Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Skyltar gäller bara bilar. Eller hur var det nu?

Publicerad den 16 maj, 201617 januari, 2022

Förra veckan dök de upp nya skyltar på Arsenalsgatan, en av Stockholms kanske meckigaste trafikplatser med fotgängare, tunnelbaneuppgång, otydliga cykelbanor och faktiskt också skyltat olika beroende på vilken riktning man kommer i.
Så här såg de ut:
13198621_1115751821809311_3256430702186134744_o
Den nya skylten påbjuder högersväng. Vilket betyder att fordon bara får svänga höger. Grejen är att det här är en plats där majoriteten av cyklisterna antingen ska svänga vänster – mot Gamla Stan – eller cykla rakt fram genom Kungsträdgården.
För cyklister som inte ska till höger så skulle alternativet vara att ta omvägen runt Hamngatan. Och ingen begrep riktigt varför.
Nu har vi fått svar från kommunen:

Del av Arsenalsgatan är tillfälligt gågata (= fordon får inte färdas snabbare än gånghastighet) på grund av ett vägarbete på anslutande Grevgränd. Motorfordon till och från Grevgränd måste därför åka via Arsenalsgatan. När dessa fordon skall ut från Grevgränd via Arsenalsgatan så får de inte svänga vänster på Kungsträdgårdsgatan p.g.a. kollektivkörfältet. Skylten med påbjuden högersväng är endast ett förtydligande till denna tillfälliga motorfordonstrafik – men den skall kompletteras med tilläggstavla ”Gäller ej cykel” snarast.

Eller om man vill vara elak ”Vi tänkte inte på att trafikskyltar gäller cyklister också”. Inte första gången, förmodligen inte sista. Och kanske ett löjligt påpekande, vem bryr sig om en skylt som förmodligen är fel ändå liksom?
Men frågan är om det verkligen är en inställning man vill ha bland förarna i fordonstrafiken…
 

7 svar på ”Skyltar gäller bara bilar. Eller hur var det nu?”

  1. Anders Andersson skriver:
    19 maj, 2016 kl. 7:18 e m

    Ännu intressantare är kanske vad som gäller i korsningen Fleminggatan-S:t Eriksgatan där det numera är förbjudet att svänga vänster – för bilar. Vad gäller för cykel? Får man göra ”Stora svängen”? Vilken fil ska man då ligga i?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      19 maj, 2016 kl. 7:50 e m

      Här? https://www.google.se/maps/place/Fleminggatan,+Stockholm/@59.3344316,18.0329268,3a,75y,264.89h,86.5t/data=!3m7!1e1!3m5!1s_fap3lCMVRSVHD7YYA-feQ!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D_fap3lCMVRSVHD7YYA-feQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D334.57797%26pitch%3D0!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x465f9d7d1d900503:0x256afe05d4808ae!8m2!3d59.3337537!4d18.0380098

      Laddar in …
      1. Anders Andersson skriver:
        19 maj, 2016 kl. 9:54 e m

        Just där. Bilden är från innan de gjorde om. Nu finns endast en raktfram-fil, en bussfil och en högersvängfil + vägmärket förbjuden vänstersväng.

        Laddar in …
  2. Anders Andersson skriver:
    18 maj, 2016 kl. 10:34 f m

    När tjänstemännen har 40 års planerande för bara biltrafik i ryggmärgen så vänder man inte deras syn över en natt, de är vanedjur som alla andra människor.
    Det är bara att kämpa på – anmäl, påpeka, var jobbig. Det är enda sättet segrar vinns. Man får inget gratis, det kostar alltid på (fast mindre nu än förr, och mindre i Sverige än i andra länder). Se på arbetarrörelsens historia, kampen för kvinnlig rösträtt, urbefolkningarnas rätt, tryckfrihet, yttrandefrihet etc etc.

    Laddar in …
  3. Ms_Xx skriver:
    18 maj, 2016 kl. 9:46 f m

    Och så raljeras det i media om att cyklister inte följer trafikskyltar (senast på TV i morse).
    Men det ÄR inte helt enkelt att veta när skyltarna är tänkta att gälla även cyklister, och när man faktiskt hamnar uppe på en motorväg om man följer dem. Typ.
    Suck.

    Laddar in …
  4. jonjogensjo skriver:
    16 maj, 2016 kl. 4:52 e m

    Signalen från Stockholms stad är fortsatt: Cykla hur ni vill, ni behöver inte följa skyltar och anvisningar. Vi skyltar ändå inte anpassat för cykeltrafik.

    Laddar in …
    1. Jonas skriver:
      17 maj, 2016 kl. 10:08 f m

      Ett effektivt sätt att upprätthålla eller skapa en negativ syn på cyklister så att inte fler börjar kräva att det satsas på cykelinfra.
      Eller är jag för cynisk nu?

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d