Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Att tillfredsställa Lindas man

Publicerad den 1 november, 20141 januari, 2022


Med den klickvänliga rubriken »Att tillfredsställa sin man« har bloggerskan Linda fått en viss spridning av sitt inlägg om att använda reflexer. Lindas man är yrkeschaufför och vittnar om hur osynliga fotgängare blir nu på hösten ifall de inte bär reflexer. Detsamma gäller förstås för cyklister också. Jag håller med till 100 procent om att man ska ta på sig reflex när man är ute och går.
Jag värjer mig dock mot uppmaningarna att bära reflexväst.
Det har med ansvarsfördelningen att göra. Blir reflexväst normen är det stor risk för att eventuella olyckor blir gångtrafikantens fel, för »hen hade ju ingen reflexväst«.

3886810790_92427815be_z
Traditionell reflexvästbärare. Foto: Daniel Silliman/Flickr ”What makes good neighbors” CC BY-NC-ND 2.0

Vi ser redan tendenser till sådan rapportering, se till exempel den här artikeln i City som kom i veckan, där vi hittar det här citatet från trafikpolisen Ola Stockelius i Malmö:

Är Malmöborna duktiga på att cykla?
– Man ser oftare idag att folk har reflexvästar. Men annars egentligen inte. Många har inte körkort, det kan spela in. Man tror att man är odödlig och tror att man syns även om man har mörka kläder, man tror att det räcker med lamporna på cykeln, men en reflex på jackan gör skillnad.

Observera dock att jag verkligen är för att fotgängare tar på sig vanliga reflexer.
Så här skrev Christian om reflexväst för två år sedan:

Nu börjar det alltså talas om att fotgängare också ska ha det. Om det sker blir såklart nästa steg att även fotgängare förväntas ha reflexvästar. Då kan man fråga sig hur det påverkar olycksrapportering. När det skrivs om cyklister som är med om olyckor är det mer regel än undantag att det noteras om hen hade hjälm eller inte, alldeles oavsett om det var relevant för olyckan eller inte. Om cyklister och fotgängare förväntas ha reflexväst så kommer det såklart också dyka upp när det skrivs: ”Det var mörkt och cyklisten hade vare sig hjälm eller reflexväst” kommer det stå. Och då kommer det börja framstå som helt rimligt att en bilist missar en fotgängare utan väst i vintermörkret.
Och det, menar jag, är en farlig utveckling för oss oskyddade trafikanter.

Läs gärna resten av inlägget.
Det finns bättre sätt att slippa att bli påkörd, som sänkta hastigheter och bättre, tydligare belysning för gående och cyklister. OCH reflexer.
Dessutom: För cyklister är det heller inte säkert att reflexvästen gör så mycket nytta, utan ett par snap-on-reflexer runt handlederna, reflexer på hjälmen förutom den lagstadgade utrustningen på cykeln ger omgivande trafik en mycket bättre uppfattning om vart du är på väg.

Den oskyddade trafikantens kompisar.
Den oskyddade trafikantens kompisar.

Så för att sammanfatta:
• När du cyklar, se till att ha lagstadgad belysning och reflexer (festa gärna också till det med lite roliga lampor)
Komplettera med snap-on-reflexer runt handlederna så folk ser vart du ska när du ger tecken. (Överkurs: tejpa några reflextejpbitar från t. ex. Biltema eller Clas Ohlson på hjälmen, om du bär sån).
• När du går, ha på dig vanliga kläder och gärna en hängande reflex eller snap-on-reflexer kring hand- eller fotlederna. Prova gärna några roligare rexlexer.
Jag tror att detta i kombination med att man som bilist anpassar farten efter mörker och dålig sikt skulle tillfredsställa Lindas man och alla andra i trafiken minst lika bra som att bära reflexväst.
Andra som skrivit om detta är exempelvis Treehugger. Läs gärna.

10 svar på ”Att tillfredsställa Lindas man”

  1. Jonas skriver:
    5 november, 2014 kl. 7:31 e m

    Denna reflexväst gillar jag skarpt.
    Tittar ni noga kan man se att det är Stockholmsstads reflexväst som modifierats och blivit ett par coola cykelshorts! Mer sånt!

    Laddar in …
  2. Vilse i Västerort skriver:
    3 november, 2014 kl. 6:59 f m

    Önskar jag kom ihåg var jag läste det, men reflexer runt fotlederna lär vara effektivt (pga av hur de rör sig, eller nåt). Och med reflexer runt handlederna syns ju handsignaler.
    F ö, utan lyse är man i alla fall ninjacyklist även med reflexväst från ett fotgängarperspektiv där gatubelysningen är dålig eller obefintlig. Inte lika illa som helsvart, men inte lika bra som billigaste lyset från Clas i sjön.

    Laddar in …
  3. Nisse skriver:
    1 november, 2014 kl. 5:39 e m

    Min erfarenhet är att det snarare är motorförarna som verkar tro att cyklister är odödliga än att det är cyklisterna själva som tror det.

    Laddar in …
    1. Nick_Names skriver:
      3 november, 2014 kl. 8:58 f m

      Som både bilist och cyklist i Stockholm så tycker jag att cyklister med reflexväst tar betydligt större risker än de utan.

      Laddar in …
  4. ErikSandblom skriver:
    1 november, 2014 kl. 1:37 e m

    Cyklistbloggen talar förstånd om reflexvästar. Mycket bra! http://t.co/Q8WgHPHqSr @Cyklistbloggen #cykla

    Laddar in …
  5. LordBute skriver:
    1 november, 2014 kl. 12:34 e m

    @Cyklistbloggen Bra att ni skrev om detta igen och länkade till det gamla inlägget. Nu ska jag beställa ett snyggt reflexbälte.

    Laddar in …
  6. AndreasD skriver:
    1 november, 2014 kl. 12:25 e m

    Jag har ”pimpat” min pendlarhoj med reflextejp på lite olika ställen. Gul på sidorna, vitt fram och röd bak. Jag hoppas jag syns för det vet man ju själv när man kör bil att folk utan reflexer syns dåligt i synnerhet i hösteregn, becksart och motljus från andra bilister. Hellre lite fånig look och levande än att ha sin stealthcruiser och död…

    Laddar in …
  7. GuSv01 skriver:
    1 november, 2014 kl. 12:22 e m

    RT @Cyklistbloggen: Att tillfredsställa Lindas man.
    http://t.co/k6IAABJ9sS #cykla #reflexer

    Laddar in …
  8. jwolfers skriver:
    1 november, 2014 kl. 11:50 f m

    RT @Cyklistbloggen: Att tillfredsställa Lindas man.
    http://t.co/k6IAABJ9sS #cykla #reflexer

    Laddar in …
  9. cykelbloggar skriver:
    1 november, 2014 kl. 9:31 f m

    Cyklistbloggen: Att tillfredsställa Lindas man http://t.co/rGuY2TIfyn @Cyklistbloggen

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d