FLASH! NU FÅR CYKLISTERNA KÖRA MOT RÖTT I PARIS (NOT!)

| 9 kommentarer

Det här är lite som när DN skrev att det skulle göras garage där BILAR INTE FICK PARKERA (det var vanliga cykelgarage):

Screen Shot 08-11-15 at 03.54 PMNEJ, folk kommer inte få cykla mot rött i Paris. Men precis som de där helmärkliga garagen dit inga bilar fick tillträde, korsikrösamoset, så blir ju den här rubriken lite klickvänligare för ryggradskränkta personer som tycker alla cyklister är memilsmarodörer som kör som tokar i gummikläder på dyra cyklar och ändå kör mot rött hela tiden, allihop, ja ni vet.

Det som händer i Paris är att cyklisterna kommer få egna trafikljus i vissa korsningar. Där cyklisterna kan ha grönt när bilisterna alltså har rött. Herrejösses! Det kommer liksom vara rött på det RIKTIGA trafikljuset, så då är det ju mot rött de kör. Bilrött.

Läs mer hos DN här.

EDIT: Som Anders Andersson skriver i kommentarsfältet så har vi ju något liknande här i Stockholm. Och vi har skrivit om det, något jag alldeles glömt bort. Så SE CYKLISTBLOGGEN KÖRA MOT RÖTT!

EDIT IGEN: Aldrig får man vara skadeglad mer än några timmar. När jag läser samma nyhet hos ett bolag som tydligen har bättre franskakunskaper än DN, så visar det sig att det inte handlar om några nya trafikljus alls, utan små skyltar.

_84147912_84147911

 

Så det verkar stämma, cyklister i Paris kommer få cykla mot rött. I vissa typer av korsningar. Där ser man vad viktigt det är med källkritik. Läs mer hos BBC:

The city that lets cyclists jump red lights

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

9 Comments on "FLASH! NU FÅR CYKLISTERNA KÖRA MOT RÖTT I PARIS (NOT!)"

Notify of
avatar
Jocke von Scheele
Guest

Att man, i vissa korsningar, får passera rödlyse när man svänger höger, ser jag som ganska odramatiskt. I Kalifornien är det generellt tillåtet för bilar, dvs det är tillåtet om inte annat anges. Att det införs för cyklar i vissa korsningar i Paris känns inte som något att hoppa ur brallorna för, även om det är en positiv utveckling.

felix reychman
Guest

Det är ju precis det där många förespråkat för att få ett bättre flyt i Sverige också. Gör om reglerna så att cyklister ska hantera rödljus som väjningsplikt.

Men gör det FÖR HELVETE inte utan en rejäl kampanj som informerar alla bilister om det, för annars kommer vi att bli ihjälslagna allihop.

Torbjörn Albért
Guest

Självklart får cyklisterna (vid rött) väja för fotgängare. Det nämns i bägge engelska artiklarna, men inte i DN.

Daniel K
Guest

Tycker detta är mycket intressant. Förutom click-bait rubrikerna så finns det kanske något att gräva vidare i här. Idaho Stop (https://en.wikipedia.org/wiki/Idaho_stop) har ju diskuterats här på bloggen tidigare. Det borde ju finnas en del forskning på detta kan tyckas, hur skulle Idaho annars kunna utvärdera reglerna?

Jag hittar dessa två artiklar som verkar samla ihop en del:
http://www.vox.com/2014/5/9/5691098/why-cyclists-should-be-able-to-roll-through-stop-signs-and-ride
http://www.thewashcycle.com/2009/07/idaho-stop-makes-cyclists-145-safer.html

Har vi detta på andra platser i Europa eller kan vi se Paris som en pilot för detta?

Anders Andersson
Guest

Initierat och bra rapporterat av BBC.
Det var väl knappast väntat att en allmänreporter på DN skulle vara insatt nog att förstå poängen i det Paris gör, men de har ju ingen cykelreporter – så nu är det väl snart dags att DN Motor pensionerar sina gubbar och gör om sektionen till DN Trafik istället – så de kan rapportera välinformerat om alla fordon och fordonsnyheter som deras läsare är intresserade av.

Richard
Guest

Förgrönt – låt oss hoppas att detta sammansatta ord hamnar i nästa upplaga av SAOL 🙂

Anders Andersson
Guest

Även i Stockholm finns den möjligheten. I korsningen Kungsgatan – Sveavägen har cyklisterna ett eget trafikljus som visar grönt i ett tiotal sekunder samtidigt som bilarnas trafikljus visar rött.

Ms_Xx
Guest

Det där är superbra. I stället för att vara hemsk att cykla i är den korsningen helt okej. I alla fall åt det här hållet :-). Åt det andra brukar bussarna och taxibilarna blockera cykelboxen, och det finns inget förgrönt för cyklister. Oh well.

wpDiscuz