Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Det är dags att sätta stopp för cykelterroristerna.

Publicerad den 24 augusti, 20162 januari, 2022

Ett gäng bilister förvirrade sig in på Bohusgatan och överraskades av att skyltningen precis som alltid innebär förbud mot motortrafik. Tyvärr påverkade det buss 74 som överhuvudtaget inte kom fram.
Bohusgatan
Det är svårt att se trafikskyltar, det vet vi. Kanske skulle det bli bättre om man ställde flaggvakter tills dess alla lärt sig.
Bohusgatan 2
Och på Södermalm blev några bilister förvirrade över att de inte var bussar och körde i bussfilen, samtidigt som en taxichaufför blev förvirrad och överraskades av att man fortfarande inte får stanna i cykelfält, vilket ledde till att ett tjugotal cyklister fick stå och glo på två stillastående bakluckor.
Hotell Malmen 2
Hotell Malmen
Här kan det också behövas flaggvakter för att hjälpa bilisterna så att de slipper bryta mot lagen, tills dess de vant sig vid att personbilar inte är bussar och de fått chansen att bli informerade av någon ansvarig om lagen när det gäller cykelfält. Hur ska de rimligtvis annars ha en chans att göra rätt?

Samtidigt vid Slussen blir många bilister förvirrade och överraskade över att de inte kan passera spårviddshindrena som är placerade där för att de inte ska kunna passera.
Spårviddshinder
Det var helt enkelt för tidigt att dra tillbaks flaggvakterna – det tar ju såklart några år innan man förstår de förvirrade skyltarna med det otydliga budskapet ”all fordonstrafik förbjuden”. Några bilister gjorde det enda raka, och försökte köra förbi på trottoaren och cykelbanan. Vad skulle de annars gjort, det var ju stora hinder mitt i gatan? Här skulle man också behöva flaggvakter som informerar och hjälper till. Trafiken kan ju vara svårt att få grepp om ibland.
Samtidigt körde en cyklist mot rött på en i övrigt tom gata. Det är typiskt cyklister, bryr sig inte om några andra. Det är dags att göra något åt cyklistproblemet i Stockholm, där cyklister helt struntar i trafikreglerna och riskerar liv och lem på omgivande bil- och gångtrafik. Livsfarligt! Det här kan inte fortsätta, denna respektlösa ignorans mot medtrafikanterna. Inte hade han hjälm heller.
Sa de bittert.
(nej vi tycker inte det är okej att köra mot rött, eller bryta mot trafikreglerna, inte ens om andra gör det. Det är inte det vi är bittra över.)

11 svar på ”Det är dags att sätta stopp för cykelterroristerna.”

  1. Lars skriver:
    24 augusti, 2016 kl. 10:18 e m

    Nu ikväll stod SL:s trafikledningsbil i cykelfältet på Skeppsbron, strax innan Slussen. Jag stannade till och pratade med chauffören. Han hävdade bestämt att han måste stå där för att se till att bilar inte hindrade trafiken.

    Laddar in …
    1. Simon skriver:
      24 augusti, 2016 kl. 11:53 e m

      Hehe, ironiskt. Men man får hoppas att han stod i en av de bredare delarna av cykelfältet där.

      Laddar in …
    2. FlyingSurprise skriver:
      26 augusti, 2016 kl. 5:36 e m

      Så SL har alltså specialtillstånd för sin trafikledning att stå på cykelbanan? Härligt ironiskt!

      Laddar in …
  2. TomsR skriver:
    24 augusti, 2016 kl. 8:28 e m

    Ser bilar som vänder vid hindren varje morgon nu. Diplomat igår, förvirrad kvinna idag. I båda fallen buss som otåligt blockerar hela korsningen och inte mycket utrymme alls att vända på. Inte alls.
    Och ärligt, nu när du har blid vid korsningen. När man tagit sig över denna, där behövs det helt klart ljusreglering (bommar!) för de cyklister som kommer ned från Slussen.
    Har för mig du kallade det för gridlock där, en stannar, nästa åker förbi, tredje håller på krascha in i den som stannat, då stannar kanske resten och vi som kommer över gatan kan eventuellt komma över och börja klättringen mot Götgatan.
    Hur tänkte de där egentligen?

    Laddar in …
  3. Johannes Helje skriver:
    24 augusti, 2016 kl. 8:21 e m

    ser jag rätt att bilarna tar sig förbi spårvidshinderna UTAN att köra på trottoaren?

    Laddar in …
    1. Rasmus Kaj skriver:
      24 augusti, 2016 kl. 8:26 e m

      Rätt många försöker, och jo, dessvärre händer det att de lyckas.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        24 augusti, 2016 kl. 8:40 e m

        Den främst på bilden yckades, men det lät något otroligt när balken skrapade i underredet.

        Laddar in …
        1. Johannes Helje skriver:
          24 augusti, 2016 kl. 9:29 e m

          envisa rackare.. är hindret för smalt?

          Laddar in …
  4. felix reychman skriver:
    24 augusti, 2016 kl. 8:20 e m

    Får jag vara lite kär i er?

    Laddar in …
    1. Mr Lova Lova skriver:
      24 augusti, 2016 kl. 9:46 e m

      Jag är redan kär i dom 🙂

      Laddar in …
  5. Holmis skriver:
    24 augusti, 2016 kl. 7:25 e m

    Uppenbarligen är inte körkortsinnehav någon garanti för att man följer trafikreglerna eller ens kan dem…..

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d