Vi har en ny Gävleskylt – Varför ser det så TOKIGT ut på Götgatan?

| 5 kommentarer

Appropå både diskussionen om “false news” och cykling är det intressant hur en bild kan valsa runt som exempel på hur galet det är med cykling och cyklister. Vi har dels Gävleskylten som poppar upp likt ett ogräs så fort någon vill tvåla till cyklister.

Stämmer inte

Skylten som blev en vandringssägen

Nu har vi en ny. Bilden Rickard Herrey postade på Facebook för några veckor sedan. Rickards fråga var helt rimlig. Men därefter har det varit mer orimligt. 

Bilden i fråga.

 

Det ser onekligen lite märkligt ut. Svaret är enkelt: Det är alltså Götgatan i Stockholm. Där beställde och genomförde förra styret i Stockholm, den borgerliga Alliansen, ett pilotprojekt för att se om man kunde förbättra vägen för de tusentals cyklister som passerar där dagligen. Man hade nämligen upptäckt två saker, dels att det var betydligt fler cyklister än bilister som passerade här, åtminstone under rusning, dels att den ena filen i huvudsak användes för dubbelparkering. En så kallat “lågt hängande frukt”, lätt att göra om, billigt. För att testa.

Södermalm testbänk för bättre cykelinfrastruktur 2014

Det är en provisorisk lösning. Hela Götgatan ska planeras om och moderniseras. Men Götgatan är egentligen en bro över tunnelbanan och den är rutten. Därför måste omgörningen göras samtidigt som Stockholms läns landsting, som har hand om tunnelbanan, renoverar och river hela Götgatan. Allt annat vore slöseri med både tid och skattepengar. Därför ser det ut som det gör.

Utvärderingen av cykelbanetestet var klar i somras, resultatet var att trafikströmmarna inte påverkats, men att uttryckningtrafiken hade fått mer problem att komma fram, ur utvärderingen:

Räddningstjänsten framförde emellertid förslag om att bredda cykelbanan i södergående riktning så att den kan användas som utryckningsväg. Dessutom kan framkomligheten förbättras genom ökad övervakning för att minska dubbelparkering av fordon.

De har alltså problem med att biltrafiken är i vägen. Att använda cykelvägarna för utryckning är förövrigt något vi föreslagit tidigare. Det är betydligt lättare att lyfta undan en cykel än en bil (den som vill kan läsa utvärderingen här).

Här är en tjusig video för den som vill ha ännu mer information:

Men nu var det alltså den där bilden. Jag tror det är sjätte eller sjunde gången jag ser den dyka upp som ett exempel på hur miljömuppiga cyklisthipsters tagit över stan för hederligt arbetande trafikanter. Nu senast i en Facebooktråd om Österleden (!): (EDIT: Tråden är nu raderad)

Och jag inser att Gävleskylten har fått en efterföljare. Eller är inte ensam längre. Det spelar liksom ingen roll hur det ser ut i verkligheten, varför det ser ut som det gör. Den här bilden kommer valsa omkring nu och sprida myter om hur tokiga cyklistmupparna är. Och hur vansinnigt det blir när cykling får lite plats.

Man blir så trött.

 

Läs mer om pilotprojektet på Götgatan:

Södermalm testbänk för bättre cykelinfrastruktur 2014

Äntligen börjar Pilotplats Cykel!

Jäklar i min lilla låda – det ser bra ut på Götgatan

 

Cykelextasen över Götgatans nya cykelbanor: “Köpenhamnskvalitet” (Stockholmdirekt.se)

Har du sett trafikkontorets oblyga Bajenpassning på Södermalm? (Stockholmdirekt.se)

Götgatan kan grävas upp – redan nästa år (Stockholmdirekt.se)

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

5 Comments on "Vi har en ny Gävleskylt – Varför ser det så TOKIGT ut på Götgatan?"

Notify of
avatar
knight22
Guest

Jag blev så starstruck när jag kom till Richard Herrey att jag knappt kunde läsa resten. Ändra rubriken till “Eurovision-vinnare i hetsigt ordkrig om paradgata i Stockholm” så kommer bloggens läsarantal tiodubblas

Lasse
Guest

Det är i alla fal bra att man satt gångsymboler på den tidigare gångbanan på Götgatan. För att markera att det inte är meningen att man skall cykla där. Just det efterlyste jag på den tillfälliga busshållplstsen på Hamngatan vid Norrmalmstorg tidigare i höstas. (För bussar mot Nybroplan.) Där nöjde man sig med att skrapa bort cykelsymbolerna.
På Götgatan skulle man kanske kunna tänka sig att låta långsamma cyklister fortsätta använda den gamla cykelbanan? Eller det kanske inte skulle bli så bra av olika anledningsr, vad vet jag. För den plattlagda trottoaren räcker väl för oss fotgängare, om bara cyklisterna håller sig borta. (Vilket de inte gör till 100%.)

Anders M
Guest

Trottoaren på den västra sidan (det är en del av den östra som visas på bilden) är antingen inte lika bred eller i alla fall sämre planerad med avseende på stolpar, träd och cykelkyrkogårdar. Jag upplever nästan alltid att den är full till maxkapacitet hela vägen från Ringen upp till Blekingegatan, så där kommer den approprierade gamla cykelbanan väl till pass för fåtalet som har lärt sig att använda den.

Det är något i mig som fortfarande tar emot och skriker “Fel! Akta!” när jag går på den fd cykelbanan, och de första veckorna kom det faktiskt en del förvirrade cyklister farande där (en av dem var jag, jag tog fel “påfart” när jag kom från en korsande gata) men så är det inte längre, mer än att man kanske viker upp på den från den nya vägen där kantstenen är avfasad, för att rulla fram till en ledig cykelstolpe.

Det vore roligt och kanske bra för alla om någon gerillamarkerade den gamla cykelbanan med barnvagnssymboler.

Christian Gillinger
Guest

I början av testet satt det bänkar utplacerade i gamla cykelbanan, men de förstördes. Nu är bara de nya cykelparkeringarna kvar. Problemet med att ha cyklister på både gamla och nya cykelvägen är att man då får flera farliga korsningspunkter, eftersom den gamla vägen gick i slalom upp på trottoaren och sedan ner i gatan igen. Samt att man måste ta bort cykelparkeringarna.

E
Guest

Jasså. Blev de förstörda. Låt mig då ge ett stort tack till de som förstörde de ohyggliga klossarna. De påminde bara om hur smaklöst dagens Stockholm är. Vill man undvika att påkalla uppmärksamhet från otrevliga människor ska man försöka försvinna i mängden. Dvs placera ut bänkar som faktiskt passar i en stadsmiljön och inte ser ut som en lekplats.

wpDiscuz