Apropå ta på allvar så svarade Solna kommun

| 9 kommentarer

Apropå det vi skrev i veckan om att ta cykling på allvar, så fick vi svar från Solna kommun i söndags. Bakgrunden var alltså att de har målat cykelfält diagonalt över ett par vägar, mot enkelriktat och om man ska vara kritisk också väldigt nära bilparkeringar – med risk för att få en dörr uppsmälld i ansiktet när man cyklar förbi. Vi mailade därför kontaktcenter@solna.se.

Foto: Johan Lundberg

Lämpligt ur ett helhetsperspektiv. Foto: Johan Lundberg

Så här svarade de på våra frågor om det var tänkt så:

Solna svarar om cykelvägHej Jonas

Jag håller med om att det ser lite knepigt ut, men vad jag har förstått, så är huvudsyftet att försöka leda bort cyklisterna från gatan med spårvagnsspåren och att det har haft hög prioritet just pga olycksrisken.
 
Man kan alltid göra saker bättre, och ibland hamnar man i en valsituation och får välja den lösning som man för stunden finner lämpligast ur ett helhetsperspektiv. Så kan det ha varit i det här fallet, gissar jag.”
Jag vet inte riktigt vem min kollega Jonas är, men för att sammanfatta så håller de med, vet inte riktigt vad som har hänt, men de gissar att man gjort det för att det var “lämpligast ur ett helhetsperspektiv”. Kanske, för de har vad det verkar inte orkat kolla med dem som planerade. Och det copypastar de till folk som frågar, #viärallajonas.
Jamendåså. Såklart. Vill man vara elak kan man väl tolka det som ett lite artigare “Bry dig du inte om det”-svar.Vi försökte oss på ett par uppföljningsfrågor med vändande mail, men har inte hört något än.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

9 Kommentarer på "Apropå ta på allvar så svarade Solna kommun"

Låt mig veta när
avatar
Bibliofilen
Gäst

Solna stad har som mål att den ska vara en av Sveriges tre mest kostnadseffektiva kommuner. år 2013 var den Sveriges mest kostnadseffektiva kommun. Det innebär att man lägger minst pengar per invånare på de kommunala verksamheterna i jämförelse med alla andra svenska kommuner. Det här syns såklart på marken så att säga. Planerar snart att flytta till Söderort och börja cykla igen.

trackback

[…] känns lite som att P4 Stockholm också fick det standardsvar vi fick. Jag frågar mig om Solna överhuvudtaget tar frågan på allvar eller bara tycker det är jobbigt […]

Bernhard Huber (MP)
Gäst

Solna har inga standardiserade lösningar för cykelinfrastruktur. Det finns ingen cykelplan, inga dokumenterade gestaltningsriktlinjer. Det mesta ordnas av entreprenören utan att Solnas trafikförvaltning lägger sig i. Sedan improviserar man i efterhand om det blivit fel.
De senaste åren har varit ett fiasko. Trots ökad cykling och många nybyggda stadsdelar blir cykelinfrastrukturen allt sämre i Solna. /Bernhard Huber (Miljöpartiet Solna)

Jonas
Gäst

Haha, jag visste inte heller att vi är kollegor!
jag tänke just skicka det mailet vidare til dig eftersom det var svaret jag fick efter att ha felanmält cykelbanan och frågat om de har några kommentarer till det du skrivit här. Jag bifogade också länkar till blogginläggen.

Ingrid
Gäst

Det är något märkligt med Solna. Jag funderar på hur ofta den här bloggen gör mig tacksam för
1) att jag inte bor i Solna
2) att jag inte behöver ta mig igenom Solna regelbundet

1) en gång i veckan?
x) två gånger i månaden?
2) en gång i månaden?

Cykel till Affären
Gäst

Ah. Det förklarar varför det är så svårt att ta sig till ICA, som ligger precis brevid spårvagnsspåren. Det var tydligen inte tänkt att man skulle cykla till affären.
Efter att ha bott i Göteborg ett antal år undrar jag på om det verkligen är spårvagnar som ökar olycksrisken. Spårvagnar svänger ju inte oväntat i alla fall.

Arne Evertsson
Gäst

Solna kommun svarar ofta undvikande och med “lägg dig inte i vårt jobb”-attityd. Eller inte alls. Tyvärr. Jag har försökt få reda på vad som händer med ett cykeltrafikljus som jag felanmält för några månader sedan, men kommunen har mycket dålig koll på vad den kontrakterade entreprenören väljer att göra. Jag upplever att kommunen har svårt att ta ansvar för sin verksamhet. Uppgivenhet är känslan som sprider sig, inte bara vad gäller trafikfrågor.

Richard
Gäst

Och jag som trodde att trafikingenjörer uppskattar standardiserade lösningar som följer certifieringar, lagar och nationella regelverk.

Nänä, i Solna gör man lite som man vill. Personen tycks inte vara en ingenjör utan snarare en ”ingen gör” med sitt mumbo jumbo svar.

Solna försöker, om jag förstått saken rätt, mörka sin inkompetens med sina farliga cykelfält genom att i efterhand, gissar jag, hitta på genomskinliga förklaringsmodeller.

Solna stad – kommunen som älskar bilism

wpDiscuz