Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Lögner, statistik och döda cyklister

Publicerad den 23 maj, 201613 december, 2021

Hur farligt är det att cykla? I media får man ofta känslan av att antalet skadade och dödade cyklister ökar. Men stämmer det verkligen? Det korta, koncisa svaret är: nej, det stämmer inte. Antalet döda cyklister har sjunkit de senaste 18 åren och här är statistiken som bevisar det.

Trenderna för skadade och dödade cyklister i trafiken är överlag nedåtgående, oavsett vad ni får höra media påstå. 2015 var över lag ett bra år för oskyddade trafikanter med färre fotgängare dödade även av motorfordon.
På bilderna nedan ser ni döda och allvarligt skadade enligt Trafikanalys, myndigheten som är ansvarig för den officiella statistiken.
Den problematik MSB lyfte fram i sin rapport 2013 (länk till rapporten längst ned) var att cykelskadorna inte minskade lika fort som för motorfordon, vilket beror på de mycket stora satsningar som har gjorts på säkerhet för motorfordon, men där mycket lite gjorts för cykel. Det gör att cykelskador idag träder fram som ett av de större problemen.
Inte för att de ökar, alltså. Utan för att de inte minskar lika fort.
Så nästa gång ni hör någon orera om ökningen av skadade och dödade cyklister i trafiken, peka dem gärna till den här posten.

Klicka för större. Data: TRAFA, Bild: Fredrik Jönsson
Klicka för större. Data: TRAFA, Bild: Fredrik Jönsson
Klicka för större. Data: TRAFA, Bild: Fredrik Jönsson
Klicka för större. Data: TRAFA, Bild: Fredrik Jönsson
Klicka för större. Data: TRAFA, Bild: Fredrik Jönsson
Klicka för större. Data: TRAFA, Bild: Fredrik Jönsson
Klicka för större. Data: TRAFA, Bild: Fredrik Jönsson
Klicka för större. Data: TRAFA, Bild: Fredrik Jönsson

Läs också: ”Fler cyklister än bilister vårdas på sjukhus” – statistik, statistik, statistik
MSB:s rapport: Statistik och analys. Skadade cyklister – en studie av skadeutvecklingen över tid (PDF)
Stort tack för tips och information till Fredrik Jönsson!

19 svar på ”Lögner, statistik och döda cyklister”

  1. Mahsar skriver:
    30 januari, 2018 kl. 1:34 e m

    Om man jämför antalet skade/dödsfall med antalet personkilometer, får man fram att två-hjulning är det i särklass farligaste transportsättet som ingår i officiell statistik. Nästa fråga är varför det är så farligt att cykla (med eller utan motor). Är det för att bilarna kör på oss? Är det för att cykelbanan är för dålig? Är det för att kommunen hällt ut grus på asfalten? Är det för att vi cyklar för fort? För fort i förhållande till vad? Till underlaget, trafiktätheten, omslagstiden till röd-ljus…?
    För övrigt anser jag att grus på asfalt borde förbjudas.

    Laddar in …
  2. Oskar Lodin skriver:
    26 juni, 2016 kl. 8:05 e m

    Hur vet vi att dessa siffror inte bara beror på att sjukvården blivit bättre?

    Laddar in …
    1. Fredrik Bengtsson skriver:
      27 juni, 2016 kl. 11:13 e m

      Är inte det en ganska komplex fråga när vi talar om att ifrågasätta statistik på grundnivå?

      Laddar in …
      1. Oskar Lodin skriver:
        28 juni, 2016 kl. 11:10 e m

        Nej, det tycker jag inte. Det är mycket möjligt att det sker lika många olyckor idag men att sjukvården kompenserar.
        Ett område där det skett är dödligt våld: https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10153063023733231:0

        Laddar in …
        1. Fredrik Bengtsson skriver:
          29 juni, 2016 kl. 9:21 f m

          Det är en intressant tanke, men det är väl politiska debattörers uppgift att ta fram sådana. Visst det har blivit säkrare att cykla för att vi vet hur man tar han om de allvarligaste olyckorna bättre, men det är just det som argumentet i bloggposten går ut på. Kritik av den vanliga uppfattningen att det är farligt att cykla.

          Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      29 juni, 2016 kl. 12:13 e m

      Utan att ge oss in i en djupanalys som skulle kräva forskningsresurser, så visst, det skulle kunna vara så att antalet döda minskar pga bättre sjukvård. Det skulle iofs inte förklara variationen mellan enskilda år – så snabbt förändras inte sjukvården. Men det skulle kunna vara så att antalet döda sjunker pga bättre vård.
      Men det säger inget om antalet olyckor som sker, ”dödade” är en rätt liten del av gruppen skadade cyklister. Och där ser man till skadeläget när personen tas om hand om vi förstår rätt.
      De presenterades som ökande, men det korrelerade också med att sjukhusen anslöt sig till STRADA, den gemensamma skadedatabasen. Nu betyder inte korrelation nödvändigtvis kausalitet.
      https://www.cyklistbloggen.se/2015/04/fler-cyklister-an-bilister-vardas-pa-sjukhus-statistik-statistik-statistik/

      Laddar in …
  3. Albert Nilsson skriver:
    26 maj, 2016 kl. 1:07 e m

    Fick idag återigen propaganda från försäkringsbolaget om att jag bör använda cykelhjälm. Men fortfarande ingenting om att man isåfall även antagligen även bör använda bilhjälm. Någon som har tillgång till aktuell relevant statistik inom detta, dvs. antalet huvudskador och sjukhusnätter efter bil resp. cykelolyckor?

    Laddar in …
    1. Ronnie Berntsson skriver:
      26 maj, 2016 kl. 2:27 e m

      Tycker väl själv att det är två ganska annorlunda scenarior om man har en olycka som cyklist eller bilist, framförallt med hänseende till hur skyddad man är (eller ej) från omgivningen… Finns dock en del statistik ang. hjälmanvändning och cykling, och vad ökad hjälmanvändning skulle innebära. Se till exempel följande rapport: http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/statistik-over-cyklisters-olyckor-faktaunderlag-till-gemensam-strategi-for-saker-cykling.pdf

      Laddar in …
      1. Albert Nilsson skriver:
        26 maj, 2016 kl. 2:49 e m

        Självklart är det olika scenarier, det jag är nyfiken på är var vi skulle ha störst samhällsnytta: med en lag om hjälm i bil eller en lag om hjälm på cykel. Vad jag har sett hittills är svaret inte självklart.

        Laddar in …
        1. Ronnie Berntsson skriver:
          26 maj, 2016 kl. 4:46 e m

          Vet inte om någon överhuvudtaget har gjort en undersökning på hjälm i bil de senaste decennierna. Dock så har ju nästan alla nya bilar airbags, vilket väl till stor del kan antas överta funktionen av en hjälm (och förmodligen göra det bättre än en hjälm..).

          Laddar in …
          1. Albert Nilsson skriver:
            26 maj, 2016 kl. 6:19 e m

            Det man kan jämföra är antalet huvudskador och antalet sjukhusnätter pga. dessa. Den statistiken finns, men jag har inte sett den nyligen.
            Är inte heller lika säker på att airbag ersätter hjälmen, eftersom airbag typiskt bara skydda från slag framifrån och inte ifrån sidan och uppifrån. Och det är inte heller så att alla nya bilar har airbag på alla sittplatser.

            Laddar in …
      2. gerhard skriver:
        26 maj, 2016 kl. 11:53 e m

        Studier av hur cykelhjälm ger fler skador pga vridningar hur cykelhjälm lag/kampanjer minskar cykling är svårare bedömning än den som gjorts i den helt OK VTI rapporten som bedömer olyckor. Att analysera olyckor inne i bilar är svårare, tror inte biltillverkarna vill ge ut bra data där. Tex vikt på hjälmen är viktig för att inte öka whiplash effekt. Men hastighet i bil är mycket högre så hjälm i bil borde vara viktigare än för cykel.
        Cyklar i princip alltid med hjälm men vill inte ha lag: De två gånger per år jag cyklar till tåget vill jag inte få hjälmen förstörd och behöva leda cykeln hem.

        Laddar in …
  4. Ms_Xx skriver:
    24 maj, 2016 kl. 5:32 e m

    Mycket bra med den statistiken, tack!
    En annan sak. Jag felanmälde en i mina ögon allvarlig brist på omledning vid arbeten på en trottoar med cykelbana härom veckan, fick svar IDAG (de höll med mig, se nedan). Har ni nån koll på vad som är den normala svarsfrekvensen (åtgärdsfrekvensen)? Att vänta i en vecka med att åka och kontrollera ett bygge där cyklister tvingas cykla i mötande bil- och cykelkörfält är ju bara för dåligt…
    Här är min anmälan och stadens svar:
    Inrapporterat: 2016-05-18 12:12:26
    Hej! Vid markarbeten på trottoaren/cykelbanan från Hammarby Sjöstad mot Slussen (den sista biten, mellan Textilgatan och Fredriksdalsallén, där man normalt sett ska cykla på ”fel” trottoar i riktning mot stan), där trottoaren/cykelbanan i riktning mot stan är avspärrade, saknas helt omledning av cykeltrafiken vilket leder till att alla nu tvingas att cykla antingen mot körriktningen i motorfordonskörfältet, eller mot körriktningen i cykelfältet (som är mycket smalt). Väldigt farligt, och väldigt opraktiskt. Tacksam för återkoppling. Vänliga hälsningar
    Område: Katarina-Sofia
    Jourtid: false
    Synpunkter: Stadsmiljö Synpunkter. Cykelbana
    Originalärende i Kopplet: –
    Synpunkt på: Avstängning
    Gata/Gator: Textilgatan
    Nr: 20
    Externt ärendenummer: –
    Kategori: Fråga
    Inkommet datum: 2016-05-18 10:13:20
    Svaret (2016-05-24 15:28)
    Hej!
    Tack för din synpunkt!
    Har varit på plats idag och såg en hel del att anmärka på.
    Var i kontakt med entreprenören som lovade åtgärda omgående.
    Så där skulle det inte se ut enligt deras trafikanordningsplan.
    Med vänlig hälsning

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      25 maj, 2016 kl. 4:42 e m

      Japp, där har jag fått mecka mig fram i min rätt breda Nihola.

      Laddar in …
      1. Ms_Xx skriver:
        25 maj, 2016 kl. 10:12 e m

        Tycker att det är skandal att de väntar i en vecka på att åka ut när det är så stora säkerhetsbrister på ett såpass viktigt cykelstråk, faktiskt RIKTIGT långt ifrån okej utryckningsfrekvens. Suck.

        Laddar in …
  5. knight22 skriver:
    24 maj, 2016 kl. 9:19 f m

    Det är ju inte bara media som sprider detta. Marie Norden som är generalsekretare för NTF skrev ju här på cyklistbloggen själv att ”6 cyklister som cyklat med hörlurar hade dött under loppet av två veckor”. Men det är ju en ren lögn, det fanns inget samband mellan hörlursanvändande och dödsfallen. Hon har fortfarande varken bett om ursäkt eller på nåt sätt velat backa från detta uttalande.
    Bakgrunden till detta finns att läsa här:
    http://metro.co.uk/2013/11/18/cyclist-killed-in-collision-with-london-lorry-4191066/
    Det var ju snarast slarvliga lastbilschaufförer som låg bakom dödsfallen. Men det är ju mycket lättare att ljuga ihop någon historia om hur det är cyklisternas fel än att ställa krav på bilindustrin.

    Laddar in …
  6. Daniel K skriver:
    24 maj, 2016 kl. 8:45 f m

    Denna jämförelse har ni säkert redan gjort men det skulle också vara intressant att se hur mycket cyklandet ökat/minskat under tiden.

    Laddar in …
  7. Olof E skriver:
    23 maj, 2016 kl. 11:02 e m

    Det är inte bara i Sverige som mediernas rapportering är skev. I London var antalet dödsfall relativt konstant 1992-2012 medans cyklingen fördubblades. Antalet tidningsartiklar om cyklisters dödsfall mer än tiodubblades under samma period.
    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001457515300981

    Laddar in …
  8. felix reychman skriver:
    23 maj, 2016 kl. 1:57 e m

    Fan va ni e bra som visar detta!
    Det vore fint med en till, som visade antalet DÖDADE cyklister i krock mellan bil och cykel, för att ställa mot totalt antal dödade cyklister.
    Det vore också fint om det funnes statistik för de cyklister som dött för att de brutit mot regler.
    Har någon den på helt rak arm framme eller ska jag själv gå och leta? (jag är inte en hejare på att leta statistik, så därför frågar jag!)

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d