Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Äntligen dags för nationell cykelstrategi?

Publicerad den 17 september, 201516 januari, 2022


Gårdagens pressmeddelande från Regeringen pratade om 100 miljoner kronor till ”Cykelfrämjande åtgärder” för 2016 och 2017. Första tanken var ”hur mycket infrastruktur får man egentligen för 100 miljoner kronor?”. Har för mig att det motsvarar cirka 50 meter Förbifart Stockholm. Läs också: Infrastruktur: så långt räcker en miljard.
Efter att blivit en aning uppgiven gav en titt i det något mer utförliga Fakta-PM:et (ladda ned som PDF här) antyder att det kanske inte handlar handlar om investeringar i infrastruktur. Här står:

Cykling är ett transportsätt som såväl miljömässigt som ur ett folkhälsoperspektiv har många fördelar. Regeringen avser att i dialog med berörda aktörer ta fram en nationell cykelstrategi. Som ett led i detta föreslår regeringen en tvåårig satsning på cykelfrämjande åtgärder. Satsningen föreslås uppgå till 25 miljoner kronor 2016 och beräknas till 75 miljoner kronor 2017

(min fetning)
Betyder alltså detta starten för en länge efterlängtad nationell cykelstrategi? Eller vill de ta fram en strategi och lägga 100 miljoner kronor på ”Cykelfrämjande åtgärder” i stil med en nationell ”tack för att du cyklar”-påse? Lite oklart.
Tyvärr har det från politikerhåll sedan länge pratats mycket cykling, utan att det blir något av det hela. (Läs också: 143 miljoner per år till cykling eller Krister Isakssons Statens havererade cykelpolitik.)
Vi försöker få en kommentar från Åsa Romsons pressekreterare i ärendet.
UPPDATERAT:
(Ännu ingen kommentar från pressekreteraren)
Den gamla Cykelstrategin från år 2000 finns inte längre att ladda ned från Trafikverket.
Däremot kan du ladda ned den här ifall du vill läsa: Nationell strategi för ökad och säker cykeltrafik 2008/8

8 svar på ”Äntligen dags för nationell cykelstrategi?”

  1. Matz skriver:
    18 september, 2015 kl. 9:04 f m

    Som sagts, vad räcker pengarna till …………,. Läser Daniel Hellden’s ( trafikborgarråd i Sthlm ) svar på DN åsikt om ev kommande projekt för förbättrande åtgärder …. och för de 100 miljoner som regeringen avser satsa lär det inte bli mycket förbättringsåtgärder när man ser kostnaderna för bla : ”Cykelåtgärder Ågesta Broväg och Magelungsvägen i Farsta, 25 miljoner”….” Ny cirkulationsplats samt gång- och cykelåtgärder Skärholmsvägen, 32 miljoner”.. ” Och på ett kommande kommunfullmäktige klubbas cykelbana på Värtavägen för 58 miljoner kronor ……

    Laddar in …
  2. Linda Kummel skriver:
    17 september, 2015 kl. 9:36 e m

    Yay. Det är dags nu. Och ja, det är bra för miljön, men framför allt är det en ofantlig summa pengar tillbaka till statens kassa om man får fler att röra på sig mer.

    Laddar in …
  3. Lars skriver:
    17 september, 2015 kl. 7:17 e m

    Det är tråkigt att de främst verkar se cykeltrafiken som en lösning på miljöfrågan. Jag hade hellre sett att de satsade 100 miljoner (eller mer) med det uttalade syftet att förbättra trafiksäkerheten och minska antalet olyckor.

    Laddar in …
  4. Richard skriver:
    17 september, 2015 kl. 6:23 e m

    Istället för en dialog borde staten skapa en ny myndighet som ENBART sysslar med cyklism. Denna myndighet skulle skapa ett nationellt regelverk för planering och utförande samt övervaka att kommunerna följer det juridiskt bindande regelverket som alltså NTE är något jäkla rekommendationshäfte som ingen bryr sig.
    Myndigheten kan med fördel ligga i Malmö så de kan ofta kan göra billiga studieresor till Danmark och Holland.

    Laddar in …
  5. eriksandblom skriver:
    17 september, 2015 kl. 6:06 e m

    Det finns redan en cykelstrategi, men den är gammal. Den heter:
    Vägverket 2000:8, Nationell strategi för ökad och säker cykeltrafik
    Finns ej på Trafikverkets Webbutik, så jag mejlade och bad dem lägga upp den där. Nu när en ny cykelstrategi är på gång så tycker jag det är viktigt att veta vad som stod i den gamla.

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      17 september, 2015 kl. 6:33 e m

      Har du läst den, Erik? Undrar ifall jag kollat i den också. Är den 15 år gammal kanske det är dags för en uppfräschning …

      Laddar in …
      1. eriksandblom skriver:
        17 september, 2015 kl. 6:39 e m

        Jag har inte läst hela. Finns både bra och dåliga delar enligt min mening. Det som borde läggas till är forskningen som säger att cyklister lever längre.
        Världshälsoorganisationen har gjort ett beräkningsverktyg, HEAT, som jag tycker borde användas på Sverige. Verktyget brukar visa att hälsofördelarna är större än skaderisken. Cykling i Sverige är trots allt relativt säkert, så kalkylen borde bli extra bra för Sverige. Det skulle vara bra att redovisa en sån kalkyl i nya cykelstrategin.

        Laddar in …
      2. eriksandblom skriver:
        25 september, 2015 kl. 11:36 f m

        Häpp! Jag bad Trafikverket lägga upp gamla cykelstrategin i deras webbutik. Men publikationsförvaltningen på TrV säger nej:
        Hej!
        Har fått svar från Transportkvalitet, de anser att rapporten är lite för ålderstigen för att återpubliceras.
        Vänliga hälsningar
        NN
        Förvaltare
        Publikationer

        Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d