Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Inget tillfälle är fel att uppfostra cyklister

Publicerad den 28 april, 201512 januari, 2022

På samma tema som förmiddagens inteallsbittra-post: Arbetarbladet skriver om en cykelsatsning:
Screen Shot 04-28-15 at 07.36 PM
YAY, cykelpumpar! Cykling är ett bra alternativ! Bra för miljön! Härliga tider. Men. Vi behöver en faktaruta till också, ftw! 
Vad ska vi skriva i den? Vad handlar texten om? Cyklister? Pumpar? Kanske något om hur man tar hand om sin cykel? Så vår-rustar du din cykel? Så lagar du en pyspunka? Så pumpar du bäst din hoj?
Förihilvite, hur skulle de se ut? Inget tillfälle är fel att uppfostra cykeltokar. Vi kör på något nytt och fräscht:
Screen Shot 04-28-15 at 07.39 PM
Hohoho ”Ute och cyklar”. Fattar ni? Såjävlafyndigt. Plus att det är helt relevant i sammanhanget.
Tipstack till Tony Nordin
 

12 svar på ”Inget tillfälle är fel att uppfostra cyklister”

  1. Tony Nordin skriver:
    29 april, 2015 kl. 9:01 e m

    Jag skrev till Daniel på Arbetarbladet och gnällde om ”faktarutan”. Fick följande svar:
    ”Hej, Tony.
    Syftet med faktarutan är att upplysa om vilka bötesbelopp det finns.
    Alla trafikanter har inte koll på vilka lagar som gäller, så är fallet både när det gäller cyklister och bilister.
    Hälsningar, Daniel Nordström”
    Så jag mailade tillbaka följande:
    ”Tack för ditt svar. Men istället för den vanliga ”Så här mycket får du böta”-faktarutan så skulle ni väl kunna ha en mer positiv och konstruktiv faktaruta. Ja – nåt i den här stilen?
    ————————————————-
    Om din cykel stått i ett cykelrum under vintern så kan det vara bra att kontrollera så att den fortfarande är trafiksäker.
    Testa fot- och handbroms.
    Se till så att du har fungerande lyse i fram såväl som i bak.
    Rengör alla reflexer och se till att reflexerna i fram- och bakhjulet fortfarande sitter fast ordentligt.
    Provplinga ringklockan ett par gånger. Billigare varianter har ofta plastdelar som kan torka och bli sköra efter en vinterförvaring.
    Inspektera däcken. Se till så att de inte torkat sönder och börjat falla sönder. Cykeldäck är färskvara!
    En skvätt cykelolja i nav och lager gör dessutom underverk många gånger och minskar risken för oväntade problem längre fram under cykelsäsongen.
    Om du inte kan eller orkar göra detta själv så erbjuder de flesta cykelverkstäder den här sortens grundläggande service för 200-300 kr.
    En nyservad cykel reducerar inte bara risken för att råka ut för en olycka – det gör att din cykel håller längre.
    Och kom ihåg att det faktiskt är olagligt att framföra en cykel som inte är trafiksäker. I bästa fall får du böter och i värsta fall hamnar du i en olycka.
    En cykelhjälm är dessutom en billig livförsäkring.
    —————————————————–
    Mvh, Tony Nordin”
    Och jag vet att det råder delade meningar om det här med cykelhjälm – men ibland lär man väl säga vad vissa vill höra? 🙂

    Laddar in …
    1. Tony Nordin skriver:
      29 april, 2015 kl. 9:06 e m

      Snabbt och positivt svar! 🙂
      Hej, Tony.
      Det hade också varit ett alternativ, dessutom ett som hade varit mer passande till just denna artikel.
      Tack för dina synpunkter.
      Jag tar dem med mig.
      Hälsningar,
      Daniel Nordström
      Chefredaktör och ansvarig utgivare

      Laddar in …
      1. Jeroen Wolfers skriver:
        29 april, 2015 kl. 9:16 e m

        Härligt Tony! Bra jobbat och ett fint resultat!

        Laddar in …
  2. Lars K skriver:
    28 april, 2015 kl. 9:45 e m

    Det bäst var ju sista ”tipset”:
    Överträdelse av högsta tillåtna fordonsbredd 500: –
    (Måste vara direkt riktat mot dig och din nya cykel Christian….)

    Laddar in …
    1. Dmitri Fedortchenko skriver:
      5 maj, 2015 kl. 3:27 e m

      Och vad är den högsta tillåtna fordonsbredd? Det är nog ingen som vet… eller?

      Laddar in …
  3. Tony Nordin skriver:
    28 april, 2015 kl. 9:01 e m

    Fast de kan ju om de vill! 🙂
    http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/gavle-kommun-bygger-cykeloverfarter-till-satra

    Laddar in …
  4. Richard skriver:
    28 april, 2015 kl. 8:48 e m

    Nu väntar vi bara med spänning på att denna journalistik sprider sig. När sportjournalister förhandskriver om någon derbymatch passar det ju bra med en faktaruta hur straffsatsen ser ut för skadegörelse, misshandel eller dråp.
    När nöjessidorna tipsar om en ny restarang passar det också bra med en faktaruta om påföljd för momsfiffel, svarta löner och smuggelsprit.
    För övrigt undrar jag när cykelpumpen utanför Gamla Stans T-bana ska lagas. Slangen för racerventil gick sönder i höstas och den för vanliga ventiler börjar bli sliten och kommer gå av innan sommaren är slut. Med tanke på att pumpen har försvunnit uppe vid Slussen så har trycket ökat på pumpen vid Gamla stan.

    Laddar in …
    1. Tomas skriver:
      28 april, 2015 kl. 8:50 e m

      menar du att det FINNS pumpar som passar racerventil?
      jag har bara hittat bil och vanlig tror jag..

      Laddar in …
      1. Richard skriver:
        28 april, 2015 kl. 10:22 e m

        Den vid Gamla Stan hade racerventil på vänster sida (som nu är borta) och vanlig ventil på höger sida (sim nu börjar gå sönder), om du cyklar söderut. Någon på Cyklistbloggen med racercykel som kan bekräfta detta så jag inte far med osanning?

        Laddar in …
        1. Anders Andersson skriver:
          28 april, 2015 kl. 10:53 e m

          Köp en adapter bilventil – racerventil och ha med i väskan – eller skruva på den på en av ventilerna. Finns bl.a. hos Rosling i Abrahamsberg för 25:-
          Då kan man också pumpa på alla mackar om man är ute på lite längre tur.

          Laddar in …
          1. Tomas skriver:
            29 april, 2015 kl. 12:07 e m

            Har jag en, tror tillochmed den ligger i sadelväskan.
            🙂
            och en liten pump men inte så lätt att få upp trycket med en liten pump.

            Laddar in …
    2. Emil Vikström skriver:
      29 april, 2015 kl. 6:12 f m

      Det är väl i alla fall bra att de ökat trycket i pumpen? Då går det lite fortare.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d