Håller Götgatan för trycket?

| 17 kommentarer

Tomas Eriksson cyklar längs nya fina Götgatan, men så här några månader efter invigningen börjar det se lite slitet ut. Så här skriver Tomas:

Efter att ha behövt flytta två betongblock på lika många dagar på Götgatan Försökets sträckning in mot stan valde jag att fota hela sträckningen. Rätt trist resultat och värst är det vid lastzonerna. Hur är det tänkt att den permanentade lösningen ska se ut?

Titta själva på hans foton:

 

Samtliga foton: Tomas Eriksson

Vi undrar om den temporära lösningen kanske är lite för temporär? Är den för klen för att klara av trafiken på Götgatan? Eller är det bara det att det är svårt att inte köra på dem med bilen?

Hur upplever ni andra som cyklar längs Götgatan det? Håller den? Skriv en kommentar!

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

17 Comments on "Håller Götgatan för trycket?"

Notify of
avatar
trackback

[…] Läs också: ”Håller Götgatan för trycket?” […]

Anna
Guest

+
Snabbare
Känns säkrare
Toppen att bilar nu stannar utanför cykelbanan istället för i cykelbanan
Grön våg – bra idé att man ska kunna cykla rakt igenom utan att stanna (funkar det för er?)

Förstår inte om vi ännu måste stanna vid rött när de lysande cyklarna är tända
De gula bänkarna är fula och opraktiska, ingen använder, hade varit bättra att bredda gång och cykelbanor med någon slags markeringar, och ha sittplatser längs husen tex som det är nu känns det mer som att man slösat bort yta
Saknar en cykelbana i Götgatsbacken, att ingen har företräde någonstans är ett problem
Behövs tydligare markeringar utanför ringen, gångtrafikanterna går rakt ut (och skriker ibland åt en att man inte ska cykla på trottoaren :S)

Erik Johansson
Guest

Håller med.

Men jag har sett de där gula bänkarna användas som hinderbana av 3-9 åringar, och jag har inte lyckats med grönvåg ännu, tycker tiden är svår bedömd eftersom tidskyltarna inte sitter på jämnt avstånd från varandra så jag vet inte om jag kör för fort eller långsamt.. Missar alltid det gröna ljuset på Folkungagatan

Linda
Guest

Ja är ju mycket skönare och snabbare att cykla där nu än förut. Men fortfarande konstiga skyltar i vägen på vissa ställen. Och när man kommer söderut på Götgatan så blir det stopp vid Ringens köpcentrum där det är oklart om man ska cykla på utsidan eller insidan av räckena. Plus mycket folk som går där på cykelbanan och folk som tvärnitar vid cykelställen, och ingen plats för att cykla förbi dom som ska stanna.

Mitt största irritationsmoment är att det inte är bra sluttningar på trottoarerna så att man kommer upp med cykeln om man t.ex. ska parkera vid skrapan eller liknande.

Björn
Guest

Jag tror man skulle förse dem med spikar i stället. Då skulle folk sluta köra sönder dem när de ska upp och parkera i cykelbanan.

Richard
Guest
Kastar jag sten i glashus om jag säger att det är misslyckat? Ja, den nya cykelbanan är bredare och rakare och jag som inte cyklar särskilt fort klarar av hela sträckan via gröna vågen. Så varför är det misslyckat? 1. Götgatan har blivit skräpigare med betongblock som går sönder och en jävla massa gulsprayade markeringar. De gula och fula sittgrupperna som slängts ut glädjer kanske en och annan turist som är trött i fötterna – annars används dem inte. 2. Gångtrafikanterna har inte fått det ett dugg bättre. De trängs fortfarande på den smala trottoaren. Få vågar gå på den gamla cykelbanan. 3. Antar att bilisterna tycker det är meckigare att åka slalom (yepp, jag har hyrt bil en gång i sommar och Götgatan är allt annat än rak nu med cykelställ som riskerar att skrapa bilen. Förslag: stäng av hela götgatan. Skrapa upp hela skiten. Lägg ny trottoar från fasad till nuvarande nya cykelbana. Den nya cykelbanan är jämnt asfalterad men i samma höjd som trottoar. Då blir det en ny naturlig hög trottoarkant till bilarna som ska parkera. Samtidigt: öka antalet lastplatser och bogsera bort att fulparkerade bilar. Med en bredare trottoar kommer det att bli trevligare att… Read more »
Simon Gombrii
Guest

Jag förstår att din kommentar är ett år gammal och du har säkert fått kött på benen sedan dess. Men att följa ditt förslag vore ju att gå emot hela poängen med denna typ av pilotprojekt. Poängen är att på ett så billigt och enkelt sätt som möjligt kunna prova på hur nya lösningar fungerar i en stad. Det enda som skall behövas är lite färg och lite hinder i form av bänkar eller blomkrukor. Är det billigt och enkelt är tanken att man skall våga prova mer. Sen om det visar sig fungera bygger man om det permanent.

Suffragett
Guest

@KristerIsaksson @Cyklistbloggen cykelbanornas bredd minskas + läggs mellan buss- o bilfil tex i den blivande T-korsningen Hornsg/Katarinav.

Suffragett
Guest

@KristerIsaksson @Cyklistbloggen

KristerIsaksson
Guest

@Suffragett Vad i förslaget tycker du är dåligt ur ett cykelperspektiv? @Cyklistbloggen

Suffragett
Guest

@KristerIsaksson @Cyklistbloggen engarera er i Ombyggnaden av Slussen! Stadens förslag suger ur et cykelperspektiv.

ATAtech
Guest

Det krävs säkra, tydliga och hållbara lösningar på cykelfältsindelning till Götgatan! @mikaelwilhelm http://t.co/Xopyqf7zui

ekstromenator
Guest

@Cyklistbloggen Är inte tanken med blocken att de ska sitta fast i underlaget ??

KristerIsaksson
Guest

@Cyklistbloggen Vad jag förstår kommer man börja arbeta med den ‘slutliga’ lösningen för Götgatan under hösten. Kom gärna med input.

olavtorvund
Guest

RT @Cyklistbloggen: Håller Götgatan för trycket? http://t.co/GyTD9luQkJ #cykla

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Håller Götgatan för trycket? http://t.co/GyTD9luQkJ #cykla

cykelbloggar
Guest

Cyklistbloggen: Håller Götgatan för trycket? http://t.co/VnCEjOx2dg @Cyklistbloggen

wpDiscuz