Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Ett stulet framhjul senare

Publicerad den 9 september, 201414 januari, 2022


Jag hade lämnat barnen på skolan och hade bestämt att jag skulle åka T-bana till jobbet för att försöka bli av med min långdragna förkylning genom fysisk vila. Jag brukar alltid ha två lås till cykeln, ett Abus Granit Futura och ett Abus Steel-O-Flex. Inalles cirka 2,5 kilo lås att släpa på. Just denna dag låg dock det stora låset kvar i cykelgaraget på jobbet.
Kedjan på cykelstolpen räckte inte till bägge hjulen, varför jag låste fast bakhjul och ram i cykelstället. Jag har gjort så några gånger förut, men just denna dag gick det mindre bra.
stulet framhjul
Fredagskvällen kryddades alltså av ett stulet framhjul med tillhörande Revolight.
Tur i oturen var att min cykelhandlare hade ett lätt begagnat likadant hjul hemma, så för blott (?) 1200 kr kan jag sätta mig på cykeln imorgon igen.
Nytt hjuö
Så lärdomar från i fredags: Ta alltid med dina lås. Låst fast allt. Slappna inte av. Som vi brukar säga …

18 svar på ”Ett stulet framhjul senare”

  1. E skriver:
    11 september, 2014 kl. 4:20 e m

    Hur lång tid stod cykeln ute? Vid vilken t-bana? I vilken typ av miljö stod den (utanför butik/cafe eller i ödslig cykelparkering)? Hade det hunnit bli mörkt? Jag vill ha mer detaljer. Jag låser aldrig fast framhjulet trots snabbkoppling, men lämnar aldrig heller cykeln ute i mer än 1-2 timmar. Parkerar helst på platser med mycket folk. Jag har hittills endast* blivit bestulen på en baklampa, fäst med kardborreband, en sen mörk kväll (efter 23) utanför Åhlens Ringen.

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      11 september, 2014 kl. 4:26 e m

      Den stod utanför Gubbängens T-bana från 08.30 till 17 (cirka). Ljust och fint, många förbipasserande. Konsumbutiken ligger ≈ 5 meter från där jag ställde cykeln. Ljust och fint. Inte heller jag har blivit bestulen förut. Men nu säkrar jag upp med dubbla lås.
      https://www.google.se/maps/@59.2622188,18.0834144,3a,75y,261.53h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1slOtOul9WvhHpwKxybSvTNQ!2e0

      Laddar in …
  2. Henke skriver:
    9 september, 2014 kl. 8:02 e m

    Pitlocks FTW, låser aldrig hjulen och de är alltid kvar. 🙂

    Laddar in …
  3. Frej skriver:
    9 september, 2014 kl. 10:10 f m

    Himla tråkigt att höra om stölden. Hjul är dyrt. 🙁
    Det bästa hittills tycker jag är att använda ramlås på både fram- och bakhjul och sedan ett bra externt lås (t.ex. bygellås eller kedjelås) för att låsa fast ramen i cykelstället. Moderna ramlås är lätta och sparar tid när man ska låsa/låsa upp. Jag är förvånad över att jag inte ser fler på stan använda dem.
    Jag skulle gärna se att fler cykeltillverkarna började satsa på att ha inbyggda smarta låssystem för ramen och båda hjulen. Cykellås är ett område där jag tycker det finns mycket kvar att uppfinna!

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      9 september, 2014 kl. 10:22 f m

      Ja, håller med. Det finns mer att göra på låsfronten, helt klart. Såg att Abus hade några lås som man kunde beställa med en och samma nyckel. En liten men vettig förbättring. Ramlås: ja, kanske det. Ett bra tips det med!

      Laddar in …
  4. Richard skriver:
    9 september, 2014 kl. 9:21 f m

    Jag undrar just hur mycket kriminalitet ”smittar”. Någon snor ett framhjul. Offret snor en annans framhjul etc.
    Dessutom: ju lättare och dyrare cykel du köper desto fler och tyngre lås måste du ha = totalvikten är (nästan) konstant.
    Köp ett liten kryptonite för framhjulet.

    Laddar in …
  5. silverrygg skriver:
    9 september, 2014 kl. 8:44 f m

    RT @Cyklistbloggen: Ett stulet framhjul senare
    http://t.co/HFwt0NrSH4 #cykla

    Laddar in …
  6. Nils Calmsund skriver:
    9 september, 2014 kl. 7:30 f m

    Visst är det trist att man inte måste låsa fast ALLT för att det inte ska försvinna? Men med ett par http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,4,171;product=22888 tar det iaf lite längre tid för tjuven…

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      9 september, 2014 kl. 8:07 f m

      Bra tips, tack!

      Laddar in …
      1. Anders Norén skriver:
        9 september, 2014 kl. 8:17 f m

        Öppningsbara endast med sexkantnyckel? Låter ju så där stöldsäkert.

        Laddar in …
        1. Christer Holmström skriver:
          9 september, 2014 kl. 9:12 f m

          Verkligen inte stöldsäkert! Blev av med sadelstolpe med sadel i somras. Sadelstolpsbulten var just för sexkantsnyckel, ett rätt vanligt verktyg.
          Föreslår i stället Pitlock
          http://www.pitlock.com/to-the-shop/index.php
          med individuella nycklar
          eller Trans X
          http://www.tranzx.com/product/7quick/060_3.html
          som använder en femkantsnyckel (inte alls lika vanlig).
          Sistnämnda finns på Biltema för 75 kr. Pitlock är betydligt dyrare.

          Laddar in …
  7. Dmitri Fedortchenko skriver:
    9 september, 2014 kl. 6:38 f m

    1200kr för ett beggat framhjul? Eh… det låter fett dyrt för en pendlingshoj som du lämnar på gatan med snabbkoppling 😉

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      9 september, 2014 kl. 8:09 f m

      Verkligen! Dyrköpt erfarenhet kan man säga. Jag hade ingen aning om att det var så pass kostsamt. Har aldrig köpt ett hjul förut. Ska fundera över att köpa en ny Revolight också. Gillar dem skarpt.

      Laddar in …
      1. Björn skriver:
        10 september, 2014 kl. 12:49 f m

        Ett helt hjulpar en bit över medelkvalitén för medföljande originalhjul kostar 750-1500kr hos exempelvis Rose. Från Shimano WH-R501 till WH-RS31 beroende på spendervilja.
        För 1200kr begagnat måste det vara ett riktigt finhjul.
        Det är ju för sent nu, men till nästa gång du behöver hjul… De slits ju ut förr eller senare.

        Laddar in …
        1. Moulton TSR skriver:
          10 september, 2014 kl. 8:39 f m

          Beror på pendlingshoj 🙂 nytt framhjul (20-tums) med slang och däck går för min del på cirkus 2500 SEK. Inget överdrivet exotiskt.
          (Cyclocross-hoj? Tittade på ett par bra cyclocrosshjul i våras: låg på minst en fem sex tusen för ett par – utan däck och kassett (ett par tusen till).)

          Laddar in …
        2. Jeroen Wolfers skriver:
          10 september, 2014 kl. 9:50 f m

          Det är något av ett finhjul, absolut. Men för att förtydliga: hjulet fick jag för 700, sedan däck och slang till: 1125:- alltsomallt.

          Laddar in …
  8. cykelbloggar skriver:
    9 september, 2014 kl. 6:37 f m

    Cyklistbloggen: Ett stulet framhjul senare http://t.co/VUP8HY2xSt @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  9. Hanken84 skriver:
    9 september, 2014 kl. 6:30 f m

    @Cyklistbloggen Samma sak hände mig i våras utanför min port. Vanlig cykelställ så låste framhjulet och sedan ramen med framhjulet…

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d