utrymme från de generösa bilfilerna nu genast, flytta ut staketet och bredda cykel- och gångbana. Allt annat är orimligt.

    Laddar in …
  2. teachingbirds skriver:
    28 april, 2017 kl. 9:26 f m

    De bryr sig alltså inte om vår säkerhet, utan att det inte blir köer för de som prompt ska köra bil in i stan är viktigare. Det är verkligen under ALL kritik.

    Laddar in …
  3. Peter Zethraeus skriver:
    27 april, 2017 kl. 3:59 e m

    Är väl bara ta lite vägbana och lägga cbana öster om bropelaren. Vägen är bred, utgående trafikvolym inte lika masdiv som utgående från stan. Borde inte det gå med bibehållt antal vägfiler?

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d