Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

… och så här blev Munkbroleden och Stadsgården

Publicerad den 28 juni, 20169 januari, 2022

Dags för de två andra vägarna över Slussen – Munkbroleden och Stadsgården. Som igår, börjar vi med film – annars blir bilderna obegripliga:
Först Munkbron södergående (alltså Gamla Stan —> Södermalm). Vi har inte med hela vägen upp – det är ju samma väg som i förra inlägget.

Sedan Stadsgården – Skeppsbron:

Munkbron södergående är helt rimlig, bred och välmålad. Enda anmärkningen är att man även här nöjt sig med vit linje för att separera mot fotgängare, enligt den sextiotalsdoftande doktrin som säger att cyklister och fotgängare trivs bäst ihop.
Allvarligt talat alla som bygger cykelvägar från scratch: det funkar inte. Cykeln är ett fordon och ska inte blandas ihop med fotgängare. Separera.
Men den här lösningen tycker vi är grym:
Mitt nya videoprojekt31
Det här kan vara en av få platser i Stockholm där det bara är cykeltrafik som ska hanteras, där det alltså inte handlar om att förhindra att cykeltrafik kommer och stör för bilarna – som faktiskt har skyltar och trafikreglering. Som om cyklar var riktiga fordon alltså.
Det är en rätt snygg lösning också: väjningsplikt för oss som kommer nerifrån backen, tydligt märkt med ”hajtänder” och extra stor pil dessutom. Skyltat med väjningsplikt och så som extra bonus, med små gula lampor som blinkar när korsande trafik har grönt. Helt otroligt (en randanmärkning är att det kanske borde sitta en på höger sida också, för att göra det juridiskt oantastligt).
Väjningsplikt med pil
Det enda vi funderar på är om man kanske skulle märka upp korsningzonen med avvikande färg. Typ så här:
Mitt nya videoprojekt31b
Framförallt tänker vi att i andra riktningen – när man kommer uppifrån Slussen ner för backen, så skulle det göra det lite tydligare.
Det var egentligen det vi hade att säga om Munkbron – med reservation för att den kan upplevas annorlunda när man cyklar nerför. Om inte lär farten bli högre – vad tycker ni som cyklat den riktningen?
Sedan var det Stadsgården. Här är det lite mer meck. Man kan väl börja med att konstatera att yrkestrafik inte gör sig besvär – kör du med något bredare än min 89 centimeters Nihola så kommer du få problem. Men det börjar bra. Den stora breda cykelvägen är kvar:

Stadsgårdsleden är bred
Härligt med yta

Sedan kommer man förbi första getingmidjan. Här tog jag upp precis all plats, vilket är knepigt eftersom vägen är dubbelriktad (igen, cykeln är en 89 centimeter bred Nihola):
Mitt nya videoprojekt24
Jag är inte helt med på varför den är så smal. Staketen till vänster i bild borde gå att räta upp för att få tillbaks full bredd, samma sak borde skylten till höger gå att flytta. Kanske barnsjukdomar?
Sedan rullar man upp på gamla vägen. Smalt även här när det är dubbelriktat, men så har det ju varit tidigare. En möjlig lösning vore att såga ner staketet till vänster, som nu inte fyller någon funktion, och låta cykelvägen ta hela ytan ut till betongsuggorna:
Mitt nya videoprojekt25
Sedan är det dags att försöka ta sig in i tunneln. Här blir det stopp för nästan allt. Jag fick köra på med ena hjulet upp på fotgängarnas trottoar till höger:
Mitt nya videoprojekt33
Och här blir det samtidigt beckmörkt, särskilt om man på sommaren cyklar med solglasögon, och extra smalt:
Mitt nya videoprojekt26
Här ska man alltså ta sig runt den där pelaren och sedan delas upp i två körfält – på en yta där det knappt får plats en vanlig cykel.
Jag hoppas innerligt att det här blir kortvarigt och att den där pelaren försvinner snabbt när de river bron ovan. Och jag fattar inte riktigt varför alla ska ledas till höger om första stolpen. Här har cykelvägen i massor av år gått på varsin sida, så här såg det ut på platsen i april förra året:
Dubbelriktat 20154
Gult är alltså cykeltrafiken i motsatt riktning, som leds på andra sidan stolpen. Så här såg det ut längre in i tunneln – gott om plats för både cyklar och bilar:
Screen Shot 06-28-16 at 08.44 PM
Anyhoo. Sedan dök det upp en flaggvakt, bra med tydlighet, men han ledde ut mig i mötande trafik. Eller ledde och ledde, det var typ dit jag kunde ta vägen:
Mitt nya videoprojekt27
Det ser betydligt ljusare ut på bilden än i verkligheten.
Det här var första gången jag cyklade med den här dragningen så jag förstod inte först att jag faktiskt körde mot mötande trafik:

Fel väg
Här är man ute och kör i fel vägbana

Hade det kommit mötande, till exempel i hög fart i mörkret och med solglasögon pga sommar, så hade den personen förmodligen missat det också. Där fanns vad jag kunde se ingen flaggvakt. Livsfarligt (Igen, det ser ljusare ut än i verkligheten). Ska man leda om, måste man självfallet varna i båda körriktningarna.
Sedan är man ute och rullar upp på bron igen i en bred och fin väg. Väl uppe kommer det här väl tilltagna övergångsstället. Från höger kommer cykeltrafik i rätt hög fart uppifrån backen. Och något jag märkte var att det är en rätt lång sträcka att ta sig över innan man korsat både fotgängarnas väg, cykelfilen nerifrån och sedan kan ta sig ut i högra körfältet neråt. Mycket hinner hända.
Mitt nya videoprojekt29
Jag tror det finns en risk att man fastnar här om det är lite mer trafik och lite fler fotgängare. Jag hade gärna sett ett väntmagasin efter övergångsstället. Så att man alltså kan korsa det först, sedan i lugn och ro vänta på korsande trafik. Kanske också en av de där tjusiga väjningsplikterna?
Därefter har de äntligen fixat den värdelösa passagen förbi trafikljuset. Förr om åren har det här varit en gångbana och dubbelriktad körbana för cyklister. Hög fart i backen. Men ingenstans att stå för de som ska över:
Munkrobron förr
Nu finns det en alldeles egen fil:
Fixat svängenHelt fantastiskt. Äntligen får man ta den plats man behöver för att ta sig fram. Som ett riktigt fordon.
Till slut, ett trafikljus att korsa för den som ska vidare mot Skeppbron. Här är det lite märkligt i det att man har grönt som cyklist, vilket betyder att biltrafiken har rött:
Mitt nya videoprojekt35
Men inte när man sedan ska korsa cykelvägen – den är helt oreglerad. Och med trafik i brant nedförsbacke. Här gäller det både att ha koll åt bägge hållen:
Mitt nya videoprojekt30
Det är dessutom inte jättebra sikt uppåt på grund av den enorma betongsuggan.

Jättesugga
Stor betongsugga gömmer små barn och stora delar av cyklister från höger

Här hade jag nog gärna sett ytterligare en väjningsplikt med lampor – precis som på andra sidan gatan. Det gömmer dessutom eventuella barn som promenerar med sina föräldrar. Sådär bra.
Som förra gången – det här är våra första reflektioner – vad säger ni som också cyklat här i veckan? Skriv i kommentarsfältet!
Och läs förra inlägget: Nu är nya Slussenbron öppnad, så här blev det. Just nu i alla fall

5 svar på ”… och så här blev Munkbroleden och Stadsgården”

  1. Lasse skriver:
    3 juli, 2016 kl. 8:04 f m

    Citat: ”Sedan dök det upp en flaggvakt, bra med tydlighet, men han ledde ut mig i mötande trafik. Eller ledde och ledde, det var typ dit jag kunde ta vägen”.
    Men fanns det inte en flagvakt som stoppade mötande trafik? Alltså så att det var växlande körriktning på den smala sträckan?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      4 juli, 2016 kl. 12:26 e m

      Nope. Den flaggvakt jag såg stod och fipplade med mobilen (syns på bilden)

      Laddar in …
  2. C30 skriver:
    29 juni, 2016 kl. 5:28 e m

    Mellan Stadsgårdsleden och Söder Mälarstrand är det just nu riktigt dåligt, ja, och jag förstår verkligen varför cykelriktningarna inte har kvar sina gamla lägen.
    Fast tunnelsträckningen i sig borde inte vara i mer än några månader, medan delar av Södra Järngravens tak rivs. Sedan blir det så här i ett par år:
    https://www.dropbox.com/s/lldoe1lt9cjv7po/T1-300-10-40040-0003.pdf?dl=0
    (Jag kan ha postat ritningen här även tidigare)

    Laddar in …
  3. Anders skriver:
    28 juni, 2016 kl. 10:13 e m

    Smart idé med färgningen, det kan nog behövas både det ena och det andra för att få de som kommer uppifrån att förstå att de ska lämna företräde. Men helt klart bra att man insett problemet med korsningen så att man hittat på väjningsplikten så att inte de som korsar bilvägen riskerar att fastna ute i gatan.
    Men på ett sätt är det lite förvirrande att det varnas för cyklister med en skylt som lyser. Det varnas alltså för de cyklister som man räknar med inte kommer lämna företräde.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      28 juni, 2016 kl. 10:23 e m

      Nej, det varnas för de cyklister som ska visa väjningsplikt. Man ser dem inte när man kommer från övergångsstället.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d