Skylten som blev en vandringssägen

| 22 kommentarer

/// EDIT. Nu tog polisen ner bilden från sin Facebooksida. Läs mer här.

Polisen i Västervik vill lära cyklister vad som gäller och postar på sin Facebooksida:

Screen Shot 06-21-16 at 03.42 PM

 

Just nu delad 153 gånger. Fler som sprider myten om att det bara är att köra på och skita i cyklister.

Delad

Och enskilt trafikbefäl sprider glatt vidare på Twitter:

Screen Shot 06-21-16 at 03.36 PM
Bilden är alltså tagen i Gävle för några år sedan, där skyltarna plockades ner. Men den har fått ett eget liv och fortsätter nu som en vandringssägen på interwebs. Men skylten stämmer alltså inte. Det räcker med att gå till Trafikförordningens 3kap §61a:

Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. Förordning (2014:1035).

Tack polisen. Verkligen.

Och hur många bilister vet skillnaden mellan en cykelbana och ett cykelfält? (helt olika regler gäller).  Nu sprids åter bilden av att cyklister alltid ska stanna, vilket  blir livsfarligt – till exempel i situationer där cykelfält går rakt fram och övriga fält svänger höger, och har väjningsplikt – en av de vanligaste dödsorsakerna för cyklister.

Läs också: Högersväng en dödsfälla för cyklister

För poliser, trafikskolor och andra som vill ha koll på vad som faktiskt gäller, läs mer: Den ultimata guiden till vem som har väjningsplikt.
Läs också: När inte ens polisen kan lagen

När inte ens domstolen har koll på trafikreglerna…

När inte ens trafikskolan har koll på trafikreglerna…

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

22 Comments on "Skylten som blev en vandringssägen"

Notify of
avatar
Ms_Xx
Guest

NÄR kommer informationskampanjen från staten/vägverket/polisen om vilka regler som FAKTISKT gäller för cyklister i trafiken?
Som det är nu surrar det runt en massa o(sanningar) och myter som gör bilister irriterade/arga på cyklister när cyklisterna följer lagen, vilket är LIVSFARLIGT.
Jag märker tydligt att road-rage riktad mot cyklister blivit värre, och blir då och då vrålad åt bakom en nedvevad bilruta när jag inte gjort något fel (men vet vilken myt de tror är sanning).
Uppenbarligen behövs informationskampanjen akut, när inte ens polisen vet vad som gäller.
Skulle jag kunna be på mina bara knän skulle jag göra det…

Anders Andersson
Guest

Tror inte du ska hoppas på särskilt mycket från statens sida
http://www.vti.se/sv/nyheter/vti-hoppas-pa-nationellt-cykelcentrum/

Ska det hända något så är det nog cykelorganisationerna som gäller. Organisera er!!!

Ms_Xx
Guest

Nä, det är för sorgligt faktiskt… hoppas att cykelfrämjandet driver det och lyckas nå ut. Om cykelorganisationer driver det i sina egna kanaler blir det ju bara marginell effekt, tyvärr, det är ju så mycket roligare för media att skriva om oss cyklister som om vi är ligistgäng.

Anders Andersson
Guest

Hoppas räcker tyvärr inte. Vill man få ngt att hända får man ta tag i det själv också. Organisationer driver det medlemmarna vill, i de kanaler medlemmarna anser bäst. Vill man att de ska föra en aktiv mediestrategi så får man lov att engagera sig och tillsammans med likasinnade påverka inifrån.

Ms_Xx
Guest

Ja, men jag kan inte göra ALLT, ibland måste någon annan göra det. Har redan alldeles på tok för få timmar kvar i veckorna (för mycket ideella engagemang).
Så i det här fallet får jag nöja mig med att hoppas. Och skriva lite kommentarer ibland 😉

Rolf Broberg
Guest

Jag vill minnas att Krister Isaksson drev någon fråga om lagens tvetydighet för cyklister för många år sedan när han var cykelansvarig på trafikkontoret. Det hade betydelse för om de skulle behöva bygga om en massa korsningar i stan eller ej tror jag. Inte heller han fick något att hända om jag minns rätt.

Rolf Broberg
Guest

Vad besvärlig du är. Du spräcker alla sköna drömmar. Allt blev plötsligt så jobbigt 🙂

Johan Oscarsson
Guest

Som sagt är inlägget borta, men nu har det kommit en kommentar och förklaring… En ganska halvdan sådan.

Rolf Broberg
Guest

Hittar man en rad i lagtexten som säger att cyklister ska visa hänsyn i en viss situation så är det så lätt att förhasta sig och tänka att andra därmed alltid har fritt fram. Men eftersom människor kan fela, är det ömsesidiga ansvaret oerhört viktigt. Det säger också lagen, fast det är kanske inte lika enkelt att ta till sig.

Tricky
Guest

Nu är inlägget och bilden borta, utan kommentar. Men skadan är ju redan skedd genom alla som sett och delat.

Robert Andersson
Guest

Jaså, de har tagit sig till Kalmar län med.
Någon som har koll var i Sverige dessa finns?

Anders Norén
Guest

De finns (fanns) bara i Gävle kommun. Fotot ovan är gammalt och taget på Hillevägen i Gävle. Därav att skylten blivit en vandringssägen – bilder på dem sprids fritt, skyltarna sägs sitta på alla möjliga ställen i Sverige och folk tror att de är korrekta, fastän skyltarna bara var ett påhitt från Gävle kommun.

Robert Andersson
Guest

Det är främst Trafikpolisen eller jurister vid Polismyndigheten man bör fråga om regler. Den förstnämnda har kan trafikförordningen bra, och den andra vet nog hur man läser lagar/förordningar. När tidningarna frågar pressansvarige eller ordningspoliser på stan så brukar man få svar som ovan.

Det går tyvärr inte att stoppa, anställda vid statliga myndigheter får säga vad de vill på fritiden, (undantaget sekretessbelagda uppgifter/förräderi), och cheferna skulle riskera åtalas av Justitiekanslern om meddelar att de anställda inte får säga något.

Christian Gillinger
Guest

Nej, men den här delningen är ju gjord på en officiell Facebooksida och på arbetstid…

Erik
Guest

Denna myt är fullständigt livsfarlig.

99% av bilisterna som läser detta har ingen aning om vad som skiljer en cykelbana från ett cykelfält, utan tolkar det som “cyklist har ALLTID väjningsplikt för motorfordon, oavsett under vilka omständigheter de möts”.

Christian Gillinger
Guest

429 delningar nu. Och tack polisen för att också lastbilsutbildningarna nås.

Magnus
Guest

Kling och Klang som är i farten igen?

Arne B
Guest

Gaaah! Giv oss enkla regler i trafiken! Låt motorfordonist väja för cyklist och fotgängare, cyklist väjer för fotgängare. Det är enkelt och otvetydigt. Ingen tjänar på gummiregler som kräver svart bälte i Trafikförordningen, det kommer aldrig fungera. När poliser inte klarar av väjningsregler blir det löjeväckande uppenbart att ett systemfel föreligger.

Peter
Guest
Så här ser det ut i Gbg Det är lite förvirrande, vi har inte fattat några beslut och det finns inga rekommendationer, säger Malin Månsson, cykelplanerare på trafikkontoret i Göteborg. Regeringen beslöt i somras om nya regler för cykelöverfarter, markerade vägavsnitt där cyklister ska korsa körbanan. De nya reglerna infördes redan 1 september utan att Transportstyrelsen, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) eller landets 290 kommuner var förbereda, ANNONS – Det är rätt frustrerande att regeringen inte gått ut med någon information för det är väldigt viktigt att alla trafikanter förstår spelreglerna, säger trafikingenjör Lars Ahlman vid SKL. Ändringen innebär att cyklister och andra trafikanter måste hålla reda på två sorters korsningar mellan gata och cykelbana. De redan befintliga överfarterna har förvandlats till cykelpassager där cyklisterna skall sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig. De får korsa vägen endast om det kan ske utan fara men det finns inget som säger att de har absolut väjningsplikt – Både cyklister och bilister måste anpassa farten till varandra, ingen har företräde före den andra och alla måste visa hänsyn, säger Månsson. Vid den nya typen av cykelöverfarter har i stället bilisterna väjningsplikt och överfarten skyltas med en cykelvariant av “Herr… Read more »
lefty44
Guest

Jävla klappträn.

Anders Norén
Guest

“Alltid” är också fel uttryck eftersom Trafikförordningen 10 kap. 1 § andra stycket 12 ger kommunen möjlighet att själv fatta beslut om väjningsreglerna. Att cyklister “alltid” ska väja är lika fel som att högerregeln “alltid” gäller för bilförare.

JohanJohnsson
Guest

den dyker upp i mitt Facebook-flöde lite då och då och man hetsas till att dela den vidare och jag har så gott jag kunnat länkat till erat tidigare blogginlägg om denna skylt 🙂

wpDiscuz