Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

SL placerar inte busstolpen mitt i cykelbanan

Publicerad den 13 maj, 20158 januari, 2022

Så här har det genom åren sett ut när SL sätter upp tillfälliga busshållplatser längs Strandvägen:

Busshållplats mitt i cykelbanan
Foto: Jörgen M Andersson

Vi har skrivit om det här och i sociala medier flera gånger – så många gånger faktiskt att Metro en gång ringde upp oss och sedan skrev att vi rasade. Det var väl i och för sig inte en felaktig beskrivning, även om jag kanske hellre skulle kallat det ”riktar konstruktiv kritik”. Men, men. Så här såg det ut i eftermiddags:

Omledning runt tillfällig busshållplats med bra uppmärkning och reflexer
Nu med reflexer, avledning och nästan samma bredd ftw

Det ser helt rimligt ut! Det är alltså en tillfällig busshållplats där till vänster mot vägen:
Busshållplats
 
Busspassagerarna slipper släppas ut mitt i cykeltrafiken, det finns ett övergångsställe att gå över till kajen på. Omledningen är en mjuk sväng, inte en 90-graders gir som det ofta är, där de sett till att bredda med tillfällig asfalt så att den inte blir för smal. Och det är reflexer överallt. Visst, kanske hade det varit ännu bättre med två reflexsergeanter precis där staketen börjar, men det känns som randanmärkningar.
Härliga tider!

4 svar på ”SL placerar inte busstolpen mitt i cykelbanan”

  1. ny_tid skriver:
    17 maj, 2015 kl. 4:52 e m

    Hittar ingen kontaktsida.
    http://www.nvp.se/Nacka/Saltsjo-Boo/Bilist-attackerade-cyklister/

    Laddar in …
  2. Rolf Broberg skriver:
    14 maj, 2015 kl. 10:50 e m

    * Guldstjärna!

    Laddar in …
  3. Richard skriver:
    14 maj, 2015 kl. 12:15 f m

    Nu saknas det bara en skylt att gå gångtrafikanter INTE ska gå i denna fålla.

    Laddar in …
  4. Torbjörn Albért skriver:
    13 maj, 2015 kl. 10:32 e m

    Man blir så själaglad för varje antydan till medvetenhet.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d