Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Smartare cykel med internet of things

Publicerad den 11 mars, 201616 januari, 2022


Anrika brittiska cykeltillverkaren Brompton bjöd in internet of things-byrån EVRYTHNG för att spåna fram utkast om vad man skulle kunna göra med en cykel försedd med åtskilliga sensorer och dessutom konstant uppkopplad mot molnet.
Arbetsgrupperna fick en dag på sig och några av idéerna var:

  • Cykeln som inbrottslarm
  • Krashvarning till dina närmaste om du krockar
  • Miljömätare
  • Bullermätare som låter dig välja lugnaste vägen

Läs mer om cykeln som IoT-plattform hos Entrepreneur: This Is Why You Should Be Excited for the ’Internet of Bikes’ eller hos Connected cycle.
Vilka funktioner skulle du vilja uppgradera din cykel med?
Trevlig helg!
Spola till 2,15 i filmen nedan för att se själva tekniska lösningarna.

12 svar på ”Smartare cykel med internet of things”

  1. Lars K skriver:
    12 mars, 2016 kl. 4:30 e m

    Tänk om man kunde ha cykeln uppkopplad och när man närmar sig ett trafikljus så slår det om helt automatiskt utan att man behöver stanna och trycka på en knapp 🙂

    Laddar in …
    1. sadeln skriver:
      13 mars, 2016 kl. 8:08 e m

      Hehe, jag eller en robotarm som skjuts iväg och trycker på knappen i förväg.
      Fast det känns bakvänt att cyklar ska behöva lösa ett problem som borde fixas i infrastrukturen. Varför finns det fortfarande så många korsningar där ljuset för övergångsställe/cykelöverfart *inte* automatisk växlar till grönt när stoppljuset för bilar som färdas i samma riktning slår växlar till grönt?

      Laddar in …
      1. Lars K skriver:
        14 mars, 2016 kl. 4:44 e m

        Håller med. Ytterst irriterande. Jag har ett ställe som jag passerar varje dag (Kistavägen/Isafjordsgatan) där man inte får grön ens om man trycker på cyklistknappen EFTER att bilarna har fått grönt. Däremot om man trycker på knappen för fotgängare så blir det grön men då bara för fotgängare om man har tryckt på cyklistknappen innan? Känns som någon ”programmerare” har ansträngt sig för att stoppa cyklisternas framfart där…

        Laddar in …
  2. Anders Andersson skriver:
    12 mars, 2016 kl. 9:20 f m

    Det som möjligen skulle kunna tilltala mig vore om man kunde koppla in ett larm och en spårfunktion när man ställer ifrån sig cykeln, så att man sluppe släpa på lås och leta stolpar. Men spårning har ju inte stoppat båtmotorstölderna så hoppet är inte stort. Och batterierna måste ju sitta hyfsat lättåtkomliga så hur förhindra tjuvar från att bara ta ut dem?
    Och risken är ju att man blir spårad även när man inte vill… Nä, vi glömmer det.

    Laddar in …
    1. Erik Johansson skriver:
      12 mars, 2016 kl. 11:17 f m

      Finns det någon som har fått tillbaks sin båtmotor via tracker efter en stöld? Sedan är det lättare att bli spårad med en smartphone än en sådan här;
      GPS tracker med batteri inbyggt kostar 200 kr, montera sedan ett avtagbart batteri med sladdar som driver cykellamporna och laddar spåraren så att du alltid har den fulladdad.
      Vad jag menar är att alla sensorer skulle kunna kopplas ihop med denna om sakernas internet verkligen blir av, då börjar det bli intressant. Vi behöver Kina.

      Laddar in …
      1. Anders Andersson skriver:
        12 mars, 2016 kl. 12:01 e m

        Om det inte ens funkar på båtmotorer som väger 300 kilo o kostar 300 000, så lär det nog inte funka på en 12 kg cykel som kostar 2 000. Och några andra nyttiga funktioner har jag inte sett föreslagna. Kul saker för pryltokiga visst – men nyttiga saker för min vardag lyser tyvärr med sin frånvaro.

        Laddar in …
        1. Erik Johansson skriver:
          12 mars, 2016 kl. 2:25 e m

          Finns det tillfällen då folk fått tillbaks sin båtmotor och tillfällen då de inte fått den tillbaks. Känns som argumentet behöver styrkas lite.

          Laddar in …
        2. Erik Johansson skriver:
          12 mars, 2016 kl. 2:29 e m

          Apropå prylnörderiet så ser jag det också så, men även som ett sätt att bli av med prylar. Om man kan ha en pedometer på cykeln som syncar med telefonen så slipper man köpa en sådan där display att montera på cykeln.

          Laddar in …
  3. Erik Johansson skriver:
    11 mars, 2016 kl. 2:53 e m

    Nu är detta reklam för Brompton och ”Sakernas Internet”. Om Kina ger oss detta så kommer det bli av, en cykellampa och en smartcykel black box för 250 kr tillsammans.

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      11 mars, 2016 kl. 3:05 e m

      Absolut, filmen är reklam för Brompton, men om vi lyfter blicken lite – vilka funktioner vill vi åt. Förutom de som nämns i filmen?

      Laddar in …
      1. Erik Johansson skriver:
        12 mars, 2016 kl. 12:36 f m

        Vad sägs om en stor knapp man kan trycka på när infrastrukturen och trafiken fungerar dåligt. Som gör automatisk anmälan till trafikkontoret att något är galet här. Gör ett par tusen sådana och se var du får anmälningar. 🙂

        Laddar in …
        1. Erik Johansson skriver:
          12 mars, 2016 kl. 12:37 f m

          storknapp => https://www.google.se/search?q=bullshit+button

          Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d