Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Välkommen ut i cykelbanorna, polisen!

Publicerad den 19 mars, 201512 januari, 2022


Vi har tidigare jublat åt att Södermalmspolisens planer på cyklande poliser (läs också: Poliser på cykel hör framtiden till), men ska jag vara ärlig har jag aldrig sett röken av någon polis på cykel. Dock har personer jag verkligen litar på träffat dem, så jag är aspepp! Dessutom ska tolv poliser till vara under utbildning, woot!
Passar också på att skicka med Christians lilla passus apropå polisernas träning (text från Södermalmsnytt förra året)

Peter Ågren, chef för Södermalmspolisen som tillsammans med sina kollegor varit på cykelkurs:
– Vi har lärt oss hur man tar sig fram i tuff terräng i stadsmiljö, som att cykla ner för trappor, över spårvagnsspår och upp för höga trottoarkanter.

Eller det vi pendlingscyklister brukar kalla ”en vanlig dag på vägen i Stockholm”.
Välkomna ut i cykelbanan, kära poliser!

Nu är vi igång igen med våra cyklande poliser. De kommer upprätthålla ordningen i trafiken och cykelfält. Men även patrullera i parker och på gator./Now we’re up and running with our cycling policemen. They will maintain order on the roads and in the cycle paths. But even patrol the parks and the streets.

A photo posted by Polisen Södermalm (@polisen_sodermalm) on Mar 18, 2015 at 7:03am PDT

16 svar på ”Välkommen ut i cykelbanorna, polisen!”

  1. Mikko skriver:
    18 april, 2015 kl. 10:27 e m

    Välkommen till cykelmaffian 😉

    Laddar in …
  2. Björn skriver:
    20 mars, 2015 kl. 12:56 f m

    Jag träffade en sådan laxandes i cykelfälten på Skeppsbron härom veckan…
    Orkade bara skaka på huvudet åt dårskapen. ”Kul” att se hur cykelinfra är så svårbegriplig att inte ens ordningsmakten klarar av att förhålla sig till den.

    Laddar in …
  3. Richard skriver:
    19 mars, 2015 kl. 2:55 e m

    Jag behövde inte gå kurs för att lära mig att cykla nerför trappor. Allt man behöver är två handbromsar som man bromsar med lång- och ringfinger samtidgt som man är bakom sadel för att få tyngdpunkten på bakdäcket så cykeln inte tippar framåt.
    http://www.policemountainbiketraining.com/image/66545557.jpg
    Personligen tycker jag det där är billighetscyklar. Särskilt Santos med bromsar från 80-talet. Och vem köper MTB utan stötdämpare nu för tiden? Så här borde en rikrig snutcykel se ut.
    http://icyclelite.com/wp-content/uploads/2010/06/specializedpolice11.jpg

    Laddar in …
    1. Marcus skriver:
      25 mars, 2015 kl. 10:12 f m

      Bromsarna på Santoscykeln ser ut att vara hydrauliska, säkert Magura HS11 som är riktigt bra bromsar, bättre än många mekaniska skivbromsar. Sen frågar jag varför cyklar ska ha stötdämpare? Det borde ju säga en hel del om infrastrukturen om cyklar som är anpassade för statsmiljö ska ha stötdämpare. Det blir en ursäkt för att inte jämna ut trottoarkanter och laga potthål.
      Sen är det nog opraktiskt att ha en cykel som skriker poliscykel. Den kommer att bli väldigt stöldbegärlig i förorten där jag bor. När polisen hämtar lunch och bara låst och inte låst fast cykeln, är den flyttad på eller helt borta. Samma sak när de besöker skolor eller gör ett gripande. Vänder man ryggen åt är poliscykeln borta. Bättre är det då om cyklarna är mer neutrala, de blir helt enkelt mindre intressanta.

      Laddar in …
      1. Richard skriver:
        25 mars, 2015 kl. 12:54 e m

        Jag säger inte att cyklar i allmänhet ska ha stötdämpare, däremot MTB och särskilt MTB för poliser. Om polisbilar är extrautrustade för att klara av utryckningar så ska även piliscyklar vara extrautrustade.
        Jag hoppas att poliscyklar kommer att användas i polisarbete och inte enbart till att cykla till skolor för att ha en vänligare profil för kidsen. Om en poliscykel är mer stöldbegärlig i förorten än en neutral cykel har jag däremot ingen aning om. Jag tror dock att få poliser kommer att cykla i förorterna, särskilt inte där det kastas sten mot brandkåren och ambulans. Innerstan passar nog bättre där polisen lan ta sig fram snabbare utan att sätta på sirener.

        Laddar in …
        1. Förtortsbo skriver:
          26 mars, 2015 kl. 12:09 e m

          Polis på cykel, NÄRVARANDE polis på cykel kanske kan förbättra polisens skamfilade rykte inte bara när det gäller ”kidsen” (som f ö står för en stor del av kriminaliteten här i miljonprogrammet). Dessvärre väldigt sällan man ser polis som inte sitter i polisbil (och även de är sällsynta) – annat än när det hänt något.
          Verkar vara fler som är beredda att kasta sten på utryckningsfordon än på oskyddade poliser.
          Vill vi ha polisbilar på gc-vägarna? Naturligtvis inte. Polisen har f ö skaffat crossbågar för att kunna jaga bil- och mc-tjuvar på gc-vägarna (har hamnat mitt i biljakt med två poliser på mc efter bil – på gc-väg: inte det roligaste man kan hamna mitt i …)

          Laddar in …
        2. Marcus skriver:
          26 mars, 2015 kl. 4:04 e m

          Ok, jag tror jag förstår hur du menar men är polisernas cyklar MTB? Jag vet helt ärligt inte skillnaden mellan en helstel MTB och en hybrid, men navväxlarna på bilden tyder på att poliserna köpt hybrider. Jag tror att poliserna själva kommer upptäcka, efter några veckors användande, vilka cyklar som är lämpliga eller ej. Mycket möjligt att de vill ha stötdämpare men nog om det.
          Jag hoppas också att cyklande poliser kommer utöva polisarbete. Men en del i det arbetet är att just åka runt till skolor och prata med ungdomar. Sen tror jag att cyklar är väldigt lämpliga i miljonprogrammen där det ofta är mycket oåtkomligt för bilar.

          Laddar in …
    2. Oskar skriver:
      2 april, 2015 kl. 10:19 f m

      Rose-cykeln i bakgrunden har samma ram som deras cyclocrosser och är definitivt ingen billig pendlarhoj utan bland det bästa man troligtvis kan ha som pendlare, om man inte vill ha bockstyre. Men uppenbarligen ville du bara klaga och är inte det minsta intresserad av fakta, som vad cyklarna på bilden faktiskt är för några och att dämpning hör hemma i skogen och inte i stan.

      Laddar in …
    3. Raring Design-fällare skriver:
      11 april, 2015 kl. 11:48 f m

      Stöter jag på dig i en trappa får du en skiftnyckel i hjulet !
      Håll dig på cykelbanan LIGIST !
      VARJE hänsynslös cyklist på trottoarer och i trappor t.ex. skall fällas !
      Går bra med paraplyet i framhjulet också !

      Laddar in …
  4. E skriver:
    19 mars, 2015 kl. 12:36 e m

    Det är ju bara bra om de får välja sin egen cykel … bara den är
    vit. Det är roligare för alla cykelintresserade inklusive poliserna
    själva som kommer få bättre fit och känna mer tillhörighet till ”sin” cykel. Skulle också vilja veta mer hur inköp och träning går till liksom presentation av en entusiastisk polis och dennes cykel.

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      19 mars, 2015 kl. 12:58 e m

      Bra idé! Jag lovar en intervju om jag får tag på en cykelpolis!

      Laddar in …
  5. Hanna skriver:
    19 mars, 2015 kl. 11:08 f m

    De kanske bara rustar upp stulna cyklar som inte kunnat hitta hem till någon ägare som annars skulle auktioneras ut?

    Laddar in …
  6. Viktor Appelgren skriver:
    19 mars, 2015 kl. 11:00 f m

    Haha, skrattade lite för mig själv när ’spårvagnsspår’ är tuff stadsmiljö!
    Jag såg dem en gång i slussen förra året, hoppas vi får se mer av dem!
    Jag undrar hur inköpet av cyklarna gått till, de verkar ju ha tagit en cykel hemmifrån för detta med tanke på att ingen har samma cykel!

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      19 mars, 2015 kl. 11:12 f m

      Ja, det verkar lite plockat. Vore det inte kul om de kunde få lite specialbyggen, kanske med blå-vita Revolights för utryckning?

      Laddar in …
      1. Erik Johansson skriver:
        19 mars, 2015 kl. 11:22 f m

        Äntligen en vettig användning för blåa LEDs.

        Laddar in …
  7. felix reychman skriver:
    19 mars, 2015 kl. 10:47 f m

    Om dessa cykelburna poliser kunde hålla ordning även utanför cykelfälten, vore de verkligen guld. De är ju ett utmärkt sätt att klämma åt rödljuskörande bussar och taxibilar i cykelfältet. T.ex…

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d