Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Små små steg

Publicerad den 21 november, 201516 januari, 2022

Vi sliter för att hålla humöret uppe och tänka att det blir bättre. Små steg kanske, men ändå steg.
Och det här är nymålad cykellösning på Enskedevägen:

Erik Dalen
Foto: Erik Dalén

Vad i hela friden har hänt här? Vi spenderade en Facebooktråd åt att försöka begripa hur det var tänkt. Kanske skulle man cykla så här?
11693909_10153396390049125_2105228581836037676_n
Det blir ju i alla fall effekten om man följer den målade banan. Man får ta sig över två filer, cykla längs blå linje i motsatt riktning eftersom passagen över gräset är vinklad bakåt, därefter ta sig över två filer till. Och varför är det två hål i högerlinjen? Vi kliade oss i huvudet och förstod ingenting.
Det visade sig vara felritat.
När fotografen skrev till Trafikkontoret fick han svaret:

Målningen vid Enskedevägen är felaktig precis som du påpekar och beror på en kommunikationsmiss. Målningen kommer att åtgärdas snarast. Återigen, tack för att du hörde av dig!

Och mycket riktigt:

Foto: Tomas Eriksson
Foto: Tomas Eriksson

Bortfräst och övermålat med svart färg. Man ska alltså cykla rakt fram ändå (såvida man inte kommer med lastcykeln får man väl tillägga, för det är smalt mellan grindarna).
Vi funderar lite på vad entreprenörerna som målade dem tänkte? Att det är rimligt att kommunen beställt utskickning av cyklister på fyrfilig mötesseparerad 50-väg? Var det ingen som tyckte det kändes lite märkligt?
Vad säger det om referensramarna, vad som anses som helt rimligt?
Så dyker foton upp på nymålade cykelbanor. Och man tappar liksom luften:
Det här är Johannesfredsvägen. Nyfixad cykelbana. Känner vi igen den? Japp, samma lösning som på pendlarstråket Kanalvägen. Möjligen lite sämre till och med, gångvägen ser väldigt smal ut. Ingen reflextub på stolpen.Jacob Löfgren Bromma
 
Och vi minns hur hoppfullt vi såg på det första oktober i år. Då trafikborgarrådet Helldén presenterade stadens satsning på hängande skyltar, som alltså inte placerades mitt i körfältet.
Små, små steg som sagt.

4 svar på ”Små små steg”

  1. Ms_Xx skriver:
    23 november, 2015 kl. 5:04 e m

    Den nya cykelbanan norrut på St Eriksgatan förbi korsningen med Fleminggatan får en också att fundera på hur de som bestämmer över cykelbanor egentligen tänker.
    Cykelbanan går i mittenfil innan Fleminggatan (med högersvängande fordon åt höger). Precis i korsningen svänger cykelbanan in åt höger, mot trottoarkanten, som den möter i höjd med övergångsstället direkt efter korsningen. Därefter byter den hastigt riktning ut i trafiken igen (lika som på den berömda hål-i huvudet-banan utanför Centralstationen, på Vasagatan), förbi en busshållplats. Obegripligt varför den ska svänga in-ut, och inte bara får gå rakt fram förbi korsning och busshållplats..
    De verkar favorisera att kasta ut cyklister in i trafik där det är snabba flöden med tunga fordon, trafikplanerarna.
    Ska skicka in ett klagomål till stan. Tack för påminnelsen.

    Laddar in …
  2. felix reychman skriver:
    21 november, 2015 kl. 10:54 e m

    Ja, jo, visst är det små steg, men på vilket håll?
    Enligt lite godtycklig kaosteori och statistik kan vi sluta oss till att om vi låter kommunen hålla på tillräckligt länge på det här viset kommer det till slut att blir bra. Samma teorier säger dock att ”tillräckligt länge” är ett begrepp som närmar sig oändligheten.
    Rent matematiskt alltså.
    Så finns ju då också möjligheten att någon lär sig något och börjar göra rätt.
    Men jag sätter nog ändå mitt hopp till en miljon apor med skrivmaskiner som författar direktiven till de cykelbaneansvariga.

    Laddar in …
  3. Matz skriver:
    21 november, 2015 kl. 9:44 e m

    WTF is an acronym for ”What the fuck?”, an expression of disbelief …

    Laddar in …
  4. Fredrik Jönsson skriver:
    21 november, 2015 kl. 6:55 e m

    Bakåt eller framåt?

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d