Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Louise Epstein är arg på cykelplaneringen

Publicerad den 11 september, 201414 januari, 2022

Min Sveriges Radio-kollega Louise Epstein är arg på hur kommunen planerat cykelvägarna. För korta rödljusperioder, cykelbanor som försvinner plötsligt och är för smala och fotgängare kliver ut i cykelvägarna. Så här beskriver hon det:

Håller ni med? Finns det fler dåliga saker än de sex som hon listar? Kommentera nedan!

10 svar på ”Louise Epstein är arg på cykelplaneringen”

  1. Joakim skriver:
    14 september, 2014 kl. 11:29 f m

    Har bott både i sthlm och gbg. Cyklingen i sthlm känns mer otrygg eftersom den är integrerad i biltrafiken på ett annat sätt, men jag föredrar ändå det pga den goda framkomligheten. Man kommer fram snabbt nästan överallt.
    I gbg har vi massa gc-banor och cykelfält på trottoaren och varje korsning blir superkrånglig och seg.
    Men man vill ju ha både väl avskiljt utrymme och logiska och lättframkomliga dragningar. Ombyggnaden av Götgatan verkar ju episk.

    Laddar in …
  2. Lasse skriver:
    12 september, 2014 kl. 6:56 e m

    Jag har cyklat i hela mitt långa liv och jag gillar verkligen att trampa runt i Stockholm. Jag har vant mig vid i stort sett alla faror — utom de som uppstår i morgonstund när folk är på väg till jobbet. De flesta morgoncyklister pinnar på i maklig, harmonisk takt och håller bra avstånd till framförvarande. Men så finns det folk som verkar vilja göra personbästa varje morgon. Med hög fart och små marginaler banar de sig fram på ett sätt som skrämmer livet ur oss som hör till den makliga sorten. Jag är gammal och lite vinglig, men fartdårarna verkar inte vilja begripa att min sort existerar. Sen att de ofta är utstyrda på ett speciellt sätt, tja, det gör naturligtvis bara fenomenet lättare att identifiera. Det rör sig tyvärr ofta om medelålders herrar som, förmodar jag, vill bli av med några kilon. För varför håller de annars på som dom gör? Jag tycker att deras uppträdande i trafiken är ociviliserat, dumdristigt och framför allt otroligt självupptaget. Man ska rätta farten efter trafiken, efter sina medtrafikanter, inte ploga fram som en hänsynslös furie på väg till kejsaren med budskap om nya segrar.

    Laddar in …
    1. Björn skriver:
      13 september, 2014 kl. 2:00 f m

      Det viktiga är naturligtvis att alla andra rättar sin fart efter ditt trafikerande, och inte tvärt om.
      Börjar man bli så vinglig att man inte kan vistas säkert i trafiken längre får man rätta sitt trafikerande efter sina medtrafikanter och köpa ett busskort.

      Laddar in …
      1. Hasse skriver:
        13 september, 2014 kl. 8:10 f m

        Nej, att cykla är något man gör i alla åldrar, och så ska det vara!
        Själv är jag i hyfsat bra form och cyklar lagom fort, men jag har inga problem med att bromsa in och visa hänsyn till cyklande skolbarn, pensionärer, föräldrar med småbarn i barnstolen, och alla andra som av någon anledning cyklar långsammare och kanske lite vingligare än jag. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att tala om för andra att de ska sluta cykla.

        Laddar in …
        1. Anders Andersson skriver:
          13 september, 2014 kl. 10:41 f m

          Enade vi stå – söndrade vi falla.
          Håll ihop och rikta istället energin mot att få fram en infrastruktur som rymmer såväl snabbcyklare som vingliga gubbar!

          Laddar in …
  3. Henrik skriver:
    12 september, 2014 kl. 1:47 e m

    Vilken dålig ”rapport”. Babblig och svepande. Hör inte hemma på denna utsökta blogg.

    Laddar in …
  4. felix reychman skriver:
    12 september, 2014 kl. 8:26 f m

    cykelbanorna suger, men man kan inte göra en cykelkommentar utan att nämna ”de där i dräkter som tror det är Tour de France”.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      12 september, 2014 kl. 8:41 f m

      Nope, det har vi konstaterat tidigare: https://www.cyklistbloggen.se/2014/06/cyklisternas-egen-godwins-lag/

      Laddar in …
      1. felix reychman skriver:
        12 september, 2014 kl. 8:45 f m

        Sant. Bara… noterade det där igen.
        Liknelsen är nog bra på många sätt. Jag tror att både jag och bilistlobbyn slutar lyssna i det ögonblick det nämns. Jag för att jag tappar allt förtroende för den som pratar, och all ord, och andra sidan för att de vet att de härmed fått allt bekräftat. Det är mamilsens fel.

        Laddar in …
    2. Waldemar skriver:
      12 september, 2014 kl. 3:10 e m

      Just det.
      Louise jag har 18km enkelväg till jobbet och jag vill att det tar rimlig tid att ta sig dit… Dessutom är det ofta inte de i dräkter och på kolfibercykel som är jobbiga på cykelbanan utan sådana som är klädda som dig, ofta har skräpcykel, hörlurar och struntar i hela världen.
      Ja, jag har cykelbyxa och nej jag har inte kolfibercykel…
      Du tar upp viktiga problem annars. Modigt att lägga sig på cykelbanan. Aftonbladet kanske tar upp det: Kvinna på cykelbanan i protest.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d