Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Götgatan: försmak med mersmak

Publicerad den 25 april, 201422 januari, 2022


Vi har tidigare berättat om Pilotplats Cykel som vill göra Södermalm i Stockholm till en testbänk för cykelinfrastruktur.
I vår har det fallit sig så att staden gör omfattande arbeten i gasnätet, varför cyklisterna redan nu fått en egen fil i vägbanan. I går torsdag öppnades även en cykelfil i södergående riktning, samtidigt som hela Götgatan norrgående, från Ringvägen till Götgatspuckeln, går i vägbanan. Jag tycker att förändringen redan nu är en oerhört positiv upplevelse jämfört med den smala, slingrande cykelbana som alla cyklister får köra slalom på i vanliga fall.
Vi brukar också prata om fenomenet ”Build it and they’ll come” och jag tycker redan att det märks. Det är ovanligt välfyllt i cykelbanor och cykelfält, trots några ynka plusgrader varje morgon. Nu när folk märker att det är enklare att ta sig fram på den annars småläskiga Götgatan kommer fler – tror vi – att ta cykeln.
Försöket med den nya cykelbanelösningen börjar enligt uppgift i juni. Det kommer vi att skriva mer om, var så säker.
Nu ska vi bara fortplanta dessa idéer genom resten av stan …

7 svar på ”Götgatan: försmak med mersmak”

  1. Jocke skriver:
    25 april, 2014 kl. 8:41 f m

    Funkar fint tycker jag, synd bara att dom har lagt om intervallerna på rödljusen…

    Laddar in …
  2. Richard skriver:
    25 april, 2014 kl. 8:24 f m

    Men var ska alla varutransporter stå om inte i cykelfältet? När jag cyklar här på eftermiddagarna (tidigare än rusningstrafiken) står det alltid en fet lastbil och blockerar.
    När det grävs etappvis försvinner en eller flera lastplatser och här kan jag ha en viss förståelse för att chaufförerna inte får ett annat val. Staden måste skapa succesivt nya tillfälliga lastplatser när bygger rör på sig.
    Och när vi ändå håller på att prata om lastplatser. Bilister ska ha koll på lastplatsskyltning men ser de en lucka kan reptiljärnan sätta igång med startorden ”jag ska bara”.
    Den stora lastplatsen har nu döljts till en vanlig parkering och nästa bilist ser den lilla resterande luckan och scannar inte av efter skyltningen utan parkerar för ”det här går fort”
    Och så här håller det på tills det kommer en lastbil som har ett jobb under tidspress att sköta och stannar i cykelfält.
    Cykelfält är rödmålade på utsatta platser för att visa tydligt för andra att de korsar ett cykelfält och att de bör vara extra uppmärksamma.
    Kan inte staden måla på lastzonerna. Nej, jag menar inte kanstenen som redan är gul men rätt osynlig för stresssde bilister. Jag menar en fet rektangel med färg. Det ska synas ordentligt att privatpersoner parkerar på lastzon.
    Ulla Hamilton: här kommer en summering (du har väl mycket att göra och har inte tid att läsa hela blogginlägg eller kommentarer).
    1. Tillfälliga lastplatser måste ordnas när gasbygget rör på sig vid Götgatan. Annars står varutransporter i det nya cykelfältet.
    2. Måla asfalten på lastplatser för att förtydliga för privatbilster att det är en lastplats. Skyltning, gul gatsten och risk för böter räcker inte.
    PS Om du har pengar över i cykelbudgeten, måla alla cykelfält i innerstan röda (hela vägen och inte bara i korsningar).

    Laddar in …
    1. Olof E skriver:
      26 april, 2014 kl. 10:05 e m

      Jag är nästan helt säker på att det nya cykelfältet/banan kommer att gå mellan parkerade bilar och kantsten. Lastplatserna hamnar då i ”parkeringsfilen”.

      Laddar in …
  3. felix reychman skriver:
    25 april, 2014 kl. 8:18 f m

    Det här är ju jätteironiskt.
    Var det inte så, att det FÖRR, innan cykelbanan, fanns just målade cykelfält i Götgatan, sedan Stockholmspartiet i början på milleniet infört det? Då var folk tokiga på det livsfarliga med ett cykelfält i gatan, och man byggde de helt värdelösa cykelbanorna. Nu har man alltså, om jag minns rätt vill säga, återinfört cykelfält, med den lilla skillnaden, kanske, att det bara finns ett bilfält, eller hur?
    Plötsligt gick det att bygga något som var rakt. Och alla blir lyckliga.
    Hur kul som helst!

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      25 april, 2014 kl. 8:34 f m

      Du tänker inte på Hornsgatan nu? När Stockholmspartiet fick igenom cykelfälten på Hornsgatan fanns redan cykelbanan sedan länge på Götgatan.
      Jag ansåg redan då att Hornsgatan skulle få cykelbana som Götgatan men cykelfält var en billigare lösning och Stockholmspartiet kunde övertala de värsta bilförespråkarna att detta var bara ett prov. Om Hornsgatan skulle korkas igen av stillastående köer kunde man lättare ta bort cykelfälten.
      När man fixade klart Hornsgatan för något år sedan hoppades jag att de skulle passa på att bredda trottoarer och bygga in cykelbanor som Götgatan fast rakare då. Men inte f-n gjorde staden det. Dessutom planterades det nya träd (och de kan man ju inte flytta efteråt lika lätt) så nu lär jag dö utan att få se cykelbana på Hornsgatan.
      Nej du, cykelfält har aldrig funnits på Götgatan.

      Laddar in …
      1. felix reychman skriver:
        25 april, 2014 kl. 8:37 f m

        My bad.
        Jag är invandrad till staden, strax efter Stockholmspartiets framgångar, och levde i villfarelsen att Götgatan haft cykelfälten.
        Det dödar mitt inlägg en smula. 🙁

        Laddar in …
  4. CLW_Everett skriver:
    25 april, 2014 kl. 6:52 f m

    RT @Cyklistbloggen: Götgatan: försmak med mersmak: http://t.co/2rcBnNa0ZH #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d