Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nästan sommarväglag idag

Publicerad den 12 januari, 201616 januari, 2022

Alla mina farhågor kom på skam. Visst, det fanns några sträckor, Gamla Skansbron är tex nästan alltid ett snöhelvete, men i princip var det nästan sommarunderlag när jag cyklade in till city i morse.

Screen Shot 01-12-16 at 10.26 AM
Nästan asfaltsrent på Strömbron

Och! För första gången någonsin sedan jag började vintercykla så var Strömbron snöröjd! Den vägren de kallar cykelfält där brukar vara en kompakt snövall, eller ett undanträngd snömos, men i morse var det nästan asfaltsrent. Det har aldrig hänt.
På Kanalvägen var det till och med bättre på cykelbanan än i biltrafiken.
Screen Shot 01-12-16 at 12.54 PM
Det var helt enkelt sommarväglag nästan hela biten. Det är nästan så att man lite saknar att cykla i välpackad pudersnö.
Enda platsen där det var direkt ofarbart var backen upp för Oxenstiernsgatan. Där var det så man kände igen vintercyklandet mer…
Screen Shot 01-12-16 at 12.51 PM
Så, det går framåt. Plötsligt är vintrarna lika lättcyklade som somrarna.

8 svar på ”Nästan sommarväglag idag”

  1. Johan skriver:
    13 januari, 2016 kl. 10:32 f m

    Välsopat längs pendelstråket längs Huddingevägen ner till Älvsjö, sedan pga vägarbete sämre, men farbart till kommungränsen. I Huddinge däremot betydligt sämre. Där cykelbanan löper parallellt med Huddingevägen acceptabelt, men där den går på egen vägbana uruselt. Ingen kan ha varit ute och plogat där den senaste veckan. Stor del av vägen snötäckta isvallar.

    Laddar in …
  2. Aliide skriver:
    12 januari, 2016 kl. 10:11 e m

    Varken sopat el saltat prio pendelstråk längs Magelungsvägen och Älvsjövägen. Inte bron över Örbyleden. Endast saltat lilla biten från bron fram till station. Så inte så positiv. Snarare två samtal till trafikkontoret. Ingen positiv upplevelse att prio-stråk är värre än traditionell snö- och halkbekämpning. Att knappt få stopp på cykeln trots dubb på banan längs Älvsjövägen. Ta det försiktigt där om inte människan på Trafik Stockholm skickade ut SALTsoparn. Och ta det jäkligt försiktigt i nerförskurvan från bron! Svallis där! Vanliga banor plogade ner till asfalt. Där hade man jobbat medan saltsoparn gått på semester.
    Körbanor väldigt bra alternativ.

    Laddar in …
    1. dinop skriver:
      14 januari, 2016 kl. 9:23 f m

      ”Och ta det jäkligt försiktigt i nerförskurvan från bron!”
      Plus på det. Halkade själv omkull i kurvan och skadade mig rejält! Better safe than sorry, jag var dum nog att inte inse faran.

      Laddar in …
  3. Henrik2 skriver:
    12 januari, 2016 kl. 3:19 e m

    Efter Värmdövägen genom Nacka var det för första gången på länge INTE sopsaltat i morse. (Brukar annars skryta för kollegor om att denna sträcka sköts exemplariskt). Så fort man kom in i Hammarby sjöstad från Sickla så var det sopsaltat och perfekt underlag.

    Laddar in …
  4. felix reychman skriver:
    12 januari, 2016 kl. 1:43 e m

    HURRA!!!!!

    Laddar in …
  5. katafonteolog skriver:
    12 januari, 2016 kl. 1:35 e m

    GC-banorna krävde lite konstcykling, men när man väl kom upp på riktiga cykelbanan längs Söder Mälarstrand gick det finfint hela vägen in genom stan. Bra jobbat!
    Och en eloge till alla som tjatar på stan. Sopsaltning är det bästa ting som sökas kan all fjärden kring.

    Laddar in …
  6. Henrik skriver:
    12 januari, 2016 kl. 1:23 e m

    Kul att snöröjningen fungerat på vissa håll. I innerstaden hade jag också fina cykelbanor men ute i Älvsjö verkar det vara omöjligt att få till snöröjningen. På cykelbanorna dumpas snön från bilvägen och att försöka cykla Folkparksvägen (som Stockholms stad försökt bygga cykelbana längs med i flera år) var nästa omöjligt. Att bo nära ett pendelstråk verkar vara A och O dessa dagar.

    Laddar in …
    1. Aliide skriver:
      12 januari, 2016 kl. 10:13 e m

      Pendelstråk i samma område var värre än de vanliga banorna!

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d