Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Det ljusnar på Nynäsvägen

Publicerad den 18 november, 201413 januari, 2022


Förra årets nyanlagda cykelbanor längs Nynäsvägen/väg 73 var långt ifrån lyckade. Vi noterade stolpar som stod alldeles för nära cykelbanan, inga tydliga överfarter över korsande bilvägar, djupa brunnar och ett batteri ränndalar eom effektiva fartgupp. Läs recensionen här: Recension: cykelbanorna längs väg 73/Nynäsvägen.

Stolpe ska enligt stadens handbok stå 40 cm från cykelbanan. Hmm …
Stolpe ska enligt stadens handbok stå 40 cm från cykelbanan. Hmm …

 
 

nynäs_brunn_cb_2_500
Ser du brunnen? Den känns fint i ryggen när man råkar bonka ned i den.

Men nu håller de på och jobbar på cykelbanorna igen.
I går var ränndalsavsnittet uppgrävt. Så här såg det ut i förrgår:

Fartgupp, någon?
Fartgupp, någon?

Och imorse – tadaaa – inga ränndalar/fartgupp i cykelbanan längre! Krasst så kanske de inte är färdiga än, men just nu är det slätt och skönt. Så här ser det ut:

Ränndalsfritt och slätt!
Ränndalsfritt och slätt!

Vi hoppas att de fortsatta arbetena rättar till de värsta felaktigheterna. Någon av er läsare som vet vad de tänker hitta på här?

11 svar på ”Det ljusnar på Nynäsvägen”

  1. Fredrik skriver:
    27 november, 2014 kl. 1:43 e m

    Jag har för mig att jag gjorde en felanmälan till staden om felplacerade brunnar (typ två stycken) på den östra sidan innan den västra var färdigbyggd. Jag skrev då att de skulle se över hur brunnarna var placerade på den västra innan det blev klart. Ny som åkt där vet att det blev värre där, tror att det blev 6-7 brunnar ute i cykelbanan. Nu har de hyfsat till 4-5 stycken vilket ju är bra men det borde ha varit billigare att göra det rätt från början…

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      27 november, 2014 kl. 1:51 e m

      Precis. Det retar mig som tusan att man inte tänker efter från början. Eller bara kollar lite i sin handbok.

      Laddar in …
  2. Eorlingur skriver:
    18 november, 2014 kl. 3:05 e m

    @Cyklistbloggen Man har inte åtgärdat dräneringen från husen, så det är nog temporärt.

    Laddar in …
  3. felix reychman skriver:
    18 november, 2014 kl. 2:59 e m

    Då infinner sig frågan vad vi menar med ”entreprenören” för det är säkert någon annan underhuggare som ritat.
    Ett annat problem är det säkert är olika budget för att laga och att nybygga, vilket innebär att de båda siffrorna aldrig ställs mot varandra. De olika entreprenörerna har säkert också avslutat sina projekt sedan länge, när den här rättningen sker, och får aldrig veta att det de gjorde var fel.
    Lite tragiskt.

    Laddar in …
    1. Ms_Xx skriver:
      18 november, 2014 kl. 3:50 e m

      Entreprenörer ritar aldrig såna här projekt själva.
      Beställaren (Stockholms Stad, Trafikkontoret?) anlitar först landskapsarkitekter och trafikingenjörer som bestämmer hur det ska byggas, i samråd med beställaren (ofta bestämmer beställaren att man ska köra på den billiga, lite sämre lösningen, så det behöver inte alltid vara den som ritats fel när det blir knas). Sen handlar man upp entreprenören.
      Driften, som tar hand om underhållet har på tok för lite pengar. Ett ständigt problem, de vill t.ex. att det ska vara asfalt överallt, det är nämligen motsvarande det de får pengar till att sköta. Om nån undrar varför man lappar och lagar med asfalt på torgytor av betongsten eller granit.
      Fattar inte varför det år efter år budgeteras så lite pengar till drift att stan förfaller helt i onödan. Hoppas att MP prioriterar annorlunda…
      Jag vill dock vidhålla att det inte är entreprenörens fel att det blir knas när de har byggt efter ritning, vilket de säkert har gjort här. Det är de som beställer som måste lära sig att se till att det blir rätt. Antingen genom att börja prioritera rätt, eller genom att granska det konsulterna ritar bättre. Säkert båda, det brister nog lite här och där.
      Ett ps: de som ritar är konsulter. Entreprenörer bygger…. Ds.

      Laddar in …
  4. felix reychman skriver:
    18 november, 2014 kl. 12:48 e m

    Entreprenören kommer aldrig att lära sig. Däremot kanske staden kan lära entreprenören. Det vore också något riktigt innovativt.
    Ge dem handboken, och viten om den inte följs. Då blir det plötsligt dyrt för vinstdrivande entreprenören…

    Laddar in …
    1. Ms_Xx skriver:
      18 november, 2014 kl. 2:55 e m

      Gissar att entreprenören har byggt precis enligt ritningarna/beskrivningen, hoppas på att konsulten som ritat har lärt sig nåt, och beställaren (de som sitter och gör ekonomiska och praktiska avvägningar som leder fram till att man hellre ritar billiga och dåliga förslag än dyra och bra. Flytta brunnar är DYRT… men klart värt det ibland!).

      Laddar in …
  5. felix reychman skriver:
    18 november, 2014 kl. 12:47 e m

    Ja, hur mycket EXTRA kostar det att göra fel först, och rätt sen? Det lär ju ha varit dyrare att göra det fel de gjorde från början, än att göra rätt från början, och sedan, ovanpå det, rätta felet.
    Samtidigt är det något positivt att man åtminstone rättar felen i efterhand. Det i sig är ju något helt nytt, och en god trend.

    Laddar in …
  6. Peter Holmberg skriver:
    18 november, 2014 kl. 12:31 e m

    Tänkte skriva något om skattemedel men jag orkar inte vara bitter längre. Bra att det åtgärdas och hoppas framförallt att entreprenörerna lär sig

    Laddar in …
  7. cykelbloggar skriver:
    18 november, 2014 kl. 12:30 e m

    Cyklistbloggen: Det ljusnar på Nynäsvägen http://t.co/UUrYO3WNgf @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  8. jwolfers skriver:
    18 november, 2014 kl. 12:19 e m

    RT @Cyklistbloggen: Det ljusnar på Nynäsvägen.
    http://t.co/QWXiqTM6Gb #cykla #08pol

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d