Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

FLASH: Bilar förbjudna att parkera i garage

Publicerad den 27 januari, 201524 januari, 2022

Månadens, om inte senaste årets, märkligaste rubrik står idag DN för:
Garage förbjuderMan riktigt känner hur redigeraren som satt med texten kliade sig i huvudet inför nyheten att det ska byggas ett garage i Stockholm. MEN MAN FÅR INTE STÄLLA BILAR DÄR! Kan ni FÖRSTÅ! DET ÄR FÖRBJUDET! MITT I STOCKHOLM!
Det handlar alltså om att Stockholm får sitt andra cykelgarage efter Älvjögaraget, det här placerat vid Södra Station på Södermalm. Med plats för 700 platser ska det dessutom vara övervakat och:

– Vi utgår från att det ska vara gratis att ställa cykeln där, men det ska nog finnas möjligheter att köpa andra tjänster, skåp för kläder och hjälm, egna platser och liknande, säger (trafikborgarrådet) Daniel Helldén.

Fler saker som förbjuder bilar: Hopptornen nere vid Tanto, Kaknästornets restaurang, Gustav Dahléns fyr, mitt skrivbord.
Läs mer hos DN.se (i en i övrigt intressant text).
 

13 svar på ”FLASH: Bilar förbjudna att parkera i garage”

  1. Mårten skriver:
    27 januari, 2015 kl. 5:38 e m

    PTal på 0 kan ju låta bra med cykelglasögonen på, men är det inte en chimär. Man kan inte hindra folk att skaffa bil genom att inte bygga garage. Resultatet blir att bilarna måste stå på gatan där det redan är trångt, och där man skulle kunna lagt en cykelbana i stället.

    Laddar in …
    1. Rasmus Kaj skriver:
      27 januari, 2015 kl. 10:02 e m

      Det är ingen som förbjuder någon att bygga parkeringar, men eftersom vi haft en P-norm på minst en parkeringsplats för varje lägenhet ett bra tag har vi onödigt många parkeringar i stan nu.
      Att sluta tvinga de som inte har bil att betala parkering åt de som har bil hindrar ingen att skaffa bil, men kanske lite färre känner sig tvingade att skaffa bil?

      Laddar in …
    2. Richard skriver:
      28 januari, 2015 kl. 8:52 f m

      Man behöver inte ha cykelglasögon för att uppskatta nybyggen med p-tal 0. Det finns många platser där det går att förtäta staden med nya spännande bostäder om man slipper bygga bilgarage. Bostadsbristen är fortfarande ett problem i Stockholm, bilparkeringsproblem är mer ett hittepåproblem. Alla måste bo någonstans men alla måste inte ha bil. Är det så viktigt att ha bil får man bo i hus utanför tullarna.

      Laddar in …
    3. Helena skriver:
      28 januari, 2015 kl. 12:28 e m

      Men är inte det där samma villfarelse som Sjöstaden, som ju skulle vara ”bilfri”, med bilpooler för att tillgodose de tillfälliga behoven av bil. Resultatet är dubbelparkering och köer ut från området. Vi får väl se om det blir bättre i Djurgårdsstaden, där samma idylliska föresatser råder.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        28 januari, 2015 kl. 2:18 e m

        Dubbelparkeringen har med lathet att göra, inte med brist på parkeringsplats. Jag bor där. Det är nästan aldrig fullt på tvärgatorna och det finns flera stora parkeringsgarage i området. Problemet är att om man använder dem hamnar man flera tiotalsmeter från målpunkten, som inte sällan är någon av take-awayställena eller systemet. Och då funkar ju cykelfältet alldeles utmärkt att stanna i.

        Laddar in …
        1. Waldemar skriver:
          30 januari, 2015 kl. 1:10 e m

          En tanke är att om det inte hade funnits långtidsparkeringplatser utanför take-awayställena och Systemet utan ”upp till 15 min”-parkeringar eller liknande hade det varit mindre problem (eller inte alls) med bilar parkerade på cykelfältet… Nu står bilar på cykelfältet till och med i rondellen utanför Coop…

          Laddar in …
      2. Richard skriver:
        28 januari, 2015 kl. 2:23 e m

        Det är mycket som blev fel i planeringen av sjöstaden, bland annat hade de inte räknat med att barnfamiljer skulle flytta in där utan mer nybklivna pensionärer som skulle sälja villan och flytta närmare stan.
        Nu kommer jag att låta som en nyfrälst men om man har en bil så använder man den. Det gjorde jag när jag ägde en. När jag nu är med i en bilpool så tänker jag efter om jag verkligen måste ha en bil eller om jag inte kan använda cykeln eller åka kommunalt istället.
        Byggs det mer parkeringsplatser blir det mer bilar. Byggs det fler cykelgarage kommer cyklingen att öka. Jag föredrar det senare alternativet.

        Laddar in …
  2. Martin H skriver:
    27 januari, 2015 kl. 11:36 f m

    Titta på placering av bänken i bilden..

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      27 januari, 2015 kl. 1:25 e m

      Jag tycker nog det är värre med de båda cyklisterna som effektivt blockerar hela GC när de tycks diskutera åt vilket håll de ska cykla.
      In och utgång tycks ske i samma smala öppning och varför tjejen med nerhasade byxor ska få ett så stort fokus i bilden är en gåta.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        27 januari, 2015 kl. 4:00 e m

        Asch, de har bara velat avbilda en realistisk Stockholmsmiljö. Ser helt legit ut.

        Laddar in …
  3. felix reychman skriver:
    27 januari, 2015 kl. 11:35 f m

    … och cykelbanor.
    Det är inte allmänt känt, men det är faktiskt så.

    Laddar in …
  4. Fredrik Jönsson skriver:
    27 januari, 2015 kl. 10:42 f m

    Ja, jag tänkte också att det var en väldigt konstig vinkel.

    Laddar in …
    1. Erik Johansson skriver:
      28 januari, 2015 kl. 8:41 f m

      Och de har valt att illustrera hur det ser ut vid fem-sex tiden på morgonen, om man har huggit ner alla träd i parken.
      Lite tidigt för en glass kanske..

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d