Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nu ordnas Lilla Västerbron, men räcker det?

Publicerad den 12 mars, 201512 januari, 2022


Lilla Västerbron har renoverats men trots detta har det blivit kardinalfel. (Vi har skrivit om det tidigare, läs gärna: Stockholm ”gör allt” för att få Lilla Västerbron farbar och Fler konstigheter på splitternya cykelbanor). Även Krister Isaksson har uppmärksammat knasigheterna på andra sidan bron: Ny cykelbana på Lilla Västerbron – ska det aldrig bli rätt?.
Även DN och Mitt i-tidningarna har skrivit om detta: Lätt få punka på ny cykelbana och Ståltråd på cyklisternas mardrömssträcka.
Nu har staden i alla fall uppmärksammat detta och försöker åtgärda. Men allvarligt, kommer det här verkligen fungera? Är inte det enda rätta att lägga på ny beläggning? Knipsar man bort ståltråden kommer det väl ändå finnas ståltrådsstumpar kvar?

Foto: Johanna Karlgren
Foto: Johanna Karlgren

Jag misstänker att följetongen om Lilla Västerbron inte är över, tyvärr.
UPPDATERAT: Nu har 25 personer arbetat i en vecka med att rensa, enligt Dagens Nyheter. Resultatet enligt artikeln: ”ju mer det skrapas i betongen med moraknivarna, desto fler ståltrådar tycks dyka upp.”

16 svar på ”Nu ordnas Lilla Västerbron, men räcker det?”

  1. Scott Scale, Scott Genius skriver:
    17 mars, 2015 kl. 12:17 e m

    Hej!
    Materialet är bättre men slipades därav ståltråd, allt plockas bort!
    Cykla försiktigt i sommar, sänk farten på cyklarna och respektera oss på arbetsplatsen när ni ser att det är personal som arbetar där. Bussar och bilar saktar ner, det kom en dam där igår cyklandes och skrek ”Ur vägen, vad håller ni på med”

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      17 mars, 2015 kl. 12:54 e m

      Du jobbar där alltså? Skrek hon så? Otroligt uselt!

      Laddar in …
    2. Jeroen Wolfers skriver:
      17 mars, 2015 kl. 1:13 e m

      Jag blev jäkligt sur för det där. Bloggade lite snabbt: https://www.cyklistbloggen.se/2015/03/du-damen-det-dar-med-hyfs/

      Laddar in …
  2. Anders Andersson skriver:
    12 mars, 2015 kl. 1:11 e m

    Jag pratade med gubbarna som jobbade där – enligt dem så går ståltråden av en bit ned i betongen så det ska gå bra. Generellt tror jag mer på att prata med folk som kan, än att sprida vaga spekulationer på webben – de blir så lätt till virala ”sanningar”.
    Som jag skrev i förra kommentaren så var deras erfarenhet att trådar som sticker ut utanför betongen normalt rostar bort på en månad eller så, men att man nu tydligen höjt stålkvaliteten, så då tar det längre tid.
    Så det blir troligen bättre. I vilket fall bör man avhålla sig från spekulationer och istället vänta tills man vet resultatet.

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      12 mars, 2015 kl. 1:40 e m

      Härligt att du är vår man på plats, Anders. Vi tar oss rätten att spekulera, men inget spöar nedslag i verkligheten!

      Laddar in …
    2. TomR skriver:
      17 mars, 2015 kl. 11:51 f m

      Låter rimligt. Med slipningen har de rivit upp ett stort antal trådar. Övriga trådar som närmar sig ytan blir utsatta för fukt och rostar bort. Gäller bara att de får bort all..
      I praktiken varför inte sprida ut ett korrosivt material (dvs salt) en tid, låt sopsaltaren åka där 🙂

      Laddar in …
  3. Jimmy skriver:
    12 mars, 2015 kl. 1:02 e m

    Måste ju vara enklare att lägga på lite fin betong eller liknande.

    Laddar in …
  4. lobbin skriver:
    12 mars, 2015 kl. 12:01 e m

    Frågan är om det kanske tom blir värre? När ändarna blir kortare känns det som risken ökar, självklart lite beroende på hur bra de klipper.

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      12 mars, 2015 kl. 12:25 e m

      Jag har samma farhåga. En kortare ståltråd kommer ju inte lägga sig lika lätt om man cyklar över den, utan stå upp och … punktera hjulet. Jag har känslan av att det blir som så många gånger förut: Man gör fel, och försöker sedan rätta till så att det blir mycket dyrare i slutändan till skillnad mot att man tänkt efter före. Sorgligt.

      Laddar in …
  5. Jocke von Scheele skriver:
    12 mars, 2015 kl. 11:13 f m

    Hur i hela friden ska de där gubbarna, liggandes på knä, kunna hitta alla ståltrådsändar? Ingen, varken den som skickade ut dem, gubbarna själva eller cyklister, kan ju tro på metoden. Sorgligt, samtidigt som jag inte kan låta bli att fascineras av de psykologiska processer som ligger bakom sådana beslut.

    Laddar in …
    1. Viktor Appelgren skriver:
      12 mars, 2015 kl. 11:16 f m

      Jag tycker mest synd om gubbarna.
      Känns inte som pirat-skeppsfasoner från 1700talet borde godkännas för att städa bron… =/

      Laddar in …
      1. Anders Andersson skriver:
        12 mars, 2015 kl. 1:12 e m

        Jag pratade med dem – och de stormtrivdes. Ett av de bästa jobben de haft på länge.

        Laddar in …
        1. tony skriver:
          12 mars, 2015 kl. 7:28 e m

          De där e de enda sättet att få bort de att sitta på knä o rensa med en mora kniv så får man bort dem längre ner i betonen o dem ska inte komma tillbaka sen har vart där i två dar o rensan själv o de bev faktiskt rätt bra måste jag säga

          Laddar in …
          1. Anders Andersson skriver:
            12 mars, 2015 kl. 10:58 e m

            Du är vår hjälte! Stort tack!!

            Laddar in …
          2. tony skriver:
            14 mars, 2015 kl. 10:17 e m

            Så lite så

            Laddar in …
    2. O Bese skriver:
      16 mars, 2015 kl. 6:24 e m

      Ståltrådarna är lätta att hitta. Naturligtvis kör man med ett cykelhjul som detektor. Bara att lyssna på pyset.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d