Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Världens längsta cykeltunnel på G?

Publicerad den 19 maj, 201510 januari, 2022


Mitti-tidningarna hävdar att Trafikverket genom konsultfirman Tyréns utreder ifall det går att göra om Citybanans arbetstunnel till cykelväg. Detta skulle ske någon gång efter Citybanans öppnande 2017.

Så kan det bli efter 2017. Foto CC BY-NC-ND 2.0 San Francisco Bicycle Coalition/Flickr
Så kan det bli efter 2017. Foto CC BY-NC-ND 2.0 San Francisco Bicycle Coalition/Flickr

Tunneln har för tillfället endast tre uppfarter, vid Söder Mälarstrand, Tors­gatan och Tomteboda i Solna. Skulle den göras om till tunnel kommer nog att krävas några till. Då tunneln enligt tidningen ligger på mellan 10 och 45 meters djup kommer det att krävas lite ramper och sidotunnlar, eller ännu mer fantasifulla lösningar som cykelhissar.
Vi gillar att man återanvänder infrastruktur och tunneln skulle kunna bli intressant, särskilt vintertid. Dock – och det är viktigt – skulle den vara ett komplement till all den infrastrukturutbyggnad för cykel som ändå måste göras ovan jord.
Läs hela artikeln här: Cykeltunnel blir längst i världen
Och just nu skulle man inte ens kunna tvinga ned mig i tunnel mot betalning. Det är fantastiskt vackert ute och doftar gott av häggen. Cykelpendling FTW!
UPPDATERAT: Även Dagens Nyheter skriver om tunneln: Cykelpendlarnas underjordiska paradis? Citybanan kan bli cykelbana
UPPDATERAT 2: SVT har gjort ett kort inslag om tunneln också.

4 svar på ”Världens längsta cykeltunnel på G?”

  1. Linus Hjorth skriver:
    27 maj, 2015 kl. 5:42 e m

    Varför inte leda ned enkelriktad biltrafik istället, så kan man sno bredd av vägarna ovan jord för cyklister?

    Laddar in …
  2. micke skriver:
    20 maj, 2015 kl. 10:30 f m

    Fick ungefär samma reaktion, vintertid ja.
    Kom också och tänka på
    bikesnobs resonemang att de försöker göra oss till bilar snarare än
    spela till de specifika styrkorna med cyklingen.

    Laddar in …
    1. Simon skriver:
      20 maj, 2015 kl. 12:14 e m

      Precis. Visst är det strålande att man tar tillfället i alt att använda infrastruktur de dagar den annars står oanvänd. Men få för guds skull inte för er att det är en bra idé att i första hand leda cyklister under jord.
      En av de stora fördelana med att cykla är den kontakt man får med ovgivningen, både människor, natur och arkitektur och hur öppet och människovänligt det är. Allt det tas bort om man börjar gräva ner cyklister i tunnlar.
      Med det sagt, fortfarande bra tänk med den aktuella tunneln.

      Laddar in …
  3. micke skriver:
    20 maj, 2015 kl. 10:24 f m

    Fick ungefär samma reaktion, vintertid ja.
    Kom också och tänka på bikesnobs resonemang att de försöker göra oss till bilar snarare än spela till de specifika styrkorna med cyklingen.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d