Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nu kanske det är slut på stolpar i vägen

Publicerad den 1 oktober, 20151 januari, 2022

Vi har skrivit spaltmeter om stolpar som placeras mitt i cykelbanor, inte sällan dessutom i de utpekade pendlingsstråken. Varje gång har ni läsare lyft fram den nästan självklara lösningen, att låta vägskylten hänga *över* banan. Att man alltså placerar skylten utanför banan och låter den gå rejält över cykelbanan.

Farsta fail. Foto: Krister Isaksson
Farsta fail. Foto: Krister Isaksson

Nu verkar det vara på gång.
Det är Trafikborgarrådet Daniel Helldén som lyft frågan med anledning av att Värtavägen ska byggas om.
Läs mer: Vi måste prata om framkomlighet
Han säger till tidningen Metro:

– På vissa platser har man också ritat ut cykelbanan så att den krymper ihop när det dyker upp en skylt. Då står den inte formellt i cykelbanan, men som cyklist när man kommer så riskerar man att braka rakt in i den och så kan vi inte ha det.

kanalvagen2
För att inte tala om att det minskar framkomligheten rejält för dem som ska använda vägen vill vi kanske tillägga. Vi pratar mycket om säkerhet, men framkomlighet är minst lika viktigt. Men grymt lågt prioriterat i Stockholm.
Södermälarstrand röd
 
Det verkar alltså som att politikerna jobbar på en lösning. Det ska bli spännande att se. Läs mer i Metro (om länken till deras usla PDF-lösning fungerar)
Läs mer om stolpar på Cyklistbloggen.

2 svar på ”Nu kanske det är slut på stolpar i vägen”

  1. Robert Andersson skriver:
    2 oktober, 2015 kl. 2:19 f m

    Låter som en bra lösning.
    Kan dock finnas lite problem, vmf nämner väl något om att förbudsmärken/påbjudsmärken som hänger ovanför gäller endast körfältet under? Plus ev. vägren om det är hastighetsbegränsning.
    Är cykelbana ett körfält? I så fall så kan Regeringen ha sattit stopp för möjligheten till att ha vägmärken ovanför cykelbanan, om det inte är den som berörs.
    Förhoppningsvis så är cykelbana något speciellt.

    Laddar in …
  2. Lars K skriver:
    1 oktober, 2015 kl. 5:51 e m

    I Solna gör man tvärt om, dvs tar bort trafikljus som ”hänger” ovanför cykelbanan och sätter dem i cykelbanan istället.
    Bilden från Eniro ett minne blott:
    http://kartor.eniro.se/m/Y3q4l

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d