Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Parkeringsplats tränger ut cyklister

Publicerad den 10 mars, 201427 december, 2021

Det här är Ringvägen i Stockholm, en cykelväg utpekad av Stockholms kommun som ”pendlingsstråk”, alltså extra viktigt.
Ringvägen 2Cykelfältet är här alltså extra smalt, går extremt nära parkerade bilar och saknar helt dörrsäkerzon.
Så här definieras ett pendlingsstråk i Cykelplan 2012:

Pendlingsstråken utgör ett övergripande cykelvägnät som ska vara till för alla. Bredder och standard möjliggör att cyklister som tar sig fram med olika hastigheter och med olika förutsättningar kan känna  sig trygga och säkra. Stråken kännetecknas av breda cykelbanor eller – fält med bra framkomlighet, trafiksignaler anpassade till cykeltrafiken och hög standard på drift och underhåll.

Det här skrev vi om redan sommaren 2012, alltså för snart två år sedan. Men det ser likadant ut idag. Bilarna parkerar sällan hela vägen in mot kantstenen och när man passerar tillsammans med övriga trafiken, är det knappt man får plats med styret:
Ringvägen

Det behöver såklart inte vara så, det räcker med att ta bort de tre-fyra parkeringsplatserna så kommer cykelvägen vara lite, lite säkrare och tryggare för de cyklister som kör här. Men fortfarande har inget hänt.
Alla måste trängas. Vissa lite mer än andra.

9 svar på ”Parkeringsplats tränger ut cyklister”

  1. joyzom skriver:
    11 mars, 2014 kl. 8:33 f m

    RT @Cyklistbloggen: Parkeringsplats tränger ut cyklister http://t.co/vdf6O5uCS7 #cykla

    Laddar in …
  2. Dmitri Fedortchenko skriver:
    11 mars, 2014 kl. 12:11 f m

    Glöm inte den här nyligen byggda och ännu inte öppnade cykelbanan…
    http://instagram.com/p/iWwKFSQ9Td/

    Laddar in …
    1. Franz skriver:
      11 mars, 2014 kl. 6:30 e m

      ”M5 Cykelfältslinje
      Markeringen anger gränsen mellan ett cykelfält och ett annat körfält.”
      (Vägmärkesförordningen 4. kap. 4. §)
      Hmmm… borde betyda att man man inte får stanna med nåt annat än cykel i lastplatsen då eller?

      Laddar in …
      1. Dmitri Fedortchenko skriver:
        15 mars, 2014 kl. 3:54 f m

        Det där är inte M5, det där är M16, Cykelöverfart 😉
        Inte ens måla kan de.

        Laddar in …
      2. Robert Andersson skriver:
        27 juni, 2014 kl. 10:31 e m

        M5 hade lett till stoppförbud även för cykel. 🙂
        Här har de nog tänkt vägren och istället för M2/M8 målat en halv M16.

        Laddar in …
  3. Sommarcyklisten skriver:
    10 mars, 2014 kl. 2:40 e m

    Är det någon som noterat de nya parkeringsplatserna vid pizzerian i Flysta (Spångavägen). Parkering i princip vinkelrätt mot cykelbanan, officiellt innanför gångbanan (20 cm bred eller så som smalast) men i praktiken oftast bakre stötfångare mot cykelbanan. Vad som händer om & när nån backar ut utan att upptäcka att det kommer en cykel (och vice versa: inte helt otroligt med tanke på att en skåpbil eller SUV effektivt blockerar sikten), vill jag inte tänka på. Obefintliga marginaler. Och Spångavägen är trakten mest olycksdrabbade.
    Bilar, prio ett. Cyklister & fotgängare får se sig för …

    Laddar in …
  4. Erik Johansson skriver:
    10 mars, 2014 kl. 12:31 e m

    Haha! Jag spydde galla över personer parkerar i cykelbanan när jag cyklade här i somras. Så kommer man ända fram och upptäcker att det är sanktionerat, dubbelt sur.. 🙂

    Laddar in …
  5. jwolfers skriver:
    10 mars, 2014 kl. 12:16 e m

    RT @Cyklistbloggen: Parkeringsplats tränger ut cyklister http://t.co/vdf6O5uCS7 #cykla

    Laddar in …
  6. cykelbloggar skriver:
    10 mars, 2014 kl. 11:44 f m

    Cyklistbloggen: Parkeringsplats tränger ut cyklister http://t.co/uUsv6RCpKI @Cyklistbloggen

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d